کد خبر: ۶۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۱

دستور روحانی برای تسریع اتصال خط آهن شلمچه-بصره

برای امتداد خط آهن شلمچه تا بصره به طول 37 کیلومتر و ساخت پلی به طول 700 متر، نشست هایی در سطح ستادی با طرف عراقی برگزار شده است.
 مدیرکل راه آهن جنوب از دستور رییس جمهوری برای شتاب بخشی در اتصال خط آهن بصره - شلمچه خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، 'عبدالکریم درویش زاده' اظهار کرد: اتصال این خط آهن تاثیر بسزایی در رونق صنعت حمل و نقل ریلی و مبادلات تجاری با کشور عراق خواهد داشت.

به دنبال مذاکرات اولیه بین طرفین عراقی و ایرانی به منظور اتصال شلمچه به بصره، با توجه به استقرار خط آهن در شلمچه، این خط تا مرز ایران و عراق به طول 15 کیلومتر ساخته شده و صادرات سیمان و دیگر محموله های ساختمانی از این طریق به کشور عراق انجام می شود.

برای امتداد خط آهن شلمچه تا بصره به طول 37 کیلومتر و ساخت پلی به طول 700 متر، نشست هایی در سطح ستادی با طرف عراقی برگزار شده است.

درویش زاده همچنین دو خطه کردن محورهای سه گانه 'اهواز - بندر امام، اهواز - اندیمشک و اهواز - خرمشهر' را به عنوان یکی از اولویت های اصلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: خط دوم اهواز - بندر امام در سال جاری آغاز شده و عملیات ترمیم و بازسازی خط نخست هم در دست انجام است .

وی اضافه کرد: دیگر مسیرها هم در مراحل بعدی و به تدریج دو خطه می شود و هم اینک عملیات ترمیم و بهسازی زیرسازی خط اهواز - بندرامام به طول 60 کیلومتر در حال اجراست که در این چارچوب عملیات دو خطه کردن مسیر هم انجام می شود.

عملیات دو خطه کردن مسیر اهواز - بندر امام یک سال به طول می انجامد که باعث افزایش ایمنی تردد، کوتاه شدن زمان سفر و حذف تلاقی ها خواهد شد.

وی با بیان این که 10 میلیون تن ظرفیت خالی در خط آهن جنوب برای جابه جایی بار وجود دارد گفت: با دو خطه کردن خطوط مزبور تا دو برابر این رقم بار، قابل حمل و جابه جایی است.

درویش زاده در عین حال با راهبردی خواندن گلوگاه محور ریلی جنوب در حد فاصل دورود - اندیمشک به برنامه بازسازی این خط اشاره کرد و افزود: به دلیل سختی کار عملیات بازسازی خط هم اینک آغاز شده و مابقی عملیات هم در دست انجام است و امسال دو 'بلاک' (فاصله بین دو ایستگاه بزرگ خط و فاصله بین دو ایستگاه مجاور) دیگر در این مسیر بازسازی می شود.

مدیرکل راه آهن جنوب همچنین با بیان این که توسعه هر کشوری مستلزم برخورداری از صنعت حمل و نقل جامع است، بر نقش حمل و نقل ریلی تاکید کرد و افزود: حمل و نقل مانند پایه های پلی است که در هر قدمی که برای توسعه و پیشرفت و دیگر زمینه ها برداشته می شود باید از روی آن عبور کرد.

خوزستان شش درصد شبکه ریلی کشور را در خود دارد و از نظر طول خط، رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است.

حداکثر جابه جایی کالا در محورهای ارتباطی خوزستان پنج میلیون تن است که از این نظر رتبه سوم کشوری را دارد.
منبع: ایرنا