کد خبر: ۶۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۰

پایانه ها دست از کار کشیدند / سرگردانی مسافران در زنجان و چند شهر دیگر کشور

 توقف فعالیت پایانه اتوبوسهای مسافربری در زنجان و چندین شهر دیگر کشور و بی برنامگی و سوء تدبیر سازمانهای مربوطه در این زمینه، امروز چهارشنبه موجب سرگردانی دههاهزار مسافر بویژه دانشجویانی شده است که قصد دارند در آستانه تعطیلات هفته آینده، به خانه و زادگاههای خود برگردند.
 
به گزارش ایرنا، امروز هیچ بلیتی برای مسافرانی که قصد عزیمت از این شهر به مقصد تهران را دارند، صادر نشده است، چون اتوبوسی برای حرکت وجود ندارد. از شماری از شهرهای دیگر نیز گزارشهای مشابهی دریافت می شود.

علت این وضعیت، دستور سازمان راهداری و حمل و نقل کشور اعلام شده که از شهرهای مختلف خواسته است اتوبوسهای خود را برای انتقال زائران اربعین از مهران و شهرهای غربی کشور، به نقاط مرزی اعزام کنند.

شرایط به گونه ای است که اکنون حتی یک اتوبوس هم برای انتقال مسافران زنجان و شهرهای دیگر به تهران وجود ندارد. این وضعیت، موجب ایجاد بازار سیاه و بالارفتن شدید کرایه خودروهای سواری و گرفتاری مسافرانی شده است که قصد دارند به تهران یا نقاط دیگر سفر کنند.

در آنسو نیز بی برنامگی و سوء مدیریت سازمانهای متولی و عدم پیش بینی ها و پشتیبانی های لازم، موجب شده است تا هزاران زائر حرم امام حسین (ع) با وجود گذشت چند روز از مراسم اربعین و بازگشت به کشور، در انتظار رسیدن وسایل نقلیه برای بازگشت به شهرهای خود باشند.

در چنین شرایطی، « محمدرضا آقاخانی» معاون اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان زنجان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرده است که 100 درصد ناوگان حمل و نقل مسافری این استان برای بازگرداندن زائران حسینی به مناطق مرزی کشور اعزام شده اند.

وی با اعتراف به سرگردانی مسافران برای عزیمت به مقصدهای تعیین شده خود از طریق ناوگان حمل و نقل مسافری این استان گفت: با توجه به حضور خیل عظیم زائران حسینی برای شرکت در مراسم اربعین در کربلا اتوبوس های حمل و نقل تعدادی از استانها از جمله استان زنجان به منطقه مهران اعزام شده است.

وی تاکید کرد: انتقال همه اتوبوسهای زنجان به غرب کشور با دستور سازمان راهداری و حمل و نقل کشور صورت گرفته است.

این مقام مسئول در استان زنجان از مسافران و دانشجویان سرگردان در این شهر خواست تا برقراری وضعیت عادی برای سفر با اتوبوسهای مسافربری، از وسایل نقلیه دیگر نظیر خودروهای سواری یا قطار استفاده کنند.

این در حالی است که حجم انبوه مسافران بویژه وجود چندهزار دانشجو در شهر زنجان موجب شده است قطارهای معدودی نیز که در این مسیر تردد دارند، ظرفیت پاسخگویی به مطالبات را نداشته باشند و در چنین شرایطی، وضعیتی شبیه هرج و مرج، بازار سیاه کرایه خودروها و سرگردانی دانشجویان و مسافران بر این شهر و دیگر مناطقی که وضعیتی مشابه دارند، مستولی شده است.

به گفته آقاخانی، تا دیروز 180 دستگاه اتوبوس حمل و نقل استان زنجان برای بازگرداندن مسافران کربلا به مرزهای کشور اعزام شده بود که تاکنون شماری از آنها به استان بازگشته اند.

معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان زنجان یادآوری کرد: مشکل تردد مسافران از پایانه های مسافری مختص این استان نیست و در تمامی مناطق کشور این روند حاکم است.

به گزارش ایرنا، یکهزارو 251 دستگاه مجموع ناوگان مسافربری استان زنجان را تشکیل می دهد که از این تعداد 209 دستگاه اتوبوس، 585 دستگاه سواری و 457 دستگاه دیگر را مینی بوس تشکیل می دهد.

استان زنجان یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد و در شمالغرب کشور واقع شده است.

هم مسافران سرگردانند، هم زائران

بی تدبیری مسئولان برنامه ریز برای زائران اربعین حسینی و مناسبتهای مذهبی که در هفته آتی در کشور قرار دارد، موجب شده است هم مسافران عادی شهرهای داخل کشور و هم کسانی که به قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی به کربلای معلا رفته بودند، سرگردان و گرفتار با انبوهی از مشکلات ریز و درشت شوند.

