کد خبر: ۶۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۵۲
آیت الله آملی لاریجانی:

مدیر کل یکی از وزارتخانه‌‌ها در پارکینگ، کیف پر پول قریب یک میلیارد تومان گرفته، ولی گفتند می‌خواهد کار فرهنگی کند/ اگر رقم فساد ۱۲ هزار میلیاردی درست است، پس نظارت بانک مرکزی کجاست؟

رئیس قوه قضائیه در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت:: کسی که به حیثیت جمهوری اسلامی لطمه میزند و به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند باید مورد مجازات قابل قرارگیرد.
رئیس قوه قضائیه در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت:: کسی که به حیثیت جمهوری اسلامی لطمه میزند و به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند باید مورد مجازات قابل قرارگیرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه افزود: ‫باید منشاهای فساد در دستگاه‌های اجرایی شناسایی شود و در همانجا نطفه آن نابود شود. تحقق مبارزه با فساد در جامعه تنها با صرف برخورد قضائی قابل اجرا نیست بلکه باید نقاط فسادخیز را مسدود کرد. قوه قضائیه در سال‌های اخیر در مبارزه با فساد پیشتاز بوده است.


وی همچنین افزود: در فرمایش مقام رهبری در فرمان هشت ماده‌ای سال 80 نکات مهمی در اهتمام به مبارزه با مفاسد آمده و تذکر اکید داده شد از آن سال 13 سال می‌گذرد. ما باید با یک بازنگری ببینیم که مسئولان ما چه کردند و به نحو سیستمی چگونه مسئله مبارزه با فساد را پیگیری کردند و این ما را به این نقطه می‌رساند که باید مسئولین اراده‌شان را در صحنه عمل برسانند.

آیت‌الله لاریجانی در ادامه اظهار داشت: عرض من تا یک حد خود شمول هم هست. مقصودم این است که در کنار تبیین‌های مفهومی و در کنار بازنگری در قوانین و در کنار بحث و گفتگو راجع به کیفیت مبارزه عملی را نباید فراموش کنیم. بحمد‌الله قوه قضائیه در سال‌های اخیر در این مطلب پیشتاز بوده است. مردم عمل می‌خواهند و اینکه در مقام اجرا چگونه با فساد مقابله می‌کنیم. کلمه دوم این است که مبارزه با فساد در مناشه و مبادی باید باشد. یعنی یک فسادی رخ می‌دهد و بعد می‌گویند قوه قضائیه بیاید برخورد کند و محاکمه کند در حالی که این نگاه نگاه درستی نیست. تحقق فساد در جامعه با صرف برخورد قضائی قابل رفع نیست. ما باید ابتدا در دفع آن بکوشیم و عمدتا دستگاه‌های اجرایی که دچار این مشکل هستند طبیعتا باید با نظارت قوی و بازرسی‌های قوی و پیگیری آن نقاط فسادخیز را ببندند. اینطور نباشد که سرریز همه مشکلات به قوه قضائیه باشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین برخورد با فساد را وظیفه این قوه دانست وادامه داد: البته وظیفه دستگاه قضایی است که در این مسئله قاطع باشند. همه مسئولان عالی عزم دارند در برخورد با فساد منتهی حل مشکل به این است که ما منشأ فساد را ببندیم و اینکه کجاها منشأ فساد در دستگاه‌های اجرایی است در همان جا نطفه فساد را از بین ببریم.

وی افزود: نکته مهم این است که اگر ما اجازه بدهیم به پدید آمدن فساد و بعد هم بخواهیم برخورد کنیم آثار مخرب اجتماعی و فرهنگی در جامعه ظاهر می‌شود. شما یک بحث فساد سه هزار میلیاردی به عنوان یک مورد دنبال کنید. ما در این مسئله خیلی محکم نظر قوه قضائیه را گفتیم، اما ماحصل چند سال گرفتاری قوه قضائیه بود. بیش از 60 کیفرخواست صادر شد. هنوز هم برخی از پرونده‌‎ها مفتوح است. هنوز در مورد مجرم اصلی آن جنبه مالی حل نشده است. اموالی که باید برگردد به بانک‌ها و غیره هنوز اجرایی نشده است. این علاوه بر صدمات و لطماتی است که به اعتبار حاکمیت زده شده است. این علاوه بر صدمات فرهنگی و اجتماعی است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به آثار مخرب فساد در جامعه اظهار داشت: ما برخی از امور را فراموش می‌کنیم تأثیرش مسئله اعتماد مردمی است و ما به جای اینکه بگذاریم همچین فسادی رخ دهد باید منشأ آن را ببندیم. چرا نظارت بانک در حل قابل قبولی نیست. باید سیستم‌های ما طوری مجهز باشد که نگذارند اینها پدید بیایند تا آن لطمات فرهنگی اجتماعی سیاسی پیش نیاید.

