کد خبر: ۶۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۷۰
آیت الله هاشمی رفسنجانی :

گاهی قطعاتی از کوه یخ غرق در دریای فساد دولت گذشته گفته می‌شود / دولت نمی‌تواند عمق مشکلات به ارث برده را به مردم گزارش کند / اگر جلوی افراطی‌های دینی را نگیریم، داعش‌های دیگری با اسامی دیگر خلق می‌شوند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دولت یازدهم را مظلوم‌ترین دولت پس از انقلاب خواند که به دلیل تدیّنی که دارد، نمی‌تواند عمق مشکلات به ارث برده را به مردم گزارش کند.
 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دولت یازدهم را مظلوم‌ترین دولت پس از انقلاب خواند که به دلیل تدیّنی که دارد، نمی‌تواند عمق مشکلات به ارث برده را به مردم گزارش کند.

  به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار اعضای شورای راهبردی جبهه متحد اعتدال‌گرایان ایران اسلامی، اعتدال را یک شیوه قرآنی، روایات اسلامی و ضرورت عقلی در همه ابعاد زندگی انسان‌ها، دانست و گفت: مقبولیت این اصطلاح تا آنجاست که حتی افراطیون هم برای جلب حمایت مردم و ترمیم جایگاه خود در جامعه، دم از اعتدال می‌زنند که البته عمل به اعتدال لوازمی دارد که اولین آن اعتقاد و اعتماد به نقش مردم در جامعه اسلامی است که «امت وسط» هستند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیاتی از قرآن کریم و ارائه تحلیل‌های تفسیری و انطباق آن با احادیث و سیره نبوی و ائمه معصوم (ع)، گفت: اصطلاح «اهدنا الصراط المستقیم» که مسلمانان در هر شبانه‌روز با ایمان قلبی بر زبان می‌آورند، تقاضای توفیق برای حرکت در مسیر اعتدال، به عنوان خط مستقیم رسیدن انسان به خداوند است.

وی در بیان قباحت افراط، حتی در مسایل عبادی، به جریان «رجال الحق» در مسجد کوفه اشاره کرد و گفت: به قول مولا علی(ع) رجال الحق کسانی هستند که با پرهیز از یمین و یسار و بر مبنای اعتدال اسلامی، هم به عبادت می‌پردازند و هم دنیای خویش را آباد و از مواهب آن استفاده می‌کنند و نمی‌گذارند مرض افراط و بیماری تفریط آنان را از مسیر حق دنیا و آخرت منحرف نماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمع بین سعادت دنیا و آخرت، اعتدال در عبادت و انفاق و خطّ‌مشی در جامعه، از معارف اسلام و قرآن است.

وی با تأکید بر این نکته که مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به اندیشه اعتدال رأی داده‌اند، به عملکرد دولت روحانی در این مدت اشاره کرد و گفت: علی‌رغم همه افراط کاری‌های که تندروها برای ایجاد وقفه در کارها انجام می‌دهند، دولت با اندیشه اعتدالی که تدین شرط آن است، در برخورد با مخالفینی که لباس نقد می‌پوشند، نجابت به خرج می‌دهد.

هاشمی رفسنجانی شیوه ارائه گزارش دولت به مردم و بیان مفاسدی که صدای همه را بلند کرده، برخاسته از همان شعار اعتدال خواند و گفت: فقط گاهی قطعاتی از کوه یخ غرق در دریای فسادها گفته می‌شود و برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان، از بیان همه مسایل پرهیز می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خویش با ارائه تحلیلی از آثار سؤ افراط در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی، گفت: دولت یازدهم، در حالی که مظلوم‌ترین دولت پس از انقلاب است و در عین حال به دلیل تدیّنی که دارد، نمی‌تواند عمق مشکلات به ارث برده را به مردم گزارش کند.

وی افزود: کسانی که بدترین اوضاع را به عنوان ارث برای دولت برجای گذاشته‌اند و آنها که در مقابل فسادهای سابق سکوت و حتی گاه حمایت کرده‌اند، امروز انتظار دارند که مردم فریب شعارهای افراطی آنها را بخورند و با آگاهی به تجاهل کشانده شوند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگر سخنانشان با تأکید بر این نکته که «آموزش بهترین راه جذب نیرو برای تفکرات سیاسی است»، آموزش اعتدال به جامعه و به خصوص جوانان را از وظایف اسلامی و تشکیلاتی احزاب خواند و گفت: وقتی جامعه بر مدار اعتدال بچرخد، افراد اهل افراط و تفریط یا جذب حقانیت اعتدال می‌شوند و یا به دره تندروی سقوط می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که «ممکن است نتیجه نهایی افراط به کارهای تروریستی شبیه داعش ختم ‌شود»، اوضاع کشورهای افغانستان، لیبی و مصر را مصداق بارز از چاله به چاه افتادن دانست و گفت: مردم علیه استعمار و استبداد قیام کردند، اما تندروهایی که لباس دین برتن کرده‌اند، بلایی بر سر مردم آوردند که می‌بینید چگونه زنان و کودکان را سر می‌برند!

وی افزود: افراطی‌ها نمی‌گذارند جوامع در ابعاد اجتماعی استقرار یابند و افراد معتدل جلوی ظلم، تندروی و بی تفاوتی می‌ایستند و در این میان، مردم به عنوان اکثریت و براساس ذات انسانی خویش، طرفدار اعتدال گرایان هستند.

هاشمی رفسنجانی با ابراز نگرانی از گسترش گروه‌های تروریستی در کشورهای اسلامی و تلاش بعضی از تندروها در داخل کشور برای القای شکاف بین پیروان مذاهب، گفت: اگر جلوی افراطی‌های دینی را نگیریم، داعش‌های دیگری با اسامی دیگر خلق می‌شوند که بهترین ابزار دشمنان مسلمانان برای اسلام هراسی هستند.