کد خبر: ۶۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۷۶
آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی:

دروغ محض است؛ امام نه حکم اعدام آن ها را داد و نه دستور مصادره اموال!/ دستور، محاکمه مجدد و برخورد «طبق موازین» با زندانیانی بود که پس از حمله منافقین، با آن ها اظهار همسویی می کردند

آیت الله موسوی بجنوردی گفت: امام هیچ حرفی در مورد اعدام کردن یا نکردن این افراد نگفتند که بخواهند در مورد مصادره اموال آنها دستوری داده باشند.
آیت الله موسوی بجنوردی گفت: امام هیچ حرفی در مورد اعدام کردن یا نکردن این افراد نگفتند که بخواهند در مورد مصادره اموال آنها دستوری داده باشند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی درباره برخی از اظهارات غیرمستند و تأیید نشده در رسانه های بیگانه که مدعی حکم امام برای مصادره اموال اعدامی ها شده بودند، گفت: حقیقت امر اینست که پس از پذیرش قطعنامه منافقین از راه قصر شیرین حمله کردند و تا اسلام آباد هم پیشروی کردند. همان زمان وزیر اطلاعات وقت به امام خبر دادند که برخی از اعضای منافقین که در زندان ها هستند می خواهند شورش کنند؛ امام دستور داد که در هر شهر حاکم شرع، دادستان انقلاب و نماینده وزارت اطلاعات از آنها مجدد بازجویی کند و کسانی که پس از حمله منافقین به خاک کشور از عقیده خود برگشتند آزاد شوند و اگر برنگشتند و با کسانی که پس از حمله منافقین به خاک کشور و تصرف اسلام آباد؛ باز هم با آن ها اظهار همسویی می کردند؛ «طبق موازین برخورد شود».

عضو سابق شورای عالی قضایی که با جماران گفتگو می کرد، تأکید کرد: امام هیچ حرفی در مورد اعدام کردن یا نکردن این افراد نگفتند که بخواهند در مورد مصادره اموال آن ها دستوری داده باشند.

این عضو سابق شورای عالی قضایی تأکید کرد: دستور امام در این زمینه موجود است و هیچ حرفی غیر از این بیان نفرمودند. فقط فرمودند که طبق موازین با آنها برخورد شود.

موسوی بجنوردی گفت: اصل ماجرا همین است که امام دستور دادند اینها مجدد بازجویی شوند و اگر قضات حکم اعدام دادند دیگر ربطی به امام پیدا نمی کند.

وی با تکذیب اظهارات نسبت داده شده برخی از رسانه های بیگانه در مورد دستور امام برای مصادره اموال اعدامی ها افزود: این دروغ محض است و کسانی که این دروغ را ساخته اند باید در درگاه خداوند پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: اصل ماجرا همین است که گفتم و امام هیچ دخالتی در این مسائل نداشت. تنها دستور امام این بود که سه نفری که گفتم مجددا از این افراد بازجویی کنند و اگر برگشتند آزاد شوند و گرنه «طبق موازین» حکم بدهید و آن حکم را هم «حاکم شرع» باید صادر می کرد. امام دیگر نه قبل از این اتفاق و نه بعد از آن در این مورد صحبت نکردند.  

موسوی بجنوردی تصریح کرد:حتی در مورد دیگری امام کمیته عفو که تشکیل داده بودند و ما چند صد نفر از این افراد را آزاد کرده بودیم. یکی از مسوولین وقت به امام گزارش داده بود که اینهایی که آزاد می شوند به مسعود رجوی ملحق می شوند، ما وقتی این را متوجه شدیم وقت ملاقات خواستیم و از امام درخواست کردیم از وی بخواهد اسامی 4 نفر این افراد را که بگوید که امام فرمودند به فرض که 4 نفر هم اینکار را کرده باشند، ما نمی توانیم 200 را نگه داریم بخاطر 4 نفر. البته بعدا معلوم شد اصلا اینطور نبوده و تنها یک نفر بوده که آنهم فقط به خارج کشور مسافرت کرده است و اصلا به رجوی ملحق نشده بود.

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در مورد سالگرد صدور فرمان هشت ماده ای امام نیز گفت: این فرمان بیشترین تطابق را با دموکراسی و عدالت دارد و تماما امر به رأفت است.

وی در تشریح دلایل صدور این فرمان، گفت: خاطرم هست در آنزمان گفته بودند برخی از همسایگان امام تی ان تی در منازل خود دارند و سپاه بنا شده بود این خانه ها را بازجویی کند. در این تجسس ها از یکی از منازل حدود هفت، هشت لول تریاک پیدا کردند که وقتی امام این را متوجه شدند فرمانده این افراد را مورد عتاب قرار داد که شما بنا بوده برای کشف تی ان تی اینکار را انجام بدهید و نه مسائل دیگر.

وی گفت: من در آنزمان در شورای عالی قضایی بودم و وظیفه اجرای این فرمان به ما سپرده شد. ما هم بر اساس قانون به مواردی که از این فرمان تخطی می شد رسیدگی می کردیم. امام نه فرمودند کسی را اعدام بکنید و نه دستور مصادره ای می دادند و اصلا در این امور مداخله می کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اتفاقا روح حاکم بر حقوق شهروندی که در دولت فعلی تنظیم شده نیز همین فرمان هشت ماده ای امام است. معاون حقوقی رییس جمهور از من، مرحوم کاتوزیان و تعدادی دیگر از حقوقدانان خواستند که منشور حقوق شهروندی را تدوین کنیم که من ملاک را فرمان هشت ماده ای امام قرار دادم و این منشور بر این اساس نوشته شد.

وی تاکید کرد: اگر بخوبی این فرمان را بفهمیم بهترین کار برای اجرای دموکراسی است.