کد خبر: ۶۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۸۱
لاریجانی در برنامه تلویزیونی به مناسبت روز مجلس

اگر حضورم کمکی کند حزب تشکیل می‌دهم

مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت است و دلیلی ندارد نگاه منفی به آن داشته باشیم؛ البته به طور طبیعی در بعضی زمینه‌ها با طرف‌های مذاکره کننده در 1+5 اختلافات جدی وجود دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی شهید مدرس را دردانه تاریخ سیاسی کشور و ایده‌آلی برای هر نماینده مجلس دانست.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، علی لاریجانی که به مناسبت روز مجلس در برنامه نگاه یک به طور زنده با مردم سخن می‌گفت با اشاره به ویژگی‌های آیت‌الله مدرس گفت: شهید مدرس ابعاد شخصیتی فراوان و متفاوتی داشت و به همین دلیل است که دردانه تاریخ سیاسی کشور شده است.

وی ادامه داد: ایشان فراز و فرودهای شرایط ایران را درک و در پیشبرد توسعه کشور بسیار کمک می‌کرد و در شرایطی که ایران در اشغال نظامی و استبداد داخلی بود بسیار شجاع و با شهامت فعالیت و اظهارنظر می‌کرد و در شرایطی پراضطراب توانست از حقوق ملت دفاع کند.

رییس قوه مقننه گفت: آیت الله مدرس فقیه بسیار با فضل و جامع الشرایطی و جامع الاطرافی بود که به تاریخ اسلام و ایران آشنا بود لذا فراز و فرودهای شرایط ایران را بسیار خوب درک کرده بود که این بسیار به او کمک می‌کرد.

لاریجانی افزود: شهید مدرس مقابل سردار سپه ایستادگی می‌کرد و اجازه نمی‌داد به حقوق مردم تعدی کند؛ به همین دلیل در نهایت به شهادت رسید. علاوه بر این فهم دقیقی از مسائل و مشکلات کشور داشت و علاوه بر مبارزه با استبداد و با مطالعه صحبت‌ها و نوشته‌های ایشان می‌فهمیم که او بسیار بر توسعه ایران حساس بود و از ابتدای ورود به مجلس نگرانی اصلی‌اش توسعه و اقتصاد ایران و ایجاد رونق بود.

لاریجانی همچنین بیان کرد: آیت الله مدرس در آن زمان به فکر این بود که ایران دارای راه آهن شود و می‌خواست راه‌آهن توسط خود ایرانی‌ها ساخته شود. بنابراین می‌فهمیم که ایشان فکر بسیار مترقی در مسائل و حوزه‌های مختلف داشتند و از کارآفرینان و تولیدکنندگان صیانت می‌کردند.

به طور مثال مجلس در دولت قبل قانون هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد که در آنجا قید شد که اگر به تولید توجه نشود تولید مشکل پیدا می‌کند که دولت نیز به این موضوع توجه نکرد و بودجه تولید را به موقع ارائه نداد که بسیاری از مشکلات کشور از همین درست اجرا نکردن قوانین است.

رییس مجلس با بیان اینکه شهید مدرس شخصیتی بسیار استثنایی بود تصریح کرد: امام (ره) ایشان را نماد مجلس و نمایندگی می‌دانستند که انصافا تعبیر بسیار جالبی است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مجلسی ایده‌آل است که نمایندگان آن مدرس گونه باشند گفت: نمایندگان هم باید فضل کافی برای اداره امور داشته باشند و هم به شرایط ایران آشنا باشند و شجاعت لازم را نیز برای طرح موضوعات داشته باشند که نمایندگان از هر حوزه انتخابیه‌ای که انتخاب شده باشند در قبال کل ملت مسئول هستند.

وی با بیان اینکه نمایندگان می‌توانند در همه امور اظهارنظر کنند و پیگیر باشند تصریح کرد: مدرس در هر زمان معنای خاص خود را دارد و باید نسبت به شرایط ویژگی‌های مدرس گونه داشت.

نماینده مردم قم در مجلس درخصوص جایگاه مجلس و قوه مقننه در نظام گفت: در زمان شهید مدرس نیز بحث تفکیک قوا در مجلس مطرح بود که آیت‌الله مدرس از این تفکیک قوا حمایت کرده و آن را ایده اصلی مشروطیت می داند و البته تاکید می‌کند که مجلس از همه قوای دیگر مهم تر است چرا که نمایندگان مردم هستند و کشور این‌گونه کنترل می‌شود.

