کد خبر: ۶۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۹

اوباما از عادی‌سازی روابط با کوبا خبر داد

رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش به رویکرد قدیمی و منسوخ خود در قبال کوبا که مانع پیگیری منافع واشنگتن می‌شود، پایان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و هاوانا توافق کرده‌اند روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند و همکاری‌های اقتصادی و مسافرتی آزاد داشته باشند.

وی با اعلام این که آمریکا روابط خود را با کوبا تغییر می‌دهد، تصریح کرد: در 50 سال گذشته این مهم‌ترین تغییر در سیاست خارجی آمریکا در قبال کوبا است. انزوا موثر نبوده و لازم است رویکردی جدید به کار گرفته شود.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که بدین ترتیب واشنگتن اکنون عادی‌سازی روابط خود را با کوبا آغاز می‌کند و به دنبال رقم زدن فصلی جدید است.

وی همچنین تصریح کرد که آمریکا در نظر دارد فرصت‌های بیشتری را برای همکاری آمریکایی‌ها و کوبایی‌ها فراهم کند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، باراک اوباما قبل از این اظهارات تلفنی 45 دقیقه با رائول کاسترو، رییس‌جمهوری کوبا درباره تغییر در سیاست آمریکا در قبال هاوانا گفت‌وگو کرد. خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نقش مهمی در مذاکرات برای عادی‌سازی روابط کوبا و آمریکا ایفا کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی دیگر به بررسی اصلی‌ترین سرفصل‌های تغییرات سیاست خارجی واشنگتن در قبال هاوانا پرداخته است. در این گزارش ایجاد روابط دیپلماتیک، بهبود امکان سفر آمریکایی‌ها به کوبا، امکان تعاملات تجاری بیشتر میان دو کشور و بازبینی واشنگتن در این که هاوانا از تروریسم حمایت می‌کندف به عنوان محوری‌ترین سرفصل‌های تغییر در سیاست‌های طرف آمریکایی مطرح شده است.