کد خبر: ۶۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۶

پيروزي خون بر شمشير

امير موسوي٭
آن چيزي كه اين روزها با راهپيمايي‌هاي عظيم و ميليوني محبان اهل بيت (ع) در عراق مشاهده مي‌شود، معنايي جز پيروزي خون بر شمشير ندارد چراكه تلاش‌هاي فراواني در سال‌هاي اخير شد تا پيروان اهل بيت‌ (ع) را بدنام و منزوي كنند. براي نيل به اين هدف در دو جبهه تلاش‌هاي بسياري صورت گرفت؛ يكي در جبهه نظامي و امنيتي و ديگري در جبهه تبليغاتي و رواني. در جبهه اول، دشمنان اهل بيت تلاش كردند با ايجاد رعب و وحشت، حركت‌هاي تروريستي، بمب‌گذاري و سربريدن‌ها خط اهل بيت‌(ع) را شكست دهند. جبهه دوم نيز خط رواني و تبليغاتي بود كه با پروژه‌هاي شيعه‌هراسي و اسلام‌هراسي پيگيري مي‌شد اما آنچه مي‌توان از ماحصل اين تلاش‌ها نتيجه‌گيري كرد اين است كه آنها در هر دو جبهه شكست خورده‌اند. به وضوح مي‌توان ديد كه محبان اهل بيت(ع) در داخل و خارج از عراق، امسال بيش از سال‌هاي گذشته به عراق آمده‌اند و به سمت كربلا حركت مي‌كنند.

در طول اين روزها راهپيمايي‌هاي بزرگ و كم‌نظيري در راه كربلا اتفاق افتاده است. بزرگ‌ترين راهپيمايي هم در استان الانبار صورت گرفت. اهميت اين راهپيمايي از آنجاست كه اين استان، كاملا سني‌ مذهب است و تكفيري‌ها و باقي‌مانده‌هاي حزب بعث، تلاش بسياري كردند كه در آنجا نفوذ كرده و پايگاه مردمي ايجاد كنند اما اين راهپيمايي نشان داد تلاش تكفيري‌ها بي‌نتيجه بوده است. اين مسائل، تحولات شگرف و بزرگي هستند چراكه بسيار تلاش شد شيعيان و اهل سنت را در مقابل يكديگر قرار بدهند و عراق را بي‌ثبات و ناامن جلوه دهند و محبان اهل بيت(ع) در انزوا قرار گيرند. همه اينها يك پيام دارد كه چيزي جز پيروزي خون بر شمشير و وحدت و همبستگي ملت عراق و صد البته شكست افراطيون نيست. آمارهايي كه اين روزها از راهپيمايي‌هاي اربعين حسيني منتشر مي‌شود هم كاملا تعجب‌آور و هم بي‌سابقه است زيرا از همه قوميت‌ها و از همه مذاهب و از اقصي نقاط دنيا در آن حضور دارند كه موجب پيوند خوبي ميان ملت عراق و شيعه و سني و حتي ديگر اديان شده است.

 لازم است ديگر بار تاكيد كنم كه اين راهپيمايي‌هاي عظيم و ميليوني معنايي جز شكست افراطيون و كساني كه دوست ندارند عراق امن و آباد باشد، و بر باد رفتن نقشه‌هاي افراطيون و اربابان‌شان ندارد. يادمان باشد كه داعش و ساير گروه‌هاي تكفيري از هر جهت مورد پشتيباني تسليحاتي، تبليغاتي، نظامي و مالي و... قرار مي‌گرفتند ولي تحولات اخير عراق و سوريه نشان داد كه اين جبهه به ظاهر هولناك و پر دبدبه و كبكبه، پوشالي و توخالي و همانند ببري كاغذي يا به عبارتي ديگر انديشه‌يي توخالي است. اين جريان از سقوط آمرلي شروع شد و اين روند در حال ادامه يافتن است.تكفيري‌ها در مدت اخير نه تنها پيشرفتي نداشته‌اند بلكه روز‌ به‌ روز منزوي‌تر، شكست‌خورده‌تر و با پسرفت‌هاي بيشتري مواجه مي‌شوند و قبل از شكست نظامي، با شكست معنوي رو‌به‌رو شده‌اند. آنچه در راهپيمايي عاشقان اهل بيت‌ (ع) به وضوح آشكار شد، اين است كه همبستگي ميان ملت و دولت عراق و ايران به نقطه اوج خود رسيده است. درك و فهم اين مساله از سوي دولتمردان، نظاميان و نيروهاي امنيتي و گروه‌هاي عراقي از علاقه و عشق ملت ايران به اهل بيت (ع) موجب شد كه آنها هم سازوكارهاي دست و پاگيري چون ويزا و مسائل مقدماتي براي حضور ايرانيان در راهپيمايي عاشقان اهل بيت(ع) را تسهيل كنند. همين مساله هم منجر به حضور راحت‌تر مردم ايران در اين راهپيمايي‌هاي عظيم شد و پيوند زيبا و به ياد ماندني ميان ملت و دولت عراق با ملت و دولت ايران را نمايش داد.

* رييس مركز مطالعات استراتژيك و روابط بين‌الملل/اعتماد