لاریجانی همچنین بیان کرد:‌ در قانون اساسی ما نیز همین گونه است و هیچ نهادی بر مجلس نظارت نمی‌کند و هیچ‌کس در کشور ما نمی‌تواند مجلس را منحل کند و قوه‌ای است که باید بر قوای دیگر نظارت کرده و چارچوب‌ها را برای سایر قوا و دستگاه‌ها مشخص کند.

وی با بیان اینکه پایه اساسی دموکراسی در قانون اساسی ما در مجلس تبلور پیدا می کند اظهار کرد: البته این به معنای این نیست که سایر نهادها دموکرات نیستند بلکه این جا جایی است که هر فرد از هر حوزه انتخابیه نماینده‌ای دارد که این نماینده باید از حقوق همه ملت دفاع کند.

رییس قوه مقننه همچنین با اشاره به برخی مشکلات در این رابطه در ابتدای انقلاب گفت: مجلس تکیه‌گاه ملت و سایر قوا است و به نظر من علاوه بر اینکه تفکیک قوا امری لازم و ضروری برای ساختارهای کشور ماست، مجلس این اهمیت را دارد که برای سایر قوا ریل گذاری و نظارت می‌کند.

در همین مجلس قانون اصل 44 تصویب شد که طبق این قانون مقدار زیادی از امکاناتی که در چنته دولت است باید به مردم واگذار شود اما سوال این است که چرا این کار انجام نشده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی نزاع‌ها که میان مجلس و سایر قوا پیش می‌آید که خیلی هم عجیب نیست به دلیل همین نظارت‌هاست چرا که نظارت‌ها گاهی گزنده اما در عین حال مفید است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص وظایف نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان وظایف مهمی همچون قانون‌گذاری که وظیفه ذاتی نماینده است برعهده دارد، همچنین نظارت، پیگیری مسائل، تعیین بودجه دستگاه‌ها و نهادهای کشور و وظایفی از چنین دست را بر عهده دارد.

وی افزود: به طور مثال مجلس در دولت قبل قانون هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد که در آنجا قید شد که اگر به تولید توجه نشود تولید مشکل پیدا می‌کند که دولت نیز به این موضوع توجه نکرد و بودجه تولید را به موقع ارائه نداد که بسیاری از مشکلات کشور از همین درست اجرا نکردن قوانین است.

لاریجانی یادآور شد: درخصوص برخی برداشت‌ها هم که در بانک مرکزی صورت گرفت که خلاف قانون بود نیز مجلس نظارت داشت که رشد نقدینگی و تورم نیز به دلیل همین تخلفات بوده است که گزارش آن در مجلس تهیه، خوانده و رای گرفته شد و درنهایت به قوه قضاییه ارسال شد.

رییس قوه مقننه با اشاره به وظیفه نظارتی نمایندگان اظهار کرد : نظارت نمایندگان سه نوع است، یکی اینکه از وزیر سوال می‌کنند یا تذکر می‌دهند، دیگری تحقیق و تفحص است و مورد سوم استیضاح وزیر است که طبق آیین نامه اگر وزیر غفلتی صورت داده یا وظایف خود را درست انجام نداده است نمایندگان او را استیضاح می‌کنند.

درخصوص برخی برداشت‌ها که در بانک مرکزی صورت گرفت که خلاف قانون بود نیز مجلس نظارت داشت که رشد نقدینگی و تورم نیز به دلیل همین تخلفات بوده است که گزارش آن در مجلس تهیه، خوانده و رای گرفته شد و درنهایت به قوه قضاییه ارسال شد.

وی همچنین به پیگیری نمایندگان به مسائل حوزه انتخابیه خود نیز اشاره کرد و افزود: من فکر می‌کنم ساختار کشور باید کمی درست شود چون اصل وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت در کلان مسائل است اما به دلیل اینکه ساختار نقایصی دارد مقدار زیادی از وقت نمایندگان صرف مسائل منطقه‌ای می‌شود که در اکثر موارد به این دلیل است که بخش‌های دیگر کشور درست کار خود را انجام نمی‌دهند و مردم در نهایت متوسل نماینده خود می‌شوند و می‌خواهند که او مشکل‌شان را حل کند.

لاریجانی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دیگر این مشکل را با تشکیل شوراهای محلی حل کرده‌اند که البته در کشور ما شوراهای شهر اختیارات زیادی ندارند و فقط در مسائل جزیی فعالیت دارند و در قانون اساسی ما وزرا مسئول اجرایی امور هستند.

