کد خبر: ۶۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۱۰

توصیه‌هایی به دولت

عبدالله ناصری
انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 برای برخی اصولگرایان خاطرات تلخی داشت و هنوز هم تلخ است زیرا شکست در آن انتخابات، تمام محاسبات این گرو‌ه‌ها را دگرگون کرد. آنها هیچگاه تصور نمی‌کردند اصلاح‌طلبان طی چند روز بتوانند تمام محاسبات آنها را برهم زده و پیروز انتخابات باشند. واقعیت این است نامزدی که انتخابات ریاست جمهوری را به نفع خود تمام کرد، با ادبیات اصلاح‌طلبی وارد انتخابات شده بود، او این سعی و اهتمام را داشت که در عمل، خود را اصلاح‌طلب نشان دهد. از همان ابتدای آغاز فعالیت دولت، درون جریان تندرو ماموریتی تعریف شد تا دولت را درگیر مسائل غیرضروری و غیراساسی سازد.

دولت در ابتدا و در آغاز کار خود و حتی قبل از رای اعتماد، تیم هسته‌ای را آماده مذاکرات ساخت. همچنین توانست فضای بسیار مطلوبی را در سطح بین‌المللی به وجود آورد و در همین مدت کوتاه توانست روند اقتصادی کشور را از به ثبات برساند. در نتیجه جریان تندرو به این نتیجه رسید که باید برای دولت مشکلاتی ایجاد کند و تا به امروزهم به هیچ وجه فعالیت خود را متوقف نکرده است. استیضاح وزیرعلوم در همین راستا صورت گرفت و برخورد برخی در مجلس با دولت در حوزه وزارت علوم را باید برگی از این پرونده ارزیابی کرد که ادامه آن در بیرون بهارستان جریان داشت. در نهایت اما مجلس و دولت دراین موارد توانستند به توافق برسند.

این تصور دور از ذهن نیست که روند استیضاح از طرف برخی نمایندگان برای فشار به دولت کماکان ادامه پیدا کند بویژه اینکه جریان تندرو به شدت نگران از دست دادن کرسی‌های خود در مجلس آینده است. فعالان سیاسی اعتقاد دارند این جریان بازی‌های مختلفی برای برخورد با دولت شروع خواهد کرد و یکی ازموجه‌ترین بازی آنها استیضاح وزراست. اصولگرایان تندرو به بهانه‌های واهی قصد استیضاح وزرا خصوصا وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارشاد را دارند. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود، در این راستاست که دولت به جهت حفظ هماهنگی بین مدیران و همچنین حفظ بدنه اجتماعی خود باید بکوشد مدیران هماهنگ‌تر با نگرش سیاسی حامیان و نزدیک به بدنه اجتماعی خود را انتخاب کند و اگر لازم بود، اصلاحاتی را در هیات‌وزیران برای حرکت به سمت شعارهای خود انجام دهد.

لذا دولت باید کوشش کند تا در عرصه‌هایی که نتوانسته قدرت و توانمندی خودش را درتطبیق سیاست‌های خود با شعارهای رئیس‌جمهور در سال92 نشان دهد، مورد بازبینی قرار دهد؛ به عبارت بهتر ترمیم کابینه و ساماندهی کابینه واقعیتی است که دولت باید برای آن برنامه داشته باشد و قبل از اینکه تندروها وارد بازی با دولت شوند، خود اصلاحات لازم را انجام دهد. تجربه وزارت علوم نشان داد که انگیزه‌های سیاسی متعددی در پشت استیضاح وجود دارد و ممکن است جریان تندرو قصد داشته باشد تا زمینه‌های مختلفی برای استیضاح وزرا به وجود آورد. واقعیت این است که دولت باید برای هماهنگی بیشتر کابینه فعالیت جدی‌تری انجام دهد. بسیاری بر این عقیده‌اند که آقای روحانی باید در عملکرد مدیران ارشد وزارتخانه‌ها بازبینی‌هایی را صورت دهد. پس لازم است در صورت عدم‌هماهنگی آنها با شعارهای انتخاباتی خود دست به تغییر بزند. حال که مسئله استیضاح وزرا مطرح می‌شود، شایسته است آقای روحانی پیشدستی کرده و خود در مدیریت برخی وزارتخانه‌ها تغییراتی ایجاد کند. دولت دقت کند که به تدریج در حال ورود به نیمه دوم عمر خود است بنابراین باید تغییراتی در جامعه ایجاد شود تا در سال 96 بتواند از عملکرد خود دفاع کند.
* استاد دانشگاه/ارمان