کد خبر: ۶۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۱

آيا پرينتر سه بعدي مي تواند جايگزين آشپزها شود؟

ديجياتو: با اين مقدمه آيا تصور مي کنيد پرينت سه بعدي مي تواند جايگزين ما شود؟ در واقع آيا پرينت سه بعدي به حدي در حوزه توليدات غذايي پيشرفت خواهد کرد که بتواند جاي آشپزها را در آشپزخانه بگيرد؟

چرا پرينت سه بعدي بايد وارد اغذيه شود؟
پرينت سه بعدي به سرعت در حال تبديل شدن به يکي از مهمترين تکنولوژي هاي اين روزها و ماه ها است. اين تکنولوژي در حال حاضر در حال ورود به بسياري از صنايع است و حتي کم کم شاهد حضور آن در خانه ها نيز هستيم. اما اغلب افراد در مورد مفهومي مثل غذاهاي پرينت شده با پرينتر سه بعدي متعجب و شگفت زده مي شوند. مهمترين سوالي که براي آنها پيش مي آيد اين است که واقعا توليد غذاهاي پرينت شده چه ضرورتي دارد؟

يکي از ايده هاي توسعه اين حوزه، توليد اغذيه با ظاهر جذابتر براي افرادي است که مجبور به خوردن غذاهاي نرم و نيمه مايع هستند. سالخوردگان و بيماران بستري در بيمارستان ها از جمله اين افراد هستند که روزانه مجبور به خوردن وعده هاي غذايي ساده و بي مزه اي هستند که در مخلوط کن ساخته شده و هيچ جذابيتي براي آنها ندارند. اما با کمک پرينت سه بعدي مي توان اين غذاها را با ظاهري بهتر به آنها ارائه کرد.

براي مثال اگر فردي مخلوط گوجه فرنگي را دوست ندارد، مي توانيد با کمک پرينترهاي سه بعدي نسبت به تهيه غذايي اقدام کنيد که ماده اصلي آن گوجه فرنگي باشد اما در کنار ظاهر و حتي طعمي متفاوت، تمامي نيازهاي غذايي فرد را نيز برطرف کند.

مثال هاي متفاوت ديگري نيز مي توان زد. براي مثال تصور کنيد که با کمک پرينت سه بعدي و شکلات چه طرح ها و شکل هاي جذابي مي توان خلق کرد که کاملا با نمونه هاي سنتي متفاوت باشند. همچنين تزئين غذاها نيز با کمک پرينت سه بعدي متحول خواهد شد.

بد نيست بدانيد ناسا به جد مشغول کار و تحقيق بر روي غذاهاي سه بعدي براي ماموريت هاي فضايي طولاني مدت است. همچنين ارتش آمريکا تحقيقات مربوط به اين حوزه را در صدر برنامه هاي خود قرار داده است.

به علاوه بسياري از افراد [مانند من] هستند که تقريبا هيچ علاقه اي به آشپزي ندارند. پرينت سه بعدي مي تواند زندگي را براي آنها نيز متحول کند. تصور کنيد که با کمک پرينت سه بعدي مي توان به سرعت و حتي قبل از ورود به خانه سفارش پرينت يک پاستاي خوشمزه يا يک همبرگر تزئين شده و زيبا را به پرينتر مي دهيد و سپس غذا به راحتي و بدون هيچ زحمت مستقيمي آماده شده است.

اين تکنولوژي چگونه کار مي کند؟
اکنون که با دلايل ضرورت وجود پرينت سه بعدي آشنا شديد شايد بخواهيد از نحوه کارکرد اين روش نيز آگاه شويد.

در پرينت سه بعدي، مهمترين بخش، مواد و مصالح خام کار است. موادي که بتوان کارتريج پرينتر را با آن پر کرد. براي مثال در پرينت اشياء معمولا از پلاستيک براي پرينت سه بعدي استفاده مي شود.

در پرينت سه بعدي اغذيه اما تفاوت در اين است که مواد غذايي بايد در پرينترها قرار بگيرند. در بعضي نمونه ها مواد غذايي آماده سازي شده در پرينتر قرار مي گيرند و برخي مدل ها نيز مواد غذايي مانند شکلات، روغن، پودرهاي مخصوص و … را خودشان مخلوط يا ذوب کرده و به عنوان مواد پرينت مورد استفاده قرار مي دهند.

سپس پرينتر با توجه به مواد، طرز تهيه و البته شکل و شمايلي که به آن داده مي شود کار ساخت لايه لايه غذا، شيريني يا شکلات مربوطه را آغاز مي کند.

در بسياري موارد غذا بايد نهايتا در يک فر پخته شود. چرا که پرينترهاي سه بعدي حداقل در حال حاضر قدرت پخت غذا را ندارند. اما اين امکاني است که کارخانه هاي توليد اين پرينترها در پي آن هستند.

کليه مراحل ساخت غذا مثل فيلم هاي علمي تخيلي انجام مي شود. البته سرعت عمل پرينترهاي سه بعدي نيز در حال حاضر چندان بالا نيست، اما در آينده قطعا سرعتشان بيشتر و بيشتر مي شود. تا قبل از آن هم همانطور که اشاره شد مي توان پرينترها را کوک کرد يا دستور آماده سازي غذا را به آنها داد تا به محض ورود به خانه تنها کار لازم قرار دادن غذاي پرينت شده در فر باشد.

آيا رسيدن به اين مرحله ممکن است؟
فعلا شايد براي رسيدن به مرحله حذف آشپزي زود باشد. اولين دليل اين است که اين پرينترهاي مخصوص ساخت غذا فراگير نشده و تنها نمونه هايي حرفه اي از آنها موجود است. اما شرکت هاي سازنده در حال کاهش قيمت مدل هاي مذکور هستند و احتمالا به زودي چنين ابزارهايي در کنار ساير ابزارهاي لوکس آشپزخانه ها خودنمايي خواهند کرد.

اما به هر حال بسياري از ابزارهايي که در آشپزخانه هاي امروزي به وسائلي معمولي تبديل شده اند، زمان زيادي را براي رسيدن به جايگاه فعلي طي کرده اند. براي مثال ماکروفرها از دهه ۶۰ ميلادي اختراع شدند اما حالا پس از نيم قرن مي توان گفت تقريبا در هر خانه اي ديده مي شوند. ممکن است جا افتادن پرينترهاي غذايي تا اين حد کند پيش نرود اما نمي توان انتظار سرعت جايگزيني فراي تصوري را هم داشت.

در اين لحظه به نظر مي رسد پرينترهاي غذايي مي تواند جذابترين وسيله براي افرادي باشند که به دنبال روش هاي تازه جهت پخت و پز و ساخت غذا باشند. همچنين اين ابزارهاي مي توانند براي کساني که دچار آلرژي هاي متعدد غذايي هستند يا تنها غذاهاي رژيمي مصرف مي کنند نيز جالب باشند.

در مجموع اما با توجه به توضيحات بالا نمي توان زمان مشخصي را براي روتين شدن استفاده از پرينترهاي سه بعدي توليد غذا توسط ما تخمين زد. اما به هر حال شکي نيست که در آينده اي که احتمالا چندان هم دور نيست، شاهد ظهور اين ابزارها در آشپزخانه هاي خانگي و صنعتي بسياري خواهيم بود.