کد خبر: ۶۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۸۸

هنرپيشه‌ها هم کارت معافيت جعلي گرفته‌اند!

باني فيلم: بيش از يک سال است، ‌پرونده فساد در فوتبال در کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي در حال پيگيري است و تا کنون ابعاد گوناگوني از هجم فساد‌هاي روي داده در اين بخش عنوان شده است؛ اما با نزديک شدن به مراحل نهايي ابعاد جديدي از اين پرونده روشن شده است.

تاکنون در اين پرونده به اتهامات زيادي رسيدگي شده ‌و برخي زواياي آن اعلام شده، از جمله برخي رخدادها درباره تباني تيم‌ها ‌يا شرط‌بندي‌هايي که شده است.

همچنين مشخص شد که برخي از بازيکنان کارت‌هاي پايان خدمت جعلي داشته‌اند و يا برخي از آن‌ها درگير پرونده فرار مالياتي هستند؛ اما کنون مشخص شده ‌که به غير از بازيکنان، افراد ديگري نيز از کارت پايان خدمت جعلي استفاده کرده‌اند.

حميد رسايي، نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ و مسئول رسيدگي به پرونده فساد در فوتبال ‌با اشاره به اين موارد‌ اظهار داشت: بنا بر ‌گزارش‌‌هاي دريافتي‌ ‌از سازمان مالياتي‌ تاکنون ۲۷۰ نفر از اهالي فوتبال شامل بازيکنان، مربيان و کادر فني به دليل عدم پرداخت ماليات و فرار مالياتي ممنوع الخروج شده‌اند.

رسايي گفت: بيش از ۱۳۰ ميليارد تومان مبلغ بدهي باشگاه‌ها و بازيکنان و کادر به سازمان مالياتي است که بخشي از اين مبالغ از سال ۸۰ تاکنون پرداخت نشده‌ و اين در حالي است که همواره از قشرهاي مختلف جامعه ماليات قانوني کسر مي‌شود؛ آن هم در شرايطي که مردم مي‌بينند بسياري از اين بازيکنان فوتبال با قراردادهاي ميلياردي، سوار خودروهاي ميلياردي مانور تجمل مي‌دهند.

وي با اشاره به عملکرد سازمان مالياتي گفت: اين سازمان از سال ۸۹ به بعد عملکرد خوبي در پيگيري امور مالياتي در اين حوزه داشت؛ اما قبل از آن به دليل دوگانگي در برخورد با ورزشکاران حرفه‌اي، سبب شده تا عده‌اي از اين وضعيت سوء‌استفاده کنند.

مسئول رسيدگي به پرونده فساد در فوتبال کميسيون اصل ۹۰ گفت: در ميان بازيکنان بدهکار، کساني را داريم که روزگاري در تيم داخلي بوده و بعد به تيم‌هاي اروپايي رفته و از آنجا به امارات آمده و الان به ايران باز‌گشته و با فوتبال هم خداحافظي کرده‌اند، ولي هنوز مالياتش را نپرداخته يا مربي‌ که امپراتوري مي‌کرده، ‌سال‌هاست از ايران خارج شده، در حالي که بيش از يک ميليارد بدهي مالياتي دارد.

رسايي در پاسخ به اينکه اگر اين تعداد ممنوع الخروج در فوتبال داريم، ‌چطور بيشتر آن‌ها از کشور خارج مي‌شوند، گفت: سازمان مالياتي دليل اين روند را تعهد مکرر فدراسيون فوتبال و باشگاه‌هاي کشور در قبال خروج اين افراد اعلام مي‌کند که البته در جلسه کميسيون تأکيد کرديم، اين روند نبايد ادامه پيدا کند و قانون بايد اعمال شود.

نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ در خصوص وضعيت بازيکناني که با مدارک جعلي پايان خدمت يا کفالت و بيماري موفق به اخذ معافيت شده‌اند، گفت: البته اين فقط بازيکنان فوتبال نبوده‌اند بلکه در ميان هنرپيشه‌ها، بازيکنان واليبال يا افراد ديگري هم بوده‌اند که از طريق اين باند توانسته‌اند با مدارک جعلي معافيت و کارت پايان خدمت بگيرند، ولي چون اهالي فوتبال تعداد بالايي بودند و رسانه‌هاي زيادي به آن پرداختند موضوع برجسته شد.

رسايي گفت: نظام وظيفه و ستاد کل نيروهاي مسلح در خصوص برخورد با اين موضوع و ابطال کارت‌هاي معافيت اين افراد و برخورد با عواملي که در اين فساد نقش داشتند، به خوبي عمل کرد؛ اما ‌اين بازيکناني که سرباز شده‌اند و عده‌اي تلاش مي‌کردند تا دوره سربازي آن‌ها را در تيم‌هاي نظامي قرار دهند، ‌در جلساتي ‌با مسئولان مربوطه، ‌‌‌پذيرفتند ‌اين اقدام بر خلاف عدالت و به نوعي تشويق تخلف و تقلب است که افکار عمومي آن را نمي‌پذيرد. براي همين، همه بازيکناني که کارت‌هاي فاقد اصالت آن‌ها باطل ‌و سرباز شده‌اند، بايد به سربازي بروند و نمي‌توانند دوره سربازي را هم با فوتبال بگذرانند.

نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ در خصوص همکاري مسئولان فدراسيون فوتبال در پيگيري پرونده فساد در فوتبال گفت: متأسفانه تمام تلاش مسئولان اين فدراسيون در طول رسيدگي به اين پرونده يا معطل کردن و يا فرار از پاسخگويي بوده ‌که البته بنا بر قانون، چنين رفتاري در برخورد با مکاتبات اصل ۹۰ خودش جرم است.