کد خبر: ۶۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۴

وقتي کودک در خانه بي‌ادب است، چه کنيم؟

بعضي از کودکان با بحث‌هاي بيش از حد روي اعصاب پدر و مادر راه مي‌روند و حرف‌هاي والدين را به سادگي نمي‌پذيرند.به جاي دستور دادن به فرزندتان او را بر سر دوراهي قرار دهيد؛ جايي که مجبور به انتخاب شود.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دسته‌اي از کودکان کم سن و سال در خانه رفتارهاي بدي دارند و به ساير فرزندان خانه القاب نامناسبي نسبت مي‌دهند يا رفتارهاي ناشايستي دارند. در اين صورت شايد به اين فکر کنيد که چطور بايد اين کودک را کنترل کنيد تا حرف‌هاي نامناسبي به زبان نياورد. در اين مواقع اين روش‌ها را دنبال کنيد:

- به رفتارهاي زشت و مسخره کودک نخنديد و مراقب باشيد کسي اين کار را انجام ندهد. خنديدن کودک را تشويق مي‌کند تا اين رفتار را منبع شوخي و سرگرمي بداند.

- به جاي تنبيه و فرياد، آموزش دهيد. او را سرزنش نکنيد. از او بخواهيد به دليل رفتار نامناسب عذرخواهي کند. به‌طور مثال بگوييد: «پرخاشگري کار خوبي نيست و اگر چنين کاري انجام دادي، بايد بگويي ببخشيد.»

- در صورتي‌که کودک تلاش مي‌کند شما را عصباني کند، بهترين توصيه اين است که بي‌تفاوت باشيد و به او توجهي نکنيد سپس در فرصتي مناسب درباره اين موضوع با کودک‌تان حرف بزنيد.

- به چشمانش نگاه کنيد، سپس به او بگوييد: «هر وقت رفتارت خوب باشه، مامان خوشحال مي‌شه.» وقتي هم که کار خوبي انجام داد، او را تحسين کنيد.

- الگوي رفتاري خوبي باشيد. زماني که نمي‌توانيد با همسرتان بالغانه صحبت کنيد انتظار نداشته باشيد که کودک هم با ادب باشد.

وقتي تکاليفش را انجام نمي‌دهد
براي بعضي از کودکان انجام تکاليف اولويت پنجم يا ششم است و به اين کار بي‌توجه هستند. اگر حق انتخاب داشته باشند شايد اصلا يک خط هم مشق ننويسند. در اين شرايط چه کار کنيد؟

- با معلم فرزندتان حرف بزنيد و از او بخواهيد تکاليف هر روز را براي شما بنويسد تا بدانيد که حجم تکاليف روزانه چقدر است.

- کنار فرزندتان پشت ميز بنشينيد. نزديک او باشيد و اشکالاتش را برطرف کنيد. در عين حال به کار خودتان برسيد اما از او بخواهيد نزديک شما باشد. حضور شما فرزندتان را تشويق مي‌کند تا تکاليفش را کامل کند.

- اگر مي‌بينيد که در طول هفته در انجام تکاليف کوتاهي کرده، به او بگوييد که روز جمعه قبل از بازي و تفريح بايد اين کمبودها را جبران کند.
*خبر نو