کد خبر: ۶۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۸۹

بعد از دعوا با همسرتان هرگز اين کارها را انجام ندهيد

  دعواي زن و شوهري يک اتفاق طبيعي است؛ چرا که زنان و مردان با هم تفاوت هايي دارند که موجب بروز ناسازگاري ميان آن ها مي شود؛ اما چيزي که مهم است، دانستن اين مطلب است که وقتي در اوج عصبانيت هستيد، چه بگوييد تا بعدها در رابطه تان تاثير مخرب نداشته باشد. در اين مطلب به تعدادي از رفتارهاي غلط اشاره خواهيم کرد که همسران معمولا بعد از دعوا مرتکب مي شوند.

سکوت نکنيد
اگر بعد از دعوا به زمان نياز داريد تا دوباره روحيه خود را به دست بياوريد، اشکالي ندارد؛ اما حتما اين را به همسرتان بگوييد.
راشل سوسمان، روانپزشک و متخصص روابط، معتقد است اگر بعد از دعوا همسرتان را از خود برانيد، او احساس مي کند مي خواهيد او را تنبيه کنيد و به همين دليل شايد نتواند به سمت شما بيايد و احساساتش را بازگو کند.
به جاي اين کار به او بگوييد: «احساسات من به سرعت احساسات تو به حالت قبلي برنمي گردند. به من فرصت بده. وقتي حالم خوب شد، در اين مورد بيشتر صحبت مي کنيم.»

حرف هايي را که همسرتان گفته است، در حافظه تان نگه نداريد
بگذاريد هر چه همسرتان حين دعوا گفته است، همان جا باقي بماند. با اين حال به گفته دکتر «ميشل گولاند» روان شناس، يکي از اشتباهات زوج ها اين است که به همسر خود نمي گويند کدام يک از کلماتي که او در جر و بحث به زبان مي آورد، آن ها را آزار مي دهد.
پس حتما در مورد کلماتي که براي شما آزاردهنده اند، با همسرتان صحبت کنيد.
اگر حتي تا روز بعد هم با يادآوري آن کلمات گفته شده عصباني مي شويد، به جاي اين که اين کلمات را در ذهن خود نگه داريد، دوباره قدري به خودتان فرصت بدهيد و نفسي تازه کنيد؛ چون معمولا جر و بحث به يک چرخه معيوب از دعواهاي بي حاصل منجر مي شود؛ نه راه حل.

تنها بر زبان آوردن «ببخشيد» کافي نيست
لوريا پون متخصص ارتباط درماني مي گويد: «وقتي همسرتان از شما مي خواهد تنهايش بگذاريد يا اين که خسته شده است و دوست دارد کار ديگري انجام دهد، فقط گفتن «معذرت مي خواهم» براي التيام احساسات او کافي نيست و بايد بگوييد که من به خاطر فلان چيز يا فلان حرف، از تو معذرت مي خواهم و در آينده سعي مي کنم که...

براي برخورد تندتان، بهانه تراشي نکنيد
شما مي توانيد براي اين دعوا ميليون ها بهانه بياوريد؛ مثلا بگوييد: «روز کاري بدي داشته ام، سردرد دارم يا شب قبل بد خوابيده ام»؛ اما اين جملات، مشکل را حل نمي کنند. به گفته دکتر گولان: «اگر شما عصباني يا خسته ايد و يا از نظر روحي آسيب ديده ايد، بايد اين را به طرف مقابلتان بگوييد.

اگر يک روز در محل کار يا هر جاي ديگري شرايط بدي را گذرانده ايد که موجب عصبانيت شما شده است، قبل از رسيدن به خانه همسرتان را از اين موضوع مطلع کنيد تا او بداند شما بيشتر از شرايط عادي حساس و شکننده ايد.»

از دعوا فرار نکنيد!
به همسرتان بگوييد هر حرف يا سوالي دارد، مي تواند از شما بپرسد و در مورد چيزهايي که بعد از دعوا هنوز او را آزار مي دهد، صحبت کند. هرگز به دليل ترس از دعواي مجدد از اين مرحله فرار نکنيد. اگر با هم صحبت نکنيد، مشکل تان حل نشده باقي مي ماند و ناراحتي ها از بين نمي روند. نسبت به حرف هاي همسرتان عکس العمل نشان بدهيد؛ مثلا به او بگوييد: «بنابراين منظور تو اين است که ... درست است؟» و از او تاييد بگيريد تا مطمئن شويد منظورش را فهميده ايد.

آزار کلامي ممنوع
چه کار مي کنيد؟ دعوا؟! يادتان باشد در زمان دعوا حق داد زدن و برچسب زدن به همسرتان را نداريد؛ چون تاثير آن به سادگي از بين نمي رود. به جاي اين کار، در زمان خونسردي درباره ناراحتي تان صحبت کنيد.

روي دليل دعوا تمرکز نکنيد
تفاوت دعواي بد و دعواي خوب، در اين است که در دعواي خوب شما براي مسئله اي که بر سر آن جر و بحث کرده ايد، راه حل پيدا مي کنيد؛ پس بهتر است روي عواملي که دعوا را به وجود آورده اند، متمرکز نشويد و انرژي تان را صرف پيدا کردن راه حل کنيد. مثلا شوهرتان به شما گفته است از خانه پول بياوريد، اما شما فراموش کرده ايد. بعد از يک جر و بحث بي اهميت به دستگاه خودپرداز مراجعه مي کنيد و مشکل حل مي شود. به جاي اين که تمام روز دعوايتان را به ياد بياوريد و به دنبال مقصر بگرديد، سعي کنيد از با هم بودنتان لذت ببريد.

نگوييد: «منظورم اين نبود!»
گفتن اين جمله مثل اين است که مي خواهيد صورت مسئله را پاک کنيد اين کار اوضاع را وخيم تر مي کند؛ زيرا جوابي که همسرتان به شما مي دهد، اين است که «چرا منظورت همين بود!» بازگشت به گذشته و تاکيد بر گفته هاي خود و طرف مقابلتان باعث مي شود به جاي راه حل، بر آن چه گذشته است، تمرکز کنيد. اگر همسرتان بعد از دعوا مي گويد: «منظورم اين نبود». جواب بدهيد: «درست است که چنين منظوري نداشتي، اما طوري رفتار کردي که من اين طور احساس کنم. پس، از اين به بعد اين کار را انجام نده.»

بعد از دعوا خود را سرزنش نکنيد
همه ما دوست داريم همسري داشته باشيم که براي رابطه مان زمان بگذارد و دعوا کردن نشان دهنده اين است که هر دو طرف روي رابطه کار مي کنند و اين رابطه برايشان مهم است؛ بنابراين اگر با همسرتان جر و بحث مي کنيد، بايد از اين بابت خوشحال باشيد که زندگي تان را به حال خودش رها نکرده ايد و هنوز اين زندگي برايتان مهم است. به قول قديمي ها، دعوا نمک زندگي است، فقط در مصرف اين نمک زياده روي نکنيد.
*خبر نو