کد خبر: ۶۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۹۴

صدور رای شکایت گازی ترکیه از ایران

یک روزنامه چاپ ترکیه روز جمعه گزارش داد که نتیجه دور اول داوری بین المللی در باره شکایت ترکیه از گرانی گاز صادراتی ایران، به نفع ایران بوده است.

به گزارش ایرنا، ترکیه با طرح شکایت گرانی گاز صادراتی ایران و تحویل ناقص گاز در فصل زمستان نزد دیوان داوری بین المللی، خواهان تعدیل نرخ گاز ایران به میزان 32 و نیم درصد شده است.

ایران دومین صادرکننده گاز به ترکیه است و سالانه تا سقف 9.6 میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر می کند.

بررسی پرونده شکایت ترکیه نزد دیوان داوری بین المللی در ژنو ماه فوریه گذشته آغاز شد. شرکت بوتاش (شرکت سهامی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه) که طرف شرکت ملی گاز ایران می باشد، این درخواست را مطرح کرده است.

ایران و ترکیه در هشتم اوت سال 1996 میلادی قراردادی 25 ساله در خصوص تجارت گاز منعقد کردند. واردات گاز ترکیه از ایران در 10 دسامبر سال 2011 میلادی شروع شده و از آن تاریخ تاکنون این کشور نزدیک به 66 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کرده است. مدت قرارداد ایران و ترکیه در سال 2026 میلادی سررسید می شود.

'اسماعیل آلتین سوی' روزنامه نگار ترک طی مقاله ای در روزنامه «زمان» نزدیک به جماعت نور به رهبری فتح الله گولن از مخالفان دولت رجب طیب اردوغان، در شماره امروز این روزنامه گزارشی در باین باره با عنوان «ایران، برنده دور اول داوری بین المللی» منتشر کرد.

به نوشته روزنامه زمان، بخش اول رسیدگی به شکایت ترکیه مربوط به تحویل ناقص گاز بود که آنکارا این دعوا را باخته است.