کد خبر: ۶۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۹

حسین مرعشی: اصلاح سیاست‌ها، شاه کلید کار این دولت است

 یک عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: اقتصادی مقاومتی یعنی می‌خواهیم اقتصاد خود را از درون توانمند کنیم و بسازیم و با بیرون هم تعامل داشته باشیم.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حسین مرعشی در نشست دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج - که به همت تشکل وحدت اسلامی این دانشگاه - با موضوع بررسی ارزیابی عملکرد دولت تدبیر و امید برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد دولت تدبیر و امید از در طول یک سال و اندی که گذشت مثبت بود، هرچند که انتقاداتی نسبت به کارکرد این دولت وجود دارد. مهمترین کاری که دولت تدبیر و امید انجام داد اصلاح سیاست‌های کشور بود که این امر شاه کلید کار این دولت است.

وی ادامه داد: دکتر روحانی ملایم، عالمانه، با تکیه بر قدرت کارشناسی موجود کشور در بیش از یک سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد تقریبا سیاست‌های مهمی را در کشور اصلاح کرد که یکی از مهمترین آن‌ها تعامل با دنیاست؛ درصورتی که یک کشور با دنیا مراوده و ارتباط داشته باشد رفاه حاصل می‌شود، تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد اقتصاد کشور رشد می‌کند، بهره‌وری بالا می‌رود و از منابع و امکانات استفاده خوبی می‌کند.

وی با بیان این‌که «امروزه در دنیا مبادلات تجاری گسترش پیدا کرده، مبادلات تکنولوژی وسیع شده، بازارها مشترک شده‌اند و کشوری در دنیا موفق است که بتواند با شرایط ساده‌تری با کشورهای دنیا مبادلات داشته باشد» افزود: اهمیت روابط بین‌الملل در اداره یک کشور آن‌قدر زیاد است که در صورتی که به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی - که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است - توجه کنیم تعریف اقتصاد ایران این خواهد شد که اقتصادی درون‌زا و برون‌گراست یعنی می‌خواهیم اقتصاد خود را از درون توانمند کنیم و بسازیم اما با بیرون تعامل داشته باشیم.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: دکتر روحانی اولویت کشور را در یک سال گذشته تجدید نظر در روابط خارجی کشور دانست که این امر کاملا هوشمندانه بود؛ چراکه ما بعلت خصومت و نگاه دوگانه غرب به ما و اشتباهاتی که در سیاست‌های خودمان داشتیم دچار یک بحران و مشکل اساسی به نام تحریم شده بودیم که هنوز نیز هست و چند ماه دیگر باید مذاکره کنیم. دکتر روحانی با اطلاع کامل از شرایط سیاسی ایران اسلامی، رقبای منطقه‌ای و نیازهای کشور، پیگیر این موضوع است.

وی در عین حال گفت: یک مدیریت هوشمند نمی‌تواند همه سیاست‌ها و مسایل کشور را به پای یک موضوعی به نام دانش هسته‌ای بریزد؛ چراکه یک رشته از رشته‌های علمی و یکی از نیازهای کشور است اما کشور ده‌ها نیاز دارد. ایران اسلامی در روابط با دنیا دنبال سه موضوع اساسی تکنولوژی، سرمایه ارزان و بازار است. آن‌چه در دنیا بعنوان تکنولوژی برتر وجود دارد متعلق به کل جامعه بشری است و ملت ایران نیز از آن حق دارد و کسی نمی تواند بگوید که ملت ایران نباید به دانش ها و تکنولوژی های پیشرفته دست پیدا کند.

وی با بیان این‌که «دکتر روحانی به خوبی و شایستگی در یک سال اخیر تلاش کرد که روابط بین‌المللی ایران اسلامی را با دنیا بهتر کند و زمینه را برای تعامل سازنده با دنیا فراهم نماید» ادامه داد: ما توانستیم از دامنه تحریم و توسعه آن بکاهیم و بستر را برای پیگیری یک روابط گسترده آماده کنیم. بعضی وقت‌ها برخی از سیاسیون کشور نگران و عصبانی می‌شوند حتی علاقه‌مند هستند که مذارکرات هسته‌ای به نتیجه خوبی نرسد، نمی‌دانم این افراد چطور فکر می‌کنند و چه کسی را می‌خواهند به زمین بزنند. ملت را یا آقای روحانی را. مگر کسی می‌تواند ایرانی، دلسوز مردم، اسلام، شیعه و مقام معظم رهبری باشد و دلش به در بحران بودن ایران خوش باشد.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: از زاویه‌های ملی، مذهبی، ولایی و انقلابی که به این مسأله نگاه کنیم ایران اسلامی سرمایه مشترک ماست. مگر می‌توان به راحتی نظاره‌گر باشیم که کشورمان در تنگنا بماند و کشورهای همسایه ما در منطقه بازار خود را داشته باشند و ارتباط خوبی با دنیا برقرار کنند. آیا این دوست داشتن امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مردم ایران اسلامی است؟ چرا خودمان را به نادانی می‌زنیم؟ باید نگاهی به وضع درآمد و زندگی مردم و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و عظمت ایران در منطقه بیندازیم. اگر ما بخواهیم در اقتصاد خاورمیانه حضور داشته باشیم باید اقتصادی نیرومند داشته باشیم، با همسایگان خود با مسالمت زندگی کنیم و متناسب با رشد منطقه رشد کنیم و این مسایل جز با داشتن روابط بین‌المللی محقق نمی‌شود.

