کد خبر: ۶۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۶

ابوترابی‌فرد: در عرصه اقتصادی مبتنی بر علم حرکت نکرده‌ایم

 نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در عرصه اقتصادی مبتنی بر علم حرکت نکرده‌ایم و تصمیمات اقتصادی را مبتنی بر دانش نگرفته‌ایم و در دوره‌ای که فشار تحریم درآمد ما را کاهش می‌داد، هزینه‌های کشور را افزایش دادیم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حجت الاسلام ابوترابی‌فرد شامگاه چهارشنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر سپردن امانت به اهل آن و حکم کردن به عدل در جامعه اظهار کرد: این آیه شریفه می‌تواند تابلوی برجسته‌ای فراروی مسوولان ارشد و مدیران کشور باشد که بر دو رکن استوار است و پیام نخست آن این است که مراقب باشیم و براساس رهنمود عقل عمل کنیم.

وی افزود: دستور عقل این است که خداوند شما را امر می‌کند که امانات را به اهل آن بسپارید. اگر مسوولیت‌ها به اهلش سپرده شود، راه برای مسائل مبتنی بر عقل و علم هموار می گردد.

ابوترابی فرد تصریح کرد: باید در نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم که سطح شایستگی را ارتقاء ببخشیم و هرقدر می توانیم باید در این موضع سختگیری کنیم.

وی بیان کرد: باید عزم و اراده جدی باشد که کار به دست شایسته ترین سپرده شود و در این مورد باید سختگیر بوده و شایستگی به معنی علیم، امین بودن و قابل اعتماد بودن است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد بنده اگر شایسته سالاری هدف است و امام راحل در جمهوری اسلامی تاکید کرده و مقام معظم رهبری می‌فرمایند «دموکراسی و مردم سالاری دینی یک حقیقت هستند» یعنی مردم سالاری و دین و جمهوریت و اسلامیت از درون دین می‌جوشند و برای این است که در سایه مردم سالاری و مراجعه به آراء مردم راه برای شایسته سالاری فراهم می شود.

وی افزود: اگر مردم سالاری نبود، امام حاکم نمی‌شد و رهبری سکاندار انقلاب نبودند و راه برای حضور شایستگان برای مدیریت اجرایی کشور هموار نمی شد.

ابوترابی فرد تصریح کرد: هر قدر سطح دانش، درک و بصیرت در متن جامعه ارتقاء پیدا کند، راه برای حضور شایستگاه هموارتر می شود لذا رهبری بر حضور حداکثری تاکید می کنند و نظام اسلامی تمام ظرفیت هایی که دارد برای شایسته سالاری است و ضعف ها برای این است که از شایسته سالاری فاصله می‌گیرد.

وی بیان کرد: سردار سلیمانی نمونه‌ای از شایسته سالاری است و هر کجا قرار مسئولیت می‌گیرد به زیباترین وجه مسوولیت خود را سامان داده و تدبیر می‌کند. نایب رییس مجلس عراق می‌گفت هر روز برای او دعا می‌کنم.

نایب رییس اول مجلس اظهار کرد: برای مدیریت شایستگان در استان کرمان هر قدر می توانید تلاش کنید و سطح مدیریت را از نظر شایستگی ارتقاء ببخشید و در این حوزه اختیار دارید.

وی افزود: در عرصه اقتصادی مبتنی بر علم حرکت نکرده‌ایم و تصمیمات اقتصادی را مبتنی بر دانش نگرفته‌ایم و در دوره‌ای که فشار تحریم درآمد ما را کاهش می‌داد، هزینه‌های کشور را افزایش دادیم.

ابوترابی فرد با اشاره به اینکه کاهش درآمدهای نفت موجب ارتقاء عقلانیت در دولت شده و امیدواریم در مجلس چنین شود، تصریح کرد: این عقلانی نیست که 650 میلیون مترمکعب گاز را استحصال و با هزینه زیاد به سطح کشور منتقل کرده و می گوییم این انرژی گران بها و کمیاب را بدون هزینه و رعایت موارد مصرف کنید و این رفتار اقتصادی نیست.

وی بیان کرد: اگر صرفه جویی کرده و بخشی از این میزان را صادر کنیم، بیش از 100 میلیارد دلار برای کشور درآمد دارد و اگر فرآوری شود، صدها میلیارد دلار ارزش دارد.

نایب رییس مجلس گفت: وضعیت کنونی مصرف انرژی رفتار رفاهی کوتاه مدت است و نمی دانیم 100 سال دیگر باید چکار بکنند؟ امیدواریم با یک نگاه صحیح و حرکت درست راه را برای رسیدن به این اهداف هموار کنیم.

وی با اشاره به اینکه 800 هزار میلیارد تومان بودجه امسال است، افزود: اقتصاد ایران دولتی است که قطعا نمی تواند به رشد اقتصادی و ارتقاء رفاه عمومی منجر شود. دولت بزرگ و اقتصاد دولتی بزرگ، منجر به نابه سامانی هایی که شاهد هستیم، می شود.

ابوترابی فرد تصریح کرد: در آغاز یک تحول بزرگ قرار داریم و به شدت به آینده امیدوار هستیم و باید سیاست راهبردی رهبر انقلاب برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا بکند و سیاست های ابلاغی ذیل اصل 44 اجرایی بشود.

وی با اشاره به سفارش قرآن کریم بر بسط عدالت در جامعه گفت: شایسته سالاری مقدمه ای برای این اصل است و عدالت هدف انبیاء الهی و آرمان نظام جمهوری اسلامی است و نباید این مقوله را نادیده بگیریم.

ابوترابی فرد بیان کرد: مدیران نظام اسلامی باید اول خود عادل باشند و در آراستگی خود و آراستگی سیستم به عدالت، در بسط عدالت در جامعه، کاهش شکاف‌های طبقاتی و کمی اصلاح حوزه قضایی باید تلاش کنیم.

وی افزود: در حال حاضر آن نکته اصلی که موجب شده نمایندگان مجلس با گرایش های سیاسی به اتفاق از استاندار کرمان حمایت کنند، مدیریت مبتنی بر اخلاق، علم و همسوی با عدالت است.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: حفظ حقوق مردم، پرهیز از تصمیماتی که مبتنی بر عدل و حق نیست و دغدغه عدالت در جامعه را باید در خود تقویت کنیم.

وی افزود: آینده بسیار روشن است و امیدواریم با تلاش شما آینده بهتری را در زمان نزدیک برای ملت و امت اسلام داشته باشیم.

نایب رییس مجلس با اشاره به مطالب مطرح شدن از سوی استاندار کرمان گفت: امیدواریم در راستای حذف قوانین مزاحم و همکاری با مدیران برای رسیدن به استانی همراه با پیشرفت و توسعه و ارتقاء خدمات رفاهی قدم برداریم.
*ایسنا