وی همچنین عنوان کرد:کلمه سوم تشدید نظارت و برخوردها است. مسئله‌ای که در جامعه وجود دارد که ما علاوه بر اینکه در اصل نظارت گاهی کوتاهی و تسامح می‌کنیم در برخورد با مجرم هم همینطور است و این یک مسئله بسیار مشکل‌زایی است در رفع فساد. اگر ما در مقام برخورد با مفسد تسامح و تساهل کردیم باید بدانیم مبارزه با فساد به جایی منتهی نمی‌شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فساد افزود: من دیدم مقام معظم رهبری در یک بندی از بندهای فرمان هشت ماده‌ای در سال 89 به این مسئله توجه دادند که در برخورد با مفسد باید برخورد قاطع و بازدارنده باشد. در همین فساد سه هزار میلیاردی ابتدا می‌گفتند که قوه قضائیه توانایی برخورد را ندارد. رسانه‌های بیگانه بسیار این مسئله را تاکید کردند. بعد که برخورد قاطع کردند گفتنند پس حقوق بشر چه می‌شود. اینها یک مسیر اشتباهی است یا ما بنا داریم با مفاسد برخورد جدی کنیم یا خیر.

در همین پرونده برخی از مدیران کل یکی از وزارتخانه‌‌ها در پارکینک کیف پر پول قریب یک میلیارد تومان گرفته ولی وساطت شد و گفتند می‌خواهد کار فرهنگی کنند. افراد متدین با نیت خیر گاهی وساطت می‌کردند. کسی که مسئول یک وزارتخانه است چرا اقدام می‌کند به کار این‌چنینی. واقعاً لزومی دارد مدیر کل یک وزارتخانه در پارکینک وزارتخانه از شخصی پول بگیرد به اسم کار فرهنگی؟. البته تشدید مبارزه یک آثار مخربی هم دارد. منتهی باید وزن کرد.

وی همچنین ادامه داد: ما همین مسئله را در قوه قضائیه هم داریم و لی نظر من این است که ما در بحث نظارت و مجازات باید تشدید کنیم. این همایش‌ها جلوی فساد را نمی‌گیرد کاری که باید صورت بگیرد باید همه مسئولان دست به دست هم بدهند و قبول کنند با مفسدین برخورد قاطع داشته باشند. کسی که به اعتماد مردم و نظام خدشه وارد می‌کند این چنین آدمی باید مورد مجازات بازدارنده قرار بگیرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر افزود: حضرت امیر(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر کلمات گهرباری دارد. در آنجا به مالک فرمودند "ثم تفقد اعمالهم" بعد از اینکه خصایص کارگزاران دولتی را بیان می‌کند متوجه کارهایشان باشد و "ابعث العیون من اهل الصدق و والوفا علیهم" یک افرادی و چشمان بیداری را بر آنها بگمار که خودشان اهل صدق و وفا باشند. در موضع دیگری امام می‌فرماید همکارانت را مراقبت کن اگر یکی از آنها دست خیانت گشاید و جاسوسان تو گزارش کنند او را به کیفر گرفتار می‌کنیم و آنچه که به کف آورده از او باز پس می‌گیریم و مهر خیانت بر پیشانی‌اش می‌زنیم و طوق اتهام را بر گردنش می‌آویزیم. این صراحتا در شدت مجازات خائنین و کسانی که به اموال عمومی دست درازی می‌کنند و کسانی که از فساد به مکنت می‌رسند شاهد همین معنا است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به چشم‌پوشی از اغماض در برخورد با فساد افزود: این مسئله به نظر می‌آید که ما باید مقداری آن جهت عطوفت را اغماض کنیم. من قبول دارم گاهی که این تشدیدها به عمل می‌آید خانواده‌های این افراد صدمه می‌بینند اما چه می‌شود کرد؟. به نظر می‌رسد تردیدی نمی‌توان کرد که در بحث مبارزه باید مجازات را تشدید کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در همایش مبارزه با فساد افزود: کلمه چهارم شفاف‌سازی عملیات اداری و اجرایی است. در همه دستگاه‌ها شفاف‌سازی مانع بروز فساد است. هر چی دست واسطه‌ها را کم کنیم حتما جلوی فساد را گرفته‌ایم. در قوه قضائیه در بحث پیشخوان الکترونیک مانع وساطت‌ها شدیم. حذف وسایط انسانی به سلامت اداری کمک می‌کند. مطمئن هستم که دستگاه‌های اجرایی هم همینطور است.

