کد خبر: ۶۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۰

88 دانشمند برجسته جهان ایرانی هستند

معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت گفت: از میان حدود شش هزار دانشمند برجسته جهان تنها 88 دانشمند کشور ایران دیده می شوند.
 معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت گفت: از میان حدود شش هزار دانشمند برجسته جهان تنها 88 دانشمند کشور ایران دیده می شوند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، رضا ملک زاده پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران و محققان علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: در میان کل رشته های موجود در جهان حدود شش هزار دانشمند برتر وجود دارد که 88 نفر آنها ایرانی است و در این میان نیز 18 دانشمند مربوط به گروه علوم پزشکی هستند.

وی تصریح کرد: اما جای تاسف است که بخش زیادی از دانشمندان برتر جهان ایرانی هایی هستند که در کشورهای دیگر زندگی می کنند.

معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت افزود: مشکل اینجا است که نتوانستیم افراد برجسته علمی را حفظ کنیم و این نشان از نبود زیر ساخته های پژوهشی در کشور است.

ملک زاده با بیان اینکه در مجموعه نظام ارزشیابی و سنجش باید تغییراتی ایجاد شود، گفت: نباید تعداد مقالات باعث بالارفتن رتبه پژوهشی شود و همین نگاه اشتباه نیز باعث بروز مشکلات شده است.

وی تصریح کرد: ایران در چندین سال گذشته در تولید علم 30 درصد از سهم منطقه و 1.5 درصد از سهم جهان را به خود اختصاص داده است.

معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت با اشاره به برخی از چالش های پژوهش تاکید کرد: اکثر چالش های بخش پژوهش، بین المللی است که یکی از مهمترین آنها نیز تحقیقات غیر کاربردی است.

ملک زاده افزود: در گذشته تعداد زیاد مقالات مناسب بود اما امروز باید اگر مقالات غیر کاربردی ارائه شود جریمه ای برای آن در نظر گرفت و حتی مقالات تکراری نیز باید جریمه داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر باید پژوهش های کاربردی متناسب با نیازها انجام شود نه اینکه مقالات را تکراری و یا کپی برداری باشد.

معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت تاکید کرد: متاسفانه بخش زیادی از وقت و اعتبارات صرف تحقیقات غیر لزوم می شود و همین امر باعث از دست رفتن فرصت ها گردید.

ملک زاده یادآور شد: امروز دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه چهارم ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی را در اختیار دارد که البته باید فعالیت های خود را افزایش دهند.
*مهر