کد خبر: ۶۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۵

هزينه ويزا در مرزهاي ورودي عراق 40 دلار شد

 هزينه ويزاي ويژه اربعين حسيني در مرزهاي عراق ، براي زائران ايراني که امسال قصد دارند بصورت انفرادي به کربلا بروند، در مرزهاي زميني و هوايي، 40 دلار اعلام شد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، پيشتر دولت عراق هزينه ويزاي ويژه اربعين را که قرار است در مرزهاي زميني و هوايي عراق براي زائران صادر شود، 80 دلار تعيين کرده بود.

اين مطلب در جلسه ويژه هماهنگي با مسوولان استان واسط و شهر مرزي زرباطيه عراق با مسوولان ايراني، جهت سفرهاي اربعيني زائران ايراني اعلام شد. 

هزينه ويزاي سفر به عراق که در سفارت اين کشور در تهران و کنسولگري هاي عراق در کرمانشاه، مشهد و اهواز صادر مي شود، 40 دلار است، اما دولت عراق از يک ماه پيش اعلام کرده بود که 'جهت تسهيل و رفاه زائران اربعين، در مرزهاي زميني و هوايي، ويزاي فوري ، اما با قيمت 80 دلار صادر مي کند'.

با اينحال با پيگيري هاي مسوولان ايراني، بويژه سفارت ايران در بغداد و نظر مساعد مقام هاي

عراقي، ويزاي ويژه اربعين امسال، همانند سفارت و کنسولگري هاي عراق در ايران، در مرزهاي ورود عراق نيز 40 دلار خواهد بود. 

با توجه به پيش بيني هاي بعمل آمده در خصوص موج بزرگ سفر زيارتي اربعين به کربلا، يک ستاد ويژه ساماندهي زائران ايراني در کشور تشکيل شده است و سفيرايران در عراق نيز طي 2 ماه گذشته در ديدارهاي متعدد، با مقام هاي عراقي، از جمله وزيران کشور، خارجه، مالي، گردشگري و نيز مسوولان استان هاي کربلا ، نجف و همچنين استان واسط و شهر مرزي زرباطيه، براي ايجاد زمينه هاي لازم براي رفاه زائران ايراني در اربعين حسيني، هماهنگي کرده است. 

'حسن قشقاوي' معاون کنسولي ، مجلس و ايرانيان وزارت امور خارجه نيز اين هفته در سفر به بغداد و درديدارهايش با مقام هاي عراقي از جمله وزير دادگستري، رييس قوه قضاييه، نايب رييس پارلمان عراق و نيز همتاي عراقي خود موضوع سفر زائران ايراني اربعين امسال به کربلا را بطور جدي پيگيري کرد. 

انتقال برخي امکانات از جمله چادرهاي گروهي از ايران جهت اسکان زائران ايراني و نيز اتوبوس هاي ايراني براي نقل و انتقال زائران در کربلا و مناطق حومه، طي روزهاي اخير نتيجه پيگيري هاي بعمل آمده است. 

برآوردها از سفر امسال زائران ايراني زيارت اربعين به کربلا ، بيش از 700 هزار نفر است. سال گذشته دستکم 500 هزار زائر ايراني خود را به اين مراسم رسانده بودند. 

مقام هاي عراقي اعلام کرده اند که سال گذشته بيش از 20 ميليون عراقي در اربعين حسيني به کربلا رفته اند و امسال نيز پيش بيني مي شود که دستکم 20 ميليون شيعه از عراق و صدها هزارتن از سراسر جهان در اين ايام وارد کربلا شوند. 

ميليون ها زائر عراقي هرساله بصورت پياده از نقاط دور و نزديک به کربلا مي روند که اين امر مورد توجه جهانيان واقع شده است. اين مراسم به لحاظ تعداد جمعيت شرکت کننده، در جهان بي سابقه است. 

حرکت پياده زائران اربعين از روز يکشنبه اين هفته از بصره در 450 کيلومتري جنوب بغداد شروع شد که اين زائران با طي نزديک به 500 کيلومتر طي 10 تا 15 روز آينده به کربلا خواهند رسيد.

موج اصلي حرکت پياده زائران اربعين از اواخر اين هفته شروع خواهد شد.
*ايرنا