وی اظهار کرد: دکتر روحانی بخش زیادی از سیاست‌های اقتصادی را اصلاح کرده و تورم کشور را از ۴۲ درصد به زیر ۲۰ درصد کاهش داده است، البته کار اقتصادی حداقلی است و باید اقتصاد ایران و نرخ رشد آن نیز اصلاح شود.

وی یادآور شد: دولت تدبیر و امید در حال اصلاح نظام بانکی کشور است و یکی یکی مفاسد اقتصادی در حال کشف شدن هستند تا اقتصاد کشور بتواند رونق و کشور رشد پیدا کند. آقای روحانی و دولت تدبیر و امید باید به حوزه رأی خود توجه کافی داشته باشد و همان‌طور که بارها اعلام کردند به وعده‌های داده شده به مردم پایبند است؛ چراکه جبهه‌ای در کشور از اطلاح‌طلبان و اعتدالگرایان شکل گرفت تا خرداد ۹۲ رقم بخورد و سیاست‌های غلط به سیاست‌های صحیح تغییر پیدا کند.

مرعشی ادامه داد: باید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان آنقدر منسجم و نیرومند و دارای برنامه باشند که فرصت به نیروهای افراطی که مسئولیت‌پذیر نیستند و خرد را کنار می‌گذارند و خودخواهی را هدف و اصل قرار می‌دهند، داده نشود که با افکار افراطی وارد عرصه تصمیم‌گیری کلان و مهم کشور شوند. این مردم چون شیعه، طرفدار ولایت فقیه، امام خمینی(ره) هستند حق آن‌ها نیست که تحت فشار باشند. کشور پر از افراد خردمند و کارشناس با گرایش اصولگرا، اصلاح طلب و میانه‌رو است و باید بگذاریم خرمندان حاکم شوند، در نتیجه یک رقایت سیاسی سامان یافته هر جناحی برنده شود باید ملت و کشور برنده باشند این دولت سرمایه بزرگ ما برای عبور از این شرایط نابسامان به سمت شرایط سامان یافته‌ای است که منافع ملت، دین اسلام، ولایت فقیه، شهداء و خانواده شهدا و ارزش‌ها جدی و پر رنگ مطرح شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «رهبر معظم انقلاب اسلامی رکن اصلی کشور است» اظهار کرد: اساس کشور متکی به مقام معظم رهبری است و ما نمی‌توانیم این سرمایه بزرگ را نادیده بگیریم با مشاهده وضعیت برخی کشورهای همسایه می‌توان به نقش ارزشمند رهبر معظم انقلاب پی برد.

وی ابراز امیدواری کرد که «با خردی که در کشور وجود دارد مشکلات باقی مانده کشور از سال ۸۸ حل شود.»

این عضو حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «به لحاظ سلیقه‌ای نمی پسندم که دولت سبد کالا توزیع کند» در عین حال گفت: این کاردلسوزانه برای مبارزه با فقر غذایی دهک‌های پایین جامعه بود.

وی با اشاره به انتخابات آینده مجلس اظهار کرد: اصل باید در مجلس منافع ملی و عمومی باشد نه این‌که نمایندگان منافع و خواسته‌های شخصی خود را از طریق قدرت نمایندگی اعمال کنند. برای انتخاب نمایندگان مجلس آینده از طرف مردم نمی‌توانم صحبت کنم اما امیدوارم که فضای بازی برای انتخابات ایجاد شود.

وی با بیان این‌که «موضوع مذاکرات هسته‌ای در صلاحیت گروهی که دولت با هماهنگی رهبر معظم انقلاب مشخص کرده، است» خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته‌ای مقام معظم رهبری خطوطی را مشخص کرده‌اند که باید رعایت شود. اساس هم همان حرفی است که آقای روحانی زد؛ باید هم سانترفیوژ‌ها بچرخد و هم اقتصاد. تنها به یک دانش احتیاج نداریم، به دانش‌های فراوانی نیاز داریم. برای رفع نیازهای کشور و دستیابی به دانش‌های جدید باید بتوانیم با کشورهای جهان ارتباط داشته باشیم.
*ایسنا