کد خبر: ۶۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۶۵

گزارش نیوزویک از سردار سلیمانی؛ مغز متفکر نظامی ایران در عراق /اول با آمریکا جنگید، اکنون در حال له کردن داعش است

امروز در بغداد، مردی برای جنگ با داعش به پا خواسته است که به همان روشنی که برنامه نظامی دارد، مذهب در وی نیز وجود دارد.

 هفته نامه نیوزویک، تصویر روی جلد این هفته خود را به سردار قاسم سلیمانی اختصاص داده است و با تیتر «انتقام: او اول با آمریکا جنگید و اکنون در حال له کردن داعش است» به روند تحولات عراق پس از سرنگونی رژیم صدام حسین پرداخت و نوشت: به گفته منابع مختلفی در دولت عراق و همچنین تحلیلگران خارجی، پول، سلاح و بهترین آموزش دهندگان نظامی از تهران به عراق آمدند. این در حالی است که حافظه یک جنگ تلخ میان ایران و عراق به سال ها 1980 تا 1988، زمانی که نزدیک به یک میلیون نفر کشته شدند بر می گردد.

مردم عراق تاکید دارند که دلیل برای نگرانی و ترسیدن از حضور ایران در عراق وجود ندارد. آنها همچنین بر این باورند که به طرق مختلفی وفاداری آنها به روابط با تهران پنهان است.

دکتر موفق الربیعی، عضو پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی در این خصوص می‌گوید: «چه کسی بود که تنها سه روز پس از سقوط موصل به کمک عراقی‌ها شتافت؟»

وی می‌افزاید: «قطعا آمریکایی‌ها نبودند. آنها تازه سه ماه بعد اقدام به حملات هوایی کردند آن هم زمانی که شهروندان خودشان سر بریده .»شدند. این در حالی بود که ایرانی‌ها ظرف یک روز به تقاضاهای دولت مرکزی عراق و همچنین دولت منطقه‌ای کردستان پاسخ داد

ایران، 88 موشک ساخت چین سوخوی را چند هفته پس از حمله داعش به عراق ارسال کرد. آنها همچنین بهترین مبارزان خود را برای آموزش و مشاوره به عراق فرستادند. آنها خلبان، سلاح و یونیفرم به عراق فرستادند.

ایران همچنین، مغز متفکر نظامی خود، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران را به عراق فرستاد، کسی که بسیاری از فرماندهان نظامی از وی به عنوان یکی از فرماندهان استراتژیک و عالی یاد می کنند.

 بنابراین گزارش، در حالی که سلیمانی عموما خود را نشان نمی‌دهد اما در سپتامبر گذشته اجازه داد تا از او در عملیات آمرلی عکس گرفته شود. این پیامی برای غرب بود تا بداند ایران در عراق حاضر است.

یکی از سیاستمداران برجسته شیعه عراق که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: وی اغلب در بغداد و شمال عراق است. البته دولت عراق از حضور وی در عراق خبر دارد. سلیمانی فردی باهوش و جنگو است.
*نامه