آیت‌الله لاریجانی به روند بروکراسی فسادآور برخی ادارات و دستگاه‌ها اشاره کرد و تأکید نمود: یکی از نکات این است که ما در دستگاه‌های اجرایی گاهی می‌بینیم که تعدد استعلامات از اداره‌های مختلف خودش باعث فساد است. انشاء‌الله در هیأت با توجه به اهتمامات رئیس‌جمهور امیدواریم این مسئله روش کار شود و تجمیع امور مردم به نحوی که اگر کسی کاری دارد و پروانه یا برای کارخانه‌ای می‌خواهد و 10 استعلام می‌خواهد و می‌رود به اداره‌ها و باب فساد باز می‌شود. البته من همه را به این امور متهم می‌کنم. ما باید نظارت داشته باشیم و به هر کیفیتی وضعیت را به گونه‌ای قرار دهیم که جا برای فساد نباشد. یکی از کارهایی که در پیشگیری از جرم انجام شده این است که بحث پیشگیری وضعیتی خودش یک پیگیری مهمی است.

وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که افراد در وضعیتی قرار گیرند و نتوانند اقدام به جرم کنند. من پیشنهاد می‌کنم به دستگاه‌های اجرایی یک فکری کنند که اگر کسی می‌خواهد کارخانه‌ای راه بیندازد و... اگر بتوانیم راهکاری برای تجمیع این کار درست کنیم هم برای مراجعه کنند بهتر است و یک جا به او جواب داده شود

حذف واسطه‌های متعدد و شفاف‌سازی کمک می‌کند. استفاده از فناوری‌های نوین یکی از راهکارهای حل مشکل است.

رئیس قوه قضائیه همچنین افزود: کلمه پنجم یک تاکیدی بر بحث بانک و بیمه و وزارتخانه‌هایی که به نحوی با امور مالی سر و کار دارند این مؤسسات به نظارت بیشتری نیاز دارند در همین چند روز اخیر بحث فساد 12 هزار میلیاردی مطرح شده است. البته فساد غیر از اختلاس است و این هم باید توجه کنیم اگر این عدد و رقم درست است آن بانک‌ها و نظارت بانک مرکزی کجاست؟. بالاخره بانک مرکزی باید نظارت‌ها بر بانک‌ها طوری باشد و جلوگیری شود و چند بار ما باید لطمه ببینیم. انسان عاقل دوبار نباید گزیده شود. خصوصاً بانک‌ها و بحث بیمه. اینها را باید تشدید نظارت کنیم چرا بایستیم دوباره دو سال دیگر بگویند فساد مالی شده است.

شنیدم برخی از مسئولین امروز آمار دیگری دادند البته فساد غیر از اختلاس است. یعنی LC بر خلاف واقع باز کردند ولی ضمانتی داشته یعنی اینطور نبوده که پول را خوردند و بردند.

وی با تذکر به افرادی که بحث فسادهای اقتصادی را رسانه‌ای می‌کنند ادامه داد: کسانی که اعلام می‌کنند خوب است با درایت و احتساب جوانب و با اطلاع‌رسانی دقیق این کار را انجام دهند و از همه مهمتر این است که ما باید از یک فضاسازی ناسالم اجتناب کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به شیوه‌های مبارزه با فساد اذعان کرد: مسئله مبارزه با فساد علامت دارد؛ توانایی دارد و ظاهر روشنی دارد. در میدان عمل باید کار کرد و از تبلیغات هم باید استیحاش نمود. عرض من این است که سیاه‌نمایی نباید بشود. عرض من این است که برای مقابله با فساد باید هزینه داد. طوری نباشد که ما وقتی اعلام کنیم مفاسد را بگوییم همه گردن دولت باشد. همه ما در معرض امتحان هستیم باید حواسمان جمع باشد ابتدا در زیر مجموعه خودمان و بعد در دایره بزرگتر کل کشور را ببینیم. از همه مهتر برای خدا و حفظ نظام و مردم و خدمت به مردم این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به سیاه‌نمایی عده‌ای در مورد دولت اظهار داشت: من به بعضی از افرادی که گمان می‌کنند که کار خیر می‌کنند و نسبت به همین دولت هم سیاه‌نمایی می‌کنند پیشنهاد می‌کنم که نقد بکنند ولی سیاه‌نمایی نکنند. حالا دولتی است بر سر کار آمده و منصفانه ببینیم و هر کجا که خطا و اشتباه است تذکر دهیم نه اینکه اگر کسی روزنامه یا رسانه‌ای دستش هست حرف‌های غیر واقع و سیاه‌نمایی کنند. سیاه‌نمایی خودش یک بیماری است چون همین سیاه‌نمایی آثار مخرب دارد. این همه انسان‌های وارسته در دستگاه اجرایی و قضا هستند و انسان‌های متدینی مشغول کار هستند چرا این همه سیاه‌نمایی کنیم.

رئیس قوه قضائیه با توصیه به عدم بزرگنمایی برخی ایرادات موجود در دستگاه‌ها افزود: در بحث دستگاه اجرایی و قضایی نباید فساد را طوری بزرگ‌نمایی کنیم که اثار مخرب داشته باشد. بحث مبارزه با فساد کار فرا قوه‌ای و فراحاکمیتی است یعنی همه قوا باید دست به دست هم بدهند خصوصاً قوه مجریه که در فرمان هشت ماده‌ای رهبری هم توصیه شده است. از آن مهمتر یک بحث فراحاکمیتی است مردم عزیز ما هم باید کمک کنند. همانطور که در ابتدای انقلاب در ریشه‌کنی فساد منافقین کمک‌های مردمی بود که بسیار تأثیرگذار بود اینجا هم همینطور است که اگر مسئله فسادی را دیدند گزارش کنند.

وی همچنین ادامه داد: کلمه هشتم کلمه "تقوا" است. تقوا یک فضیلتی است که فراموش شده است ما باید توجه کنیم که یک ملت مسلمان و مؤمن هستیم حتی شهروندان دیگری که مسلمان نیستند. مسئله فساد یک امر حرام است اگر بخواهیم با فساد مبارزه کنیم فقط نظارت‌های خارجی فیزیک نمی‌تواند این کار را انجام دهد. ما باید یک حاجز درون داشته باشیم تا بتواند جلوی این کار را بگیرد. ما یک بستر بسیار مهم را فراموش کردیم و آن بستر فرهنگی و اخلاقی و دینی است. مردم ما متدین هستند و ما باید از این مسئله استفاده کنیم. ببینید تذکر معانی معنوی برای همه ما فرض است.  تمام مسئولین باید در روز مرتب به خودشان خطاب کنند و توجه دهند تا مدیران میانی و پایین‌تر و کلیه کارگزاران یک نظام کارهای روزمره همه ما را غرق می‌کند و ما بدانیم اگر زمانی را برای خودمان بگذاریم و فکر و توجه به خطبات قرآنی توجه کنیم. چون خطاب قرآن زمان ندارد هر آن هم بر ما تجلی باید بکند. خطابات قرآنی، دستورات پیامبر و کلمات نوری ائمه را به خودمان تذکر دهیم و تذکر راه اجتناب از گناه و فساد است.