وی اظهار کرد:‌ در پارلمان باید اختلاف سلیقه و نظر وجود داشته باشد و این اختلاف‌ها مفید است و باید در پارلمان عقاید مختلف صحبت کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی صحبت‌ها در مورد اختلاف میان دولت و مجلس گفت: ممکن است برخی‌ها عقاید مختلف و خلاف عملکرد دولت داشته باشند و ممکن است مسیر دولت را درست ندانند اما برآیند مجلس حمایت از دولت است و امکان دارد برخی اختلاف‌نظرها وجود داشته باشد اما اگر بگوییم اینها جلوی دولت را می‌گیرند و سنگ‌اندازی می‌کنند درست نیست و برخی تبلیغات در این زمینه نیز نادرست است.

وی افزود: ضمن اینکه رویکرد مجلس باید همگام و همکار با دولت باشد باید عملکرد مستقل هم داشته باشد و من فکر می‌کنم امروز تعامل مجلس و دولت مناسب است و اختلاف نظر اساسی در این زمینه وجود ندارد و در مجموع مجلس همگام دولت برای پیشبرد اهداف کشور است.

رییس قوه مقننه با تاکید بر لزوم توجه به مساله اقتصاد در کشور خاطرنشان کرد: مساله اقتصاد در کشور بسیار مهم است و در مورد اقتصاد مقاومتی نیز باید تلاش شود که این سیاست‌ها به خوبی اجرایی گردد و در مجلس نیز پیش از ابلاغ رسمی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کارهایی شروع شد و بعد از آن نیز کمیسیونی اختصاصا برای این موضوع ایجاد شد و برخی قانون‌ها برای تسهیل فضای کسب و کار به تصویب رسید و گزارشاتی نیز در مورد عملکرد بخش‌های مختلف کشور در اقتصاد مقاومتی انجام شد.

ضمن اینکه رویکرد مجلس باید همگام و همکار با دولت باشد باید عملکرد مستقل هم داشته باشد و من فکر می‌کنم امروز تعامل مجلس و دولت مناسب است و اختلاف نظر اساسی در این زمینه وجود ندارد و در مجموع مجلس همگام دولت برای پیشبرد اهداف کشور است.
وی ادامه داد: در معاونت قوانین نیز کار جامعی انجام شد و قوانین مربوط به اقتصاد مقاومتی لیست شدند و آنهایی که باید نسخ شوند مشخص شدند همچنین کمیته‌ای نیز در مرکز پژوهش ها به وجود آمده تا به کارهای انجام شده در مسیر اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

لاریجانی تاکید کرد:‌ نظام سلامت یکی از موضوعات مهم کشور است که در مسیر اقتصاد مقاومتی به آن باید توجه شود و ما در سال گذشته تلاطمی در نظام سلامت داشتیم و داروها به خوبی توزیع نمی‌شد و بیمارستان‌ها نیز به وظایف خود عمل نمی‌کردند و این آرامشی که امروز در این فضا حاکم است خود کمک‌کار کشور است.

رییس مجلس در ادامه با تاکید بر توجه نظام سلامت در مجلس گفت: در مجلس شورای اسلامی دو کار مهم در حوزه سلامت انجام شد؛ یکی اینکه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بخش بهداشت اختصاص یافت و همچنین بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها نیز به این بخش تخصیص پیدا کرد تا آرامشی در این فضا ایجاد شود؛ البته در دولت قبل نیز مجلس پیشنهادات این چنینی داشت و می‌خواست از طریق یارانه‌ها به بخش سلامت کمک کند اما آن دولت استقبال نکرد.

وی همچنین تصریح کرد: در بخش تولید نیز آشفتگی‌هایی در کشور وجود داشت و تلاطم در بازار مشکلاتی را ایجاد کرده بود و امروز شرایط کشور آرامش نسبی در حوزه اقتصاد و تولید پیدا کرده و این پایه تحقق اقتصاد مقاومتی است و ما باید در شرایط فعلی به ضعف‌های بخش تولید و صنعت توجه ویژه‌ای کنیم به عنوان مثال در بهره‌وری مشکلی اساسی داریم همچنین ظرفیت‌های خالی نیز در تولید داریم که عقل حکم می‌کند به آن توجه کنیم و تا رقابت ایجاد نشود نمی‌توان در عرصه تولید این مسائل را بهبود بخشید چرا که اگر رقابت وجود داشته باشد می‌توان به افزایش بهره‌وری در تولید چشم داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه اداره برخی معادن در کشور گفت: ما کشور غنی به لحاظ معادن هستیم اما برخی معادن ما دچار حبس شدند و معادن بزرگی را دولت نگه داشته و ول هم نمی‌کند البته با وزیر صنعت صحبت‌هایی انجام شده تا در بهره برداری از معادن رقابت ایجاد شود یعنی اگر شرکتی چند سال بهره برداری مناسبی از معادن نداشته بتوان معادن را در اختیار دیگران قرار داد اما فکر می‌کنم باید کمی سرعت به این بخش داده شود.