به نوشته خبرنگار جام جم، حرکت عظیم زیارت اربعین امسال اگرچه نمایش قدرت شیعیان و عاشقان مکتب عاشورا در برابر حضور تکفیری ها و گروه خودساخته داعش که به عنوان تهدید جدی برای سلب امنیت آنان تلقی می شد، به شمار می رود و باید این پیام را جدی گرفت اما در عین حال باید پذیرفت که زائران اربعین امسال در نیل به مقصد با مشکلات فراوانی مواجه شدند که انتظار می رفت با وجود تلاش های صورت گرفته و اقدامات انجام شده با مدیریت و درایت بهتر و با همت بیشتری برطرف می شد؛ اما نه تنها چنین نشد بلکه حالا پیامدهای منفی ناشی از اعزام همه اتوبوسهای شهرها به مناطق مرزی، دامن مردم غیر زائر را در درون شهرهای کشور نیز گرفته و در مجموع، باعث شده است تا همایش عظیم اربعین امسال متاسفانه خاطره های تلخی را در اذهان عموم برجا بگذارد.

به گزارش جام جم، برخی از این مشکلات می تواند در برنامه ریزی های آینده راهگشا باشد و حجم آن را کاهش دهد.

1. مهم ترین مشکل زائران سرکیسه شدن آنان در روزهای نزدیک به اربعین و روزهای بعد از آن از سوی عده ای سودجو و دلال بود که گاه کرایه های وسایل نقلیه در دو سوی مرزها را به پنج برابر افزایش دادند و این امر نشان از نبود نظارت یا نظارت کمرنگ مسئولان داشت.

2. نبود برنامه ریزی دقیق و جامع در مرزها بویژه مرز مهران، زائران را با خستگی مفرط، سرگردانی و اتلاف وقت مواجه کرد. پیاده روی چند کیلومتری و کمبود وسایل نقلیه عمومی و کمبود خدمات رفاهی، بهداشت و درمانی از جمله آن است. مسئولان استان ایلام می توانستند امکانات بهتری را در این زمینه تدارک ببینند. ایجاد رمپ ها و دوربرگردان های موقت برای بازگشت وسایل نقلیه در حد فاصل پل زائر تا پایانه مرزی می توانست از ایجاد ترافیک جلوگیری کند.

3. تاریکی ها و نبود روشنایی در مسیر پایانه مرزی تا ورودی مهران را می شد با یک تلاش جهادی بر طرف کرد که در این امر مهم که امنیت جانی زائران را به خطر می انداخت، کوتاهی شده بود.

4. چه خوب بود وسایل نقلیه عمومی که با درایت مسئولان در پایانه های مرزی تدارک دیده شده بود، با سه راننده در سه شیفت هشت ساعته فعالیت می کرد و شاهد توقف تعداد زیادی از آنان در طول مسیر نبودیم.

5. مناسب بود که مسئولان امر با توجه به این که بسیاری از موکب ها در اختیار آوارگان عراقی ناشی از جنگ با تکفیری ها قرار داشت، فکری برای اسکان زائران که با پای پیاده عازم کربلا بودند، می کردند تا آنان در مسیر خود در سرمای استخوان سوز شب در حاشیه جاده ها بیتوته نکنند.

6. شایسته بود ستاد مرکزی گمشدگان ایرانی فقط در یک نقطه از کربلای معلی ایجاد و آدرس و نشانی آن به همه داده می شد و گمشدگان ایرانی که تعداد آنان کم نبود به آن ستاد هدایت می شدند و همراهان و خود را از سردرگمی نجات می دادند و شاهد مفقود شدن برخی افراد برای چند روز نبودیم.

7. کاش تلفن همراه اول اگر امکان فنی وجود داشت، تجهیزات خود را برای برطرف کردن مشکل ارتباطی زائران فراهم می کرد.

8. و در کنار همه اینها، وقتی قرار شد اتوبوسهای بیشتری برای انتقال زائران به مناطق مرزی کشور اعزام شود، باید با پیش بینی های درست و کارشناسی شده، بخشی از آنها در همه شهرها برای ارایه خدمات به مسافران عادی باقی می ماندند. به عبارت دیگر، باید تقسیم بندی مناسبی در این زمینه برای فعالیت اتوبوسها صورت می گرفت و با افزایش حجم فعالیت و تردد آنها، به گونه ای برنامه ریزی می شد که حالا شاهد سرگردانی مسافران در شهرهای مختلف نباشیم.