کد خبر: ۶۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۳

اردوغان: با پاپ فرانسیس نقطه نظرات مشابهی داریم

'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه عصر جمعه در آنکارا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان با تاکید بر لزوم مبارزه جدی با اسلام هراسی در غرب گفت: در هر موضوع مهم بین المللی و منطقه ای با پاپ فرانسیس نقطه نظرات مشابهی داریم.

به گزارش ایرنا، پاپ امروز در راس هیات بلندپایه ای برای دیدار رسمی سه روزه از ترکیه وارد آنکارا شد و در کاخ ریاست جمهوری ترکیه مورد استقبال رسمی اردوغان قرار گرفت.

پس از مراسم استقبال ، مذاکرات رسمی بین هیاتهای دو طرف به ریاست پاپ و اردوغان برگزار شد.

هر دو بعداز این دیدارها در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند.

اردوغان در این کنفرانس خبری نتایج گفت و گوهای دوجانبه و بین هیاتها را بسیار مثبت و سازنده قلمداد کرد و گفت: دوطرف در همه مسائل دیدگاه مشترک و نزدیک به هم دارند .

وی با انتقاد از برخوردهای دوگانه و گسترش اسلام هراسی در غرب و تلاش برای نشان دادن نام اسلام در کنار خشونت گرایی وافراط گرایی گفت: سکوت غرب در مقابل مظالم اسراییل در قبال مردم غزه و بی حرمتی به مسجد الاقصی قابل قبول نیست.

او با ابراز خرسندی از اینکه هر دو طرف در مبارزه با تروریسم و خشونت گرایی و افراط گرایی دیدگاههای مشترکی دارند، خواستار حرکت همسو در مبارزه با پدیده اسلام هراسی در غرب شد .

اردوغان گفت: البته برخی تحولات در کشورهای اسلامی نیز به فرایند روبه رشد اسلام هراسی در غرب کمک کرده است. داعش و سازمانهای تروریستی دیگری چون بوکو حرام از بستر بی عدالتی و فقر و تبعیض تغذیه شده و بزرگ شده اند.

پاپ نیز با ابراز خرسندی از سفر به ترکیه ویادآوری اینکه پیش از وی سه تن دیگر از رهبران کاتولیکهای جهان به ترکیه سفر کرده بودند، گفت: دنیا به ویژه خاورمیانه که از دهها سال پیش شاهد خونریزی و برادر کشی است، به برپایی صلح و ثبات پایداری نیاز دارد و در این راستا ترکیه می تواند نقش آفرینی داشته باشد.

او با تاکید بر لزوم تضمن آزادیهای دینی و احترام به آن افزود: بایستی با صبوری ولی با عزم راسخ تمامی راههای مذاکره را برای تامین صلح و آشتی پایداری در خاورمیانه بکار گرفته شود.

پاپ قرار است امروز در آنکارا با 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر و 'محمد گورمز' رییس سازمان امور دیانت ترکیه دیدار و گفت و گو کند.

رهبر کاتولیکها فردا نیز عازم استانبول شده و در این شهر از ایاصوفیه و سلطان احمد بازدید کرده و در مراسم مذهبی کاتولیکها در کلیسای اسپریت در منطقه شیشلی استانبول شرکت می کند.

پاپ سپس از پاتریکخانه فنر روم بازدید وبا پاتریک بارتلموس رهبر ارتدکس ها گفت و گو خواهد کرد. وی در سومین روز از سفر خود در پاتریکخانه فنر روم با بارتلموس بیانیه مشترکی را در خصوص نزدیک سازی مذاهب مسیحی امضا خواهد کرد.