در مجلس دو کار مهم در حوزه سلامت انجام شد؛ یکی اینکه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بخش بهداشت اختصاص یافت و همچنین بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها نیز به این بخش تخصیص پیدا کرد؛ البته در دولت قبل نیز مجلس پیشنهادات این چنینی داشت و می‌خواست از طریق یارانه‌ها به بخش سلامت کمک کند اما آن دولت استقبال نکرد.

وی افزود: در بخش کشاورزی و دامپروری هم مشکلاتی وجود دارد که باید به آن توجه شود مخصوصا نگاه به ظرفیت‌های صادراتی در بخش دامپروری و ایجاد انضباط در مدیریت این بخش یکی از موضوعاتی است که نیاز به توجه جدی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ در بخش فرهنگ شاید نیاز به قانونگذاری زیادی نباشد و ما باید در اجرا بهتر عمل کنیم.

علی لاریجانی خاطرنشان کرد: فرهنگ نمی‌شود به صورت دستوری و سازمانی اداره شود و رادیو تلویزیون نیز با توجه به شرایط خاص خود از این موضوع مستثنی نیست البته شاید نیاز باشد قانون جدیدی برای اداره رادیو و تلویزیون تدوین شود اما در کل در حوزه فرهنگ نیازی به قانونگذاری زیاد نداریم.

وی افزود: مجلس در بودجه‌ریزی تلاش‌هایی کرده تا توجهی به بخش فرهنگ صورت گیرد و جهت‌دهی به فعالیت‌های فرهنگی در کشور شود. به عنوان مثال تقویت فرهنگ دینی یکی از همین جهت‌دهی‌هاست. همچنین تسهیلاتی نیز برای مراکز دینی در بودجه سالانه اختصاص یافته و در طرح اخیر مجلس در مورد تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیز بخش‌هایی برای کمک به بخش فرهنگ به تصویب رسیده است. البته باید بپذیریم تولید باید به شکل مردمی باشد و بخش فرهنگی نیز نظیر بخش فرهنگ نیازمند تولید مردمی است.

رییس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: باید در اداره صدا و سیما یک طراحی مشخص داشته باشیم و ببینیم می‌خواهیم چگونه کار کنیم اگر بخواهیم به شکل دولتی برنامه‌سازی کنیم برنامه‌ها پرخرج می‌شود ولی اگر به صورت خصوصی این کار انجام شود هزینه کارها کاهش می‌یابد. چرا که بخش خصوصی از لحظه لحظه زمان خود استفاده می‌کند. همچنین مدیریت در صدا و سیما نیز باید با ابتکاراتی باشد که البته جناب آقای سرافراز مدیر جدید صدا و سیما ابتکارات خوبی را در این مسیر دارد.

در بهره‌وری مشکلی اساسی داریم همچنین ظرفیت‌های خالی نیز در تولید داریم که عقل حکم می‌کند به آن توجه کنیم و تا رقابت ایجاد نشود نمی‌توان در عرصه تولید این مسائل را بهبود بخشید چرا که اگر رقابت وجود داشته باشد می‌توان به افزایش بهره‌وری در تولید چشم داشت.

رییس قوه مقننه اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت است و دلیلی ندارد نگاه منفی به آن داشته باشیم؛ البته به طور طبیعی در بعضی زمینه‌ها با طرف‌های مذاکره کننده در 1+5 اختلافات جدی وجود دارد.

علی لاریجانی با اعلام حمایت از روند مذاکرات هسته‌ای گفت: کشورهای غربی از ابتدا نمی‌خواستند که ایران غنی‌سازی داشته باشد، اما ایستادگی ملت و هدایت رهبری باعث شد که از آن عبور کنیم و امروز بتوانیم غنی‌سازی انجام دهیم و امروز نیز طرف‌های خارجی این را به خوبی می‌دانند ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران همیشه از مذاکره استقبال می‌کردند و این موضوع نیز اثبات شده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم در مجموع در مذاکرات قدری جلو رفته‌ایم و ارزیابی‌ام از مذاکرات اخیر نیز منفی نیست و اینکه اینها تحت تاثیر برخی فشارها زمان خواسته‌اند نیز منطقی است. چرا که همواره برخی موجودات در منطقه بوده‌اند که به دنبال خلل در آرامش منطقه هستند و البته از دید ایران نیز مخفی نبودند اما جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با مسیری که پیش می‌رود می‌تواند به نتیجه برسد.

