کد خبر: ۶۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۹

شناسنامه فنی ملکی ساختمان چیست؟

وقتی ساختمانی دارای شناسنامه فنی ملکی هست یعنی اینکه تمام ابعاد پنهان و آشکار این ساختمان برای خریداران، استفاده کنندگان و بهره برداران قابل رویت است.
 همایش ملی شناسنامه‌ فنی ملکی ساختمان، 25 و 26 آذر ماه با حضور جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی ، سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور، اصناف و انجمن های مرتبط با مسکن و ساختمان  و ... در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر غفرانی، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران،پس از دومین همایش شناسنامه فنی ملکی در توضیح چیستی شناسنامه فنی بیان داشتند : شناسنامه فنی ملکی بیانگر هویت یک ساختمان است. از شناسنامه فنی ملکی بیشتر، بهره برداران و مصرف کنندگان نهایی منتفع میشوند. همانطور که یک کالا نشان استاندارد میگیرد و یک مرجع رسمی، کیفیت آن را تایید میکند، شناسنامه فنی ملکی هم در واقع چنین وضعیتی را درباره ساختمان ایفا خواهد کرد و هویت ساختمان را از جهت اینکه چه کسانی آن را طراحی کردند، چگونه محاسبات صورت گرفته، چه مقدار نکات و مقررات مربوط به محاسبات از جنبه های مختلف از جمله معماری، سازه، برق و مکانیک رعایت شده، به چه وسیله ای اجرا شده و چه مقدار استاندارد های اجرایی در موقع ساخت و ساز رعایت شده، اعم از اسکلت، نازک کاری و اینکه چگونه کار تحت نظارت بوده؛ همه اینها در شناسنامه فنی منعکس میشود.

وی افزود: وقتی ساختمانی دارای شناسنامه فنی ملکی هست یعنی اینکه تمام ابعاد پنهان و آشکار این ساختمان برای خریداران، استفاده کنندگان و بهره برداران قابل رویت است. آشکار شدن زوایای پنهان و آشکار ساختمان برای بهره برداران نکته بسیار بسیار مهمی است که از ویژگی ها و اثرات شناسنامه فنی ملکی ساختمان است. یعنی خریداران با یک کالای کاملا شفاف روبرو هستند.

وی در پایان ضمن تاکید بر هم افزایی بین سازمانها گفت: دستیابی به شناسنامه فنی ملکی نیازمند یک همسویی با همه دست اندر کاران و ذی نفعان است، یعنی کسانی که میل دارند این سرمایه های ملی به درستی ، فنی و با کیفیت ساخته شوند. همه باید کمک کنند اعم از حوزه های مدیریت شهری، شوراهای اسلامی شهر ها ، نظامات مهندسی، وزارت راه و شهر سازی و ادارات کل استانها و مردم. این چند وجه باید با یکدیگر هماهنگی، همسویی و همراهی داشته باشند تا شناسنامه فنی ملکی عملیاتی شود و این به نفع همه مردم است. به نفع سرمایه های کشور است و اگر چنین اتفاقی بیفتد ما شاهد صدور شناسنامه فنی برای ساختمانهای که در حال ساخت اند یا  در آینده ساخته خواهند شد، خواهیم بود.
منبع: تابناک