کد خبر: ۶۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۹

منتقدان علیه رویانیان و فتح‌الله‌زاده

 مدیران استقلال و پرسپولیس در حالی امور جاری این دو باشگاه را پیش می برند که هرزگاهی انتقاداتی را متوجه دو مدیر پیشین این باشگاه ها می کنند.

 این روزها برخی منتقدین و برخی از مسئولین فوتبال تیغ انتقاد را علیه رویانیان و فتح الله زاده به کار می برند و به اصطلاح شمشیر را از رو بسته اند اما واقعیت این است که کار اجرایی کردن بسیار سخت تر از انتقاد کردن است و برای قضاوت کردن میان منتقد و مدیر اجرایی باید آنها را در شرایطی برابر مقایسه کرد. یکی از انتقاد ها که از سوی مسئولان در وزارت ورزش مطرح شد این بود که مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس زیاد هزینه کرده اند و قریب به سی میلیارد تومان پول بیت المال را خرج کرده اند! دراین راه حتی لیست قرارداد های بازیکنان را هم به رسانه ها دادند تا حرف خود را اثبات کنند.

در واقع از دید بسیاری از مردم این رقم بسیار بالا بود و قابل انتقاد در نتیجه هر روز رویانیان و فتح الله زاده بیشتر محکوم می شدند که چرا این همه هزینه کرده اند و دامنه آن حرفها و لیست افشا کردنها هنوز هم ادامه دارد البته. با این مقدمه نگاهی می اندازیم به هزینه های مستدل و مشخص امسال در هر دو تیم پایتخت تا صحیح تر بتوانیم انتقادها را سبک و سنگین کنیم.

رویانیان کم خسارت تر

در پرسپولیس سه اتفاق ساده رخ داده که هزینه بسیار زیادی در بر داشته است، برکناری دایی و البته تسویه حساب کردن با ایشان به دلیل فشار سنگین افکارعمومی که تصور می کردند اشکال کار دایی است. آن برکناری به دلیل قرارداد سه ساله ای که دایی با پرسپولیس داشت (و عجیب هم نیست که با آقای گل جهان و مربی که با پرسپولیس قهرمان حذفی شده بود و دربی را هم برده بود و البته همین سال گذشته نایب قهرمان لیگ هم شده بود قرارداد سه ساله داشته باشی) به همراه دستیارانش بیش از 4 میلیارد تومان هزینه روی دست پرسپولیس گذاشت ( اگربیشتر نباشد، کمتر نبوده است) نقطه سرخط.

وکیل شرکت بهنام پیشرو که اسپانسر باشگاه پرسپولیس بود اعلام کرد بعلاوه دوازده میلیارد تومانی که تاکنون هزینه کرده باید به دلیل اینکه سیاسی برند را به دو بخش موازی فروخته است مبلغ 5 میلیارد تومان هم خسارت بدهد، به این ترتیب اگر پرسپولیس می خواهد بتواند راه را ادامه بدهد باید 17 میلیارد تومان به این شرکت بدهد و حتی اگر همه جمع شوند و رضایت بگیرند هم عملا این هزینه به پای این باشگاه نوشته شده است، پس جمع این مبلغ با آن 5 میلیارد می شود 22 میلیارد تومان و البته باید بدانید این مبلغ تنها تا این لحظه خسارت است و هزینه اسپانسر و البته همه می دانند که حقوق بازیکنان و کادر فنی جدید و هتل و هواپیما و غذا و دارو و اتوبوس و سفرهای خارجی آسیایی و برق و آب و تلفن و اینترنت و حقوق کارمندهای باشگاه را هم به این دو قلم اضافه کنید تا ببینید که هزینه نهایی بسیار بیشتر از 30 میلیارد تومان می شود!این در حالی است که رویانیان خلعتبری و سید جلال حسینی و پولادی و مسلمان را هم در تیم خود داشت و به مقام دوم لیگ برتر هم رسیده بود.

فتح الله زاده با شرایطی متفاوت تر

شرایط استقلال و فتح الله زاده از این هم جالب تر است، فتح الله زاده در چهار سال مدیریت خود یک قهرمانی در لیگ، یک قهرمانی در جام حذفی، یک نایب قهرمانی در لیگ و یک صعود به جمع چهار تیم نهایی آسیای 2013 را در کارنامه خود می دید و در سال آخر مدیریتش در استقلال باید تیمی می بست که در رقابتهای نهایی آسیای 2013 و رقابت های مقدماتی آسیای 2014 که با یک ماه فاصله با هم و در عرض چهارماه انجام می شد به علاوه لیگ برتر و جام حذفی (پارسال) شرکت می کرد (و البته می دانست که هسته مرکزی تیمش در تیم ملی ایران هم فیکس است و احتمال خستگی و فرسایش و مصدومیت بازیکنانش بسیار بالاست) که وزارت با دلخوری اعلام کرد این باشگاه هم بالغ بر سی میلیارد تومان هزینه کرده است!

این همه در حالی رخ می دهد که ملی پوشان استقلال مدعی هستند که قراردادهایشان در حدود قراردادهای سال گذشته است و چیزی کم و زیاد نشده و البته آنها هم نگویند کسانی که فوتبال را می شناسند می فهمند که بازیکنی که ماه قبل در جام جهانی مقابل لیونل مسی بازی کرده قیمتش با سقف تعیین شده همخوانی ندارد و باشگاههای بزرگی مثل استقلال مجبورند آنها را به خدمت بگیرند .

دو هفته قبل اسپانسر استقلال اعلام کرد که تا این لحظه (نیم فصل) چهارده میلیارد تومان برای استقلال هزینه کرده است و به این ترتیب با احتساب نقل و انتقالات نیم فصل و در حالی که استقلال امسال نه درچهارجام که در دو جام شرکت کرده و مقام خوبی هم تا این لحظه به دست نیاورده به نظر می رسد تقریبا به اندازه سال قبل (فتح الله زاده با سند اعلام کرد که 27 میلیارد هزینه کرده است)هزینه کرده و نه کمتر از آن.

بمباران مدیرانی که بد نبودند

به نظر می رسد برخی مواقع انتقادها چندان درست نیست و باید در دل کار باشی تا بتوانی درست تر قضاوت کنی. آنچه در دوران فتح الله زاده و رویانیان رقم خورده بی گمان بی عیب نبوده است اما اگر به شمارش معایب برسید مطمئنا نشست با تروریست ضد ایرانی را در کارنامه اشان نمی بینی یا قرارداد های متمم دارمخفی وغیر صادقانه نمی بینی!

رویانیان پیش از ورود به این عرصه و پذیرش آنهمه انتقاد 35 سال مدیر در این کشور بود که بخشی از آن اینها بود: رییس راهنمایی و رانندگی، موسس پلیس 110، مدیر ستاد حمل و نقل سوخت، مشاور رییس جمهور و مدیر عامل خدمات شهری! فتح الله زاده هم موفق ترین مدیر فوتبال باشگاهی با یک نایب قهرمانی در آسیا،یک مقام سومی در آسیا، رسیدن به چعار تیم پایانی قاره و هفت قهرمانی داخلی (سه لیگ و چهار حذفی) بود،اما این دو مدیر را طوری بدرقه کردیم که انگار این دو بدترین مدیران تاریخ فوتبال کشورمان بوده اند و هنوز هم برخی آنها را بمباران می کنند!
منبع: مهر