کد خبر: ۶۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۶

واشنگتن‌پست: اوباما بدون دريافت امتياز واقعي به کوبا امتياز داد

  يک روزنامه آمريکايي در گزارشي نوشت که دولت آمريکا با عادي سازي روابط با کوبا در واقع بدون گرفتن امتياز واقعي، امتيازاتي را به دولت «هاوانا» اعطا کرد که شايستگي آن را نداشت.

روز چهارشنبه (ديروز) رسانه‌ها از آزادي «آلن گراس» شهروند آمريکايي توسط دولت کوبا در قبال آزادي سه شهروند کوبايي که در آمريکا زنداني بودند، خبر دادند.

ساعاتي بعد از اعلام اين خبر، «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا و «رائول کاسترو» رئيس‌جمهور کوبا هر دو به طور همزمان در کشورهاي خود سخنراني کردند و گفتند که روند عادي‌سازي روابط را آغاز کردند.

اعلام اين خبر واکنش‌هاي زيادي را در سراسر جهان و داخل آمريکا به همراه داشت و برخي از آن حمايت کردند و برخي ديگر نيز به انتقاد از عادي شدن روابط بين دو کشور پرداختند.

گروهي از سياستمداران جمهوري‌خواه آمريکا از جمله آنهايي بودند که با تصميم مخالفت کردند، از جمله «مارکو روبيو»، سناتور جمهوريخواه ايالت فلوريدا بود که گفت: اين کار باعث خفه‌شدن صداي مخالفان مي‌شود.

روزنامه وال استريت ژورنال نيز به نقل از «جان بينر» رئيس اکثريت جمهوري‌خواهان مجلس نمايندگان آمريکا نيز نوشت که «تا زماني که مردم کوبا از آزادي لذت نبرند» روابط با دولت کاسترو نبايد عادي شود.

روزنامه آمريکايي واشنگتن‌پست نيز به تحليل اين مسئله پرداخت و نوشت که «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا با عادي سازي روابط با کوبا در واقع به دولت کاسترو امتيازي را داد که لياقت و شايستگي آن را نداشت.

طبق اين گزارش، روز چهارشنبه، کاسترو به طور ناگهاني يک امتياز جامع از دولت اوباما گرفت. اوباما تمام آن چيزهايي که دولت کوبا به دنبال آن بود و در اختيار اوباما بود را به «هاوانا» اعطا کرد. برداشتن کامل تحريم‌هاي اقتصادي نيازمند اقدام کنگره است و بنابراين روابط کامل ديپلماتيک برقرار مي‌شود. جايگاه کوبا در ليست حاميان تروريسم مورد بازبيني قرار گرفت و محدوديت سرمايه‌گذاري آمريکا در کوبا لغو شد و سفرهاي بيشتري به اين کشور صورت خواهد پذيرفت.

واشنگتن‌پست با اشاره به اين موارد نوشت اين امتيازات به هاوانا منابع تازه‌اي از ارز مورد نياز را عرضه مي‌کند و در عوض اهرم آمريکا براي اصلاحات سياسي را از بين مي‌برد.

رئيس‌جمهور آمريکا در سخنراني خود در خصوص عادي‌سازي روابط با کوبا اعتراف کرد که راهبرد انزواي دولت کوبا تأثير کمي داشته است.

واشنگتن‌پست با اشاره به اين بخش از سخنان اوباما نوشت که در واقع کوبا چندين دهه است که در قاره آمريکا به حاشيه رانده شده است و دولت اين کشور از منابع مالي لازم براي اعمال نفوذ در منطقه محروم بوده است به همين دليل بيان اينکه تحريم‌ها در تخريب کوبا موثر نبوده توضيح خوبي براي دليل لغو تمامي تحريم‌ها بدون دريافت امتياز سياسي از کوبا نيست.

اين گزارش سپس ادامه داد مقامات آمريکايي مي‌گويند که کوبا موافقت کرده است 53 زنداني سياسي را آزاد کند و دسترسي بيشتر به اينترنت را امکانپذير سازد اما رائول کاسترو چهارسال پيش قول داده بود که تمامي زندانيان سياسي را آزاد کند، بنابراين کاخ سفيد همان اسبي را خريده است که پيشتر به واتيکان و اسپانيا فروخته شده بود.

واشنگتن‌پست اينگونه نوشت که دولت آمريکا مي‌گويد که عادي سازي روابط موجب مي‌شود که روابط آمريکا با ديگر کشورهاي آمريکاي لاتين رو به بهبودي رود اما اين احمقانه است زيرا کشورهايي که قبلاً خواستار پايان تحريم‌هاي آمريکا عليه کوبا بودند امروز ديگر به دنبال آن نيستند که کوبا اصلاحات انجام دهد، در عوض به اوباما فشار مي‌آورند که ونزوئلا را تحريم نکند.

اين روزنامه آمريکايي در پايان اينگونه اشاره کرد که عادي سازي روابط بين کوبا و آمريکا همان نتيجه‌اي را خواهد داشت که براي ويتنام به همراه داشته است و آن اين است که سيلي از جهانگردان آمريکايي و سرمايه‌گذاران به سمت کوبا مي‌روند و دولت کوبا سياست‌هاي خود را پيش مي‌برد. کاري که در واقع دولت اوباما انجام داده، اين است که به دولت 50 ساله شکست خورده کوبا جان دوباره داده است.