لاریجانی با بیان اینکه غرب حق دارد مدعی باشد ایران به خاطر تحریم‌ها پای میز مذاکره آمده است گفت: آن‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخگو باشند که تحریم‌ها چه تاثیری بر ایران داشته است و اینکه بگویند به خاطر تحریم‌ها ایران مذاکره کرده است نیز بعید نیست، اما نباید به این گونه حرف‌های سیاستمداران نیز توجه کرد؛ چرا که اگر این حرف،ها درست بود امروز شاهد این نبودیم که آن‌ها خود به دنبال توافق هسته‌ای و به نتیجه رساندن مذاکرات باشند. چرا که اگر تحریم‌ها تاثیرگذار بود همان مسیر را ادامه می‌دادند.

وی افزود: آنچه که در کشور ما به وقوع پیوسته، مسائلی است که در بخش نگاه به داخل داشته‌ایم و برخی از این نگاه‌ها دچار اشکال است؛ چرا که ما نباید از توان داخلی و منابع انسانی و خدادادی خود غافل باشیم و طرف‌های غربی نیز در مذاکرات تا حد زیادی متوجه شدند که اگر ایران نگاه به درون داشته باشد تا حد زیادی به پیش می‌رود و حرکت می‌کند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند البته بی تاثیر نیز نبوده اما شاید حدود 20-30 درصد از مشکلات فعلی ما به دلیل تحریم‌ها باشد و جالب است که برخی از مشکلات در درون کشور 100 سال است که وجود دارد و در زمان شهید مدرس نیز مشکلات شبیه این را داشته‌ایم و امروز باید بدانیم باید از فرصت تحریم‌ها استفاده کنیم و از پتانسیل داخلی بهره ببریم.

در بخش فرهنگ شاید نیاز به قانونگذاری زیادی نباشد و ما باید در اجرا بهتر عمل کنیم. فرهنگ نمی‌شود به صورت دستوری و سازمانی اداره شود.

وی ادامه داد: ما در بودجه کشور نیز مشکلاتی داریم و به شدت به نفت وابستگی داریم که این موضوع نیز منطقی نیست؛ ما باید با فروش نفت ثروت جدید ایجاد کنیم، نه اینکه درآمد حاصل از فروش نفت را به نقدینگی تبدیل کنیم، اما متاسفانه در 50 سال اخیر این سوءتفاهم در اداره کشور وجود داشته است که اگر فروش نفت زیاد شود توسعه ایجاد می‌شود، ولی این غلط است چرا که توسعه در ایجاد تولید و رقابت و رونق اقتصادی است. پس باید ضمن پیشبرد مذاکرات با نگاه بهتر به توان داخلی در کشور حرکت کنیم و به برخی از کارها سرعت ببخشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم مربوط نمی‌شود و مساله اصلی سلایق اشتباه مدیریتی است.

علی لاریجانی همچنین در ادامه صحبت‌های خود در برنامه زنده نگاه یک درخصوص اینکه برخی افراد حل مسائل و مشکلات کشور را به نتیجه مذاکرات پیوند می‌دهند گفت: این حرف خیلی حرف دقیقی نیست؛ چرا که مذاکرات حتما می‌تواند کمک‌کننده باشد و ما نمی‌خواهیم این مشکلات سیاسی همیشه وجود داشته باشد که البته این مسائل سیاسی تاثیراتی نیز بر کشور دارد اما بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ربطی به تحریم ندارد و به روش اداره و مدیریت مربوط می‌شود واینکه بخش اداری کشور فربه شده و تعداد پرسنل اداری ما زیاد شده ربطی به تحریم ندارد و فقط سلیقه مدیریتی بوده است.

رییس قوه مقننه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: در همین مجلس قانون اصل 44 تصویب شد که طبق این قانون مقدار زیادی از امکاناتی که در چنته دولت است باید به مردم واگذار شود اما سوال این است که چرا این کار انجام نشده است.

لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده وجود دارد تصریح کرد: ما کلنگ‌ها را زود می‌زنیم اما هرکدام 20 ، 40 یا 50 درصد جلو رفته و بودجه عمرانی کفاف اتمام همه آن‌ها را نمی‌دهد و با توجه به نرخ تورم فکر می‌کنم 20- 30 سالی طول بکشد که این پروژه‌ها به اتمام برسد البته پروژه‌های جدید بماند واگر یک بیمارستان 20 سال طول بکشد تا به اتمام برسد که خودش کلنگی می‌شود.

وی افزود: آدم وقتی پروژه را شروع می‌کند که پولش را داشته باشد چرا هر مسئولی سفری می‌رود چند تایی کلنگ در روستاها و شهرها می زند؟ این چه ربطی به تحریم دارد؟

لاریجانی در ادامه بیان کرد:‌ از حدود سال 84 تا 91 ما حدود 550 میلیارد دلار پول داشتیم که اکثر آن‌ها صرف وارداتی شدند که تولیدکننده داخلی را بدبخت می‌کرد.

رییس مجلس با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر آمادگی رقابت در صحنه بین‌المللی را ندارد تصریح کرد: با فهم این موضوع اول باید تولید را به جایی برسانیم تا آماده رقابت باشیم و اگر دروازه‌ها باز شود و هرچه می‌خواهند وارد کنند به تولیدکننده داخلی ضربه می‌زنند.

مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت است و دلیلی ندارد نگاه منفی به آن داشته باشیم؛ البته به طور طبیعی در بعضی زمینه‌ها با طرف‌های مذاکره کننده در 1+5 اختلافات جدی وجود دارد.

وی یادآور شد: به طور مثال در شرایط تحریم فعلی بودجه‌ای که از نفت به دست می‌آید بیشتر از پولی است که در سال‌های 60 تا حدود 82 از فروش نفت به دست می‌آوردیم و مشکل در حال حاضر این است که وابستگی ما به نفت زیاد شده است.

 لاریجانی همچنین گفت: خیلی از تصمیمات مشکل مدیریتی بوده که برخی از این مشکلات در دولت فعلی بهتر و حل شده و برخی وزرا که تجربه اقتصادی و صنعتی داشتند تصمیمات درست‌تری گرفته‌اند و من فکر می‌کنم اقبال به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هرچه بیشتر شود ما می‌توانیم از این فرصت بهتر استفاده کنیم.

رییس قوه مقننه در اظهارنظری درخصوص تشکیل حزب توسط خود گفت: اگر به من نیاز باشد و بتوانم کمکی کنم حزب تشکیل می‌دهم.

لاریجانی که در روز مجلس از رسانه ملی به طور مستقیم با مردم سخن می‌گفت در قسمت پایانی صحبت‌های خود درخصوص صحت تشکیل حزب توسط خود ابتدا با مزاح گفت: ما زن و بچه داریم!

وی با بیان اینکه من مدافع تشکیل حزب هستم ادامه داد: معتقدم برای اینکه دموکراسی در کشور پایدار شود حضور احزاب قوی و دارای مرام و اسم و رسم بسیار مفید است. البته در کشور ما قدری تلقی‌های منفی نسبت به این موضوع وجود دارد.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: به طور مثال حزب جمهوری اسلامی حزب نسبتا کاملی بود و مرام داشت و شهید بهشتی در آن زمان چیزی شبیه مانیفست حزب تهیه کردند که من در آن زمان در رادیو تلویزیون بودم که این مانیفست را به من نشان دادند. بنابراین فکر می‌کنم حزب جمهوری اسلامی حزب با ریشه‌ای بود که هنوز در شهرهای مختلف افراد اصیل و قدیمی این حزب وجود دارند که تمام این‌ها ثمره دو سال فعالیت این حزب بود.

لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه حزب‌های بادی خیلی مفید نیستند تصریح کرد: این احزاب زمان به وجود آمدن قدرتی تشکیل می‌شوند و چند تایی اطلاعیه می‌دهند اما حزب واقعی باید کادر تربیت و برنامه تولید کند.

وی افزود: من همیشه کسانی که در این خصوص با من مشورت می‌کنند را تشویق به تشکیل حزب می‌کنم که این کار را پیگیری کنند تا احزاب قوی در کشور به وجود بیاید، اما من هنوز خودم به این فکر نرسیدم که با توجه به کثرت کار می‌توانم حزبی تشکیل دهم یا خیر؟ یا شاید هم تنبلی بوده است البته عقیده دارم که اگر واقعا احساس کنم وجود من به حزبی کمک کند حتما این کار را می‌کنم.