کد خبر: ۶۴۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۲

حق شناس: از تشکيل حزب لاريجاني استقبال مي کنيم

خراسان- اگرچه دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي اسفند ماه سال آينده برگزار مي شود اما تلاش اين روزهاي جريان هاي سياسي کشور حاکي از جدي شدن فعاليت زير پوستي آن ها براي کسب کرسي هاي اين نهاد مهم قانون گذاري است. يکي از مهم ترين وخبرساز ترين آنها احتمال تشکيل حزب رهروان ولايت به سکانداري علي لاريجاني است که بازتاب هاي مختلفي در محافل سياسي ورسانه اي داشته است. ماه گذشته برخي خبرها حکايت از اين داشت که اين حزب در آستانه تشکيل شدن است و جلسات مقدماتي آن نيز برگزار شده و با عنوان «رهروان ولايت» آغاز به کار خواهد کرد اما باهنر 2 روز پيش گفت که آقاي لاريجاني گفته اراده اي براي تشکيل حزب ندارد. در اين ارتباط با محمد جواد حق شناس استاد دانشگاه وفعال سياسي اصلاح طلب گفت و گو کرده ايم که در ادامه مي آيد.

با توجه به منتشر شدن اخباري از تشکيل حزب توسط دکتر لاريجاني در جريان اصول گرايي و از آن سو تشکيل حزب نداي ايرانيان در جريان اصلاح طلبي ارزيابي شما از اين 2 حرکت با توجه به عملکرد نه چندان موفق احزاب در کشور چيست؟

از اخبار مربوط به تشکيل حزب از سوي آقاي لاريجاني به عنوان يک اقدام خوب استقبال مي کنيم. اگر اين اتفاق بيفتد يک گام بلند براي ايجاد بستر فعاليت احزاب برداشته شده است.

پس به اين حرکت خوشبين هستيد؟

اگر اين اتفاق رخ دهد در جريان اصول گرايي يک گام بلند برداشته شده است تا ما يک حزب استاندارد داشته باشيم با حضور چهره هايي مثل دکتر لاريجاني آرام آرام خود حزب ما را در خود ذوب مي کند. در فضاي امروز ديگر انجمن ها يا جوامع مختلف پاسخگو نيستند. ما بايد به دنبال احزابي باشيم که همه گروه ها و اقشار و تشکل هاي مختلف را در سراسر کشور شامل شود. يعني ما نيازمند احزابي هستيم که هم گستره جغرافيايي هم گستره صنفي - تاريخي و هم گستره موضوعي را شامل شود.

اما به نظر مي رسد اين احزاب نيز با نزديکي انتخابات در حال شکل گيري هستند؟

خوب، اگر در کشورمان بتوانيم ۴ يا ۵ حزب فراگير بزرگ داشته باشيم تا يک حرکت بزرگ براي اداره درست کشور براي حضور در انتخابات براي تصميم گيري هاي بزرگ سياسي و پرورش نيروهاي مناسب در حوزه اداره کشور شکل بگيرد آينده کشور تضمين مي شود.

آيا تشکيل اين احزاب با هدف انتخابات آينده نيست؟

احزابي که شکل مي گيرند در راستاي همان ۲۵۰ حزب قبلي يعني اين احزاب روند قبلي را پيگيري مي کنند. اما کاري که آقاي لاريجاني احتمالاً پيگيري مي کند در راستاي تشکيل يک حزب فراگير است. حزبي که متشکل از چندين تشکل خواهد بود. حزبي که حداقل ۱۰ تا ۱۱ هزار عضو فعال در کشور داشته باشد و در فضاي سياسي تأثيرگذار باشد.

آيا توجه به جبهه در طرح اصلاح قانون احزاب در همين راستا تعريف مي شود؟

حتما ،در فعاليت حزبي يکي از مراحل آن فعاليت جبهه اي است اما جبهه کي شکل مي گيرد و فعال مي شود. زماني که چند حزب در يک برهه از زمان براي رسيدن به يک نتيجه مطلوب در قالب يک جبهه تجميع مي شود.