کد خبر: ۶۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳

قانون ممنوعيت اعدام در پاکستان لغو شد

  بعد از حمله طالبان به مدرسه‌اي متعلق به ارتش در پيشاور، دولت پاکستان قانون ممنوعيت اعدام را لغو و در مرحله اول حکم اعدام 17 تروريست را صادر کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، بعد از حمله طالبان به مدرسه‌اي متعلق به ارتش در پيشاور، دولت پاکستان قانون ممنوعيت اعدام را لغو و در مرحله اول حکم اعدام 17 تروريست را صادر کرد.

طبق اين گزارش ممنون حسين رئيس‌جمهور پاکستان در ملاقات با نواز شريف نخست وزير اين کشور از وي خواست با توجه به اوضاع پيش آمده حکم اعدام تروريست ها را امضا کند زيرا در شرايط خاص بايد تصميمات خاص گرفت.

بر اساس اين گزارش با توجه به اينکه تمام مردم پاکستان براي مجازات تروريست‌ها با يکديگر متحد بودند نخست وزير اين کشور حکم اعدام تروريست‌ها را امضا کرد.

گفتني است پاکستان بر اثر فشار اتحاديه اروپا از سال 2008 قانون لغو حکم اعدام را صادر کرد و از آن زمان 7 هزار و شش زