کد خبر: ۶۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۱۳
صفارهرندی خبر داد:

پیشنهاد دو ابرقدرت به ایران برای روابط راهبردی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز شرایط کشور به گونه ای است که شاید مقداری صریح تر از هر زمان دیگری صف آرایی دو نوع طرز تفکر روبروی یکدیگر را شاهد هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز شرایط کشور به گونه ای است که شاید مقداری صریح تر از هر زمان دیگری صف آرایی دو نوع طرز تفکر روبروی یکدیگر را شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، محمدحسین صفار هرندی روز یکشنبه در جمع تعدادی از ائمه جماعات در اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان، افزود: یک طرز تفکر این است که دین بصورت حداکثری اکنون در جامعه ما نمی تواند دیگر ترویج و تبلیغ شود.

وی بیان کرد: دین حداکثری یعنی اینکه در ساحت مسائل اجتماعی و اداره امور زندگی مردم مداخله دین و پیاده شدن احکام دین و تشکیل حکومت مبتنی بر دین باشد و از نگاه عده ای این خواسته غیر قابل تحقق است چون مسیر عمومی جریان بشری به سمت فاصله گرفتن دین از حکومت و حکومت از دین است.

وی گفت: این برداشتی است که عده ای از دوستانی که پیش از این خود مروج و مبلغ حاکمیت احکام الله در ساحت های اجتماعی بودند، دچار چنین برداشتی شده اند.

به نوشته ی ایرنا، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به تبع می روند به سراغ یک جور عرفی کردن حکومت و دور کرن دین از ساحت های اجتماعی، ضمن اینکه مخالفت با دین هم ندارند و کاملا روشن است که آنها افراد بی دینی نیستند، افراد دین داری هستند که می گویند بین دین به عنوان عرصه شخصی باید از عرصه اجتماع فاصله انداخت.

وی تصریح کرد: نگرش دوم این است که اگر تا به حال حقانیت دین در ساحت اجتماعی پذیرفته شده به همان اعتبار در ادامه نیز چنین است و چیزی عوض نشده که بخواهیم ما از آن دست برداریم.

صفار هرندی افزود: شاید برای عده ای حضور حضرت امام خمینی (ره) در عرصه، حجتی بوده برای اینکه حکومت دینی را تحقق ببخشد حالا که امام نیست دیگر داستان تمام شده است.

وی بیان کرد: این موضوع را مکرر شنیده اید که عده ای می گویند ردای ولایت فقیه فقط یک نمونه از آن دوخته شده بود و آن هم برای حضرت امام به عنوان یک چهره ویژه و استثنایی و فرد دیگری نمی تواند این ردا را به تن کند.

وی خاطرنشان کرد: عده ای که در این رابطه تخفیف داده اند می گویند شاید آقا آخرین نفری باشد چنین باشد، بعد از آقا دیگر کی و چه کسی؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با این نوع شبهه افکنی در واقع آینده را می خواهند مبهم و مردد نشان دهند و در عوض وفاداران به این خط می گویند چیزی عوض نشده اگر هم عوض شده باشد اتفاقا در جهت تحکیم و تثبیت این نگاه است و استناد آنها به این اتفاقاتی است که پیرامون ما می افتد.

وی خاطرنشان کرد: جاهایی که همان اندیشه ولایی ما در حال پر و بال گرفتن است مانند اتفاقاتی که در عراق، سوریه، یمن افتاده اینها نشان دهنده پر و بال گرفتن نظام و متکی به حکم الله است و اگر کسی این چیزها را دستاورد نداند و فکر کند اینها اسباب زحمت هستند بله نگاهش همانگونه می شود.

وی افزود: مانور قدرت تشیع را که این روزها شاهد بودیم عده ای آن را مانور قدرت نمی دانند و می گویند سبب فاصله گرفتن بیشتر ما از نظام جهانی می شود و دعوا باقی می ماند و این خسارت است.

صفار هرندی اظهار کرد: در عوض نگاه بسیاری از انسان های رای درست و صاحب نظر این است که ما همین جور داریم از حوزه های نفوذ آمریکا کم می کنیم و به حوزه های نفوذ این تفکر افزوده می شود.

وی گفت: به این ترتیب نه تنها ما در دوره زعامت جانشین و جایگزین امام به عنوان بنیانگذار هستیم، نه تنها دوره فتوحات ما پایان نپذیرفته بلکه فتوحات اصلی تازه آغاز می شود و اصل فتوحات اکنون است، دعواها سر این قصه و بقیه آن حاشیه و بهانه است.

وی افزود: با این صراحت الان جرات ندارند بگویند که حرف ما این است که حکومت دینی بس است و باید آن را جمع کرد، جرات ندارند بگویند و آن را می برند در قالب حاشیه ها و ایراد گرفتن و اعتراض به یک موضوع خاص، یک روز به سپاه، یک روز به اطراف رهبری، یک روز به شورای نگهبان و اینها بهانه جویی و اصل موضوع این است.

صفار هرندی خاطرنشان کرد: این موضوع مطرح می شود که آیا درست است که ما این صراحت را از زبان آنها الزاما جلو بیندازیم؟ ظاهر قضیه و روش برخورد بزرگان و رهبر معظم انقلاب این نیست که ما به آن سرعت ببخشیم، میوه ای است که وقتی رسید باید آن را چید و اگر هم نچیدیم وقتی برسد خودش در بغلت می افتد و نرسیده اش معلوم نیست خیلی به نفع باشد.

وی گفت: بنابراین مادام که تظاهر می شود به اینکه همچنان وفادار به نظام هستند ما هم این را صحه می گذاریم و مادام که اظهار ارادت و محبت می کنند باید آن را پذیرفت اما تحلیل را نباید از دست بدهیم و تحلیل های ما باید مبتنی بر واقعیت باشد، شناخته شده باشد، بدانیم و بشناسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اما اینکه عمل ما امروز بر طبق مصالح باید چگونه باشد موضوع جدای از این قصه است و این روح کلی آنچه است که در اطراف ما می گذرد.

وی با طرح این پرسش که برای آینده تکلیف ما چیست، گفت: قبل از هر چیز دانستن این مسائل است زیرا در قشر وسیعی از مردم، البته توده های مردم یعنی اکثریت ملت شاید چندان دل به این مسائل ندهند و شاید لازم هم نیست، اما قشر وسیعی از نیروهای اجتماعی که به آنها طبقه روشنفکران و گروهی که وقتی مسئله ای را می فهمند به رهبر دیگران تبدیل می شوند و راهبری می کنند، تاثیرگذاری ویژه، مخصوص این قشر است.

صفار هرندی، تصریح کرد: این گروه اقلیت موثر هستند، بنابراین اگر این فهم در این قشر طرفداران بیشتری پیدا کنند که ما از نظر پیوند داشتن با نظام دینی و پیاده شدن حکم خدا ضرر دنیایی نمی کنیم، بلکه اینگونه داریم بزرگتر می شویم، ذوب و کوچک نمی شویم و مشکلاتی که داریم از مشکلاتی نیست که قابل حل نباشد، خوب است.

وی گفت: تحریم ها سخت و آزاردهنده است اما به این معنا نیست که اگر ما پا پس کشیدیم و از خواسته های اولیه خود دست برداشتیم، مشکلات برطرف می شود، نه؛ الان ثابت شده که قصه آینده ما با دشمنان ما در نقطه ای است که هریک از ما قدمی عقب بنشینیم طرف مقابل جلو می آید.

وی افزود: آنها وقتی عقب می نشینند ما آنها را رها نمی کنیم و به همین دستاوردها کفایت کنیم و آنها نیز هر جا ما عقب می بنشینیم می گویند همین درست بود.

وی گفت: برای مثال بعد از انتخاب رییس جمهوری که شعارش این بود که می خواهد با دنیا تعامل کند ارتباط ما با جهان یک کم نزدیک تر شد، تفسیر آنها این بود که تحریم ها کارساز بود و اینها آمدند پس باید تحریم ها را تشدید کنیم.

صفار هرندی اظهار کرد: درست برخلاف آنچه که توسط آقای روحانی و دوستانش تبلیغ می شود که ما توانستیم اعتماد را جلب کنیم آنها بر عکس در داخل خود می گویند مگر ما دیوانه ایم که این صحنه را رها کنیم، ما به ضرب تحریم توانستیم آنها را پای مذاکره بنشانیم پس باید آن را افزایش دهیم.

وی گفت: هر قدمی که عقب می نشینیم او را تشویق کرده ایم برای پا پیش گذاشتن بیشتر، بنابراین در این صحنه رویارویی باید دنبال راه هایی رفت که برای حل مشکل روی سازش و عقب نشینی خیلی فکر نکنند.

وی اظهار کرد: طرح اقتصاد مقاومتی از این نمونه بود که اکنون آقای روحانی نیز همین را می گوید یا برای اینکه طرف مقابل را بترساند که اگر به ما امتیاز ندهید ما هم رادیکال و مانند تندورها می شویم یا نه واقعا می خواهد از این راه کسب قدرت جدید کند و می گوید چاره ای نیست و باید داخل خود را تحکیم و تقویت کنیم.

وی افزود: این تحکیم و تقویت به معنی تجمیع نیروهایی که الان در دست ما نیست اما می توان آنها را از همین شرایط به دست آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حوزه های جهانی و بین المللی وقتی ما حرکت می کنیم به این سمت که می خواهیم خود را محکم نشان دهیم، از بیرون پیشنهادهایی می آید که حاضریم به صورت اختصاصی قرارهایی بگذاریم.

وی ادامه داد: برای اولین بار دو ابرقدرت چین و روسیه پیشنهاد روابط راهبردی به ما دادند و در گذشته حاضر نبودند ما پیشنهاد و درخواست می دادیم اما آنها جواب منفی به ما می دادند، امروز آنها به ما پیشنهاد داشتن روابط راهبردی می دهند.

وی گفت: وقتی شما محور تعیین کننده مسائل سیاسی در منطقه و تبدیل به یک شریک راهبردی برای کشورهای بزرگ می شوید، پیشنهاد می دهند قواعد تحریم را حاضریم بشکنیم و نادیده بگیریم.

صفار هرندی بیان کرد: پس می شود تحریم را دور زد و قواعد را زمین گیر کرد که این جزء اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: رهبری فرمودند که اقتصاد مقاومتی لزوما به معنای اقتصاد ریاضتی نیست یعنی می توانید برخورداری هایتان را ادامه دهید اما راه های تحصیل امکانات را عوض کنید و در داخل خود، نیروهای تولید کننده را که رها کرده اید، دریابید آن وقت می بینید که همان بهره ای که می خواستید به شما می دهد.

وی اظهار کرد: کما اینکه نقش سپاه به عنوان یک مجموعه ای که نیروهای علمی و تکنولوژیک و امکانات خود را به صحنه آورده و جایگزین بعضی از شرکت های بزرگ با پیمانکاران شده است و حملاتی که به سپاه شده اصل آن این است که چرا آمده و در نقطه ای ورود کرده که اختصاصی بیرونی ها بوده است.

وی گفت: سپاه وقتی ورود کرد، فهمید بی خودی اینها را بزرگ کرده اند و می توانیم بسیاری از کارهای را خودمان انجام دهیم و توانایی انجام آن را داشتند؛ پس وقتی شما هجوم می کنید آن طرف نرم می شود و پیغام می دهند که در این زمینه ها می توانیم با شما مشارکت داشته باشیم و خودمان تحریم هایمان را می شکنیم.

صفار هرندی افزود: فهم این موضوع البته برای بعضی ها سنگین است، حاضر نیستند بپذیرند که بخشی از آن بواسطه ظرفیت های شخصی آدم هاست و تبعا اهل تحرک انقلابی نیستند و با نگاه به گذشته آنها می بینیم همیشه پیشنهادهای میانه و سازش کارانه می دادند، مسوولیت انقلابی داشتند اما نگاه آنها کوتاه آمدن بود.

وی گفت: از همین ذائقه دیگران بهره می برند و استفاده می کنند و آرشیو آنها پر است از اطلاعات افراد ما که رفتارها و کنش های آنها را در طول دوران های مختلف لیست کرده اند و می گویند فلان فرد دارای چنین خصوصیاتی است که اگر کمی فشارها را افزایش دهیم باب میل ما حرف می زند، آنها هم خیلی حساب شده با ما بازی می کنند.

صفار هرندی، بیان کرد: به ازای آن هم تکلیف مشخص تاریخی نیروهای انقلاب امروز این است که از این عرصه بتوانند صیانت کنند و نگذارند که این شلختگی و وادادگی همه گیر شود و بخواهیم بگوییم که اینگونه نمی شود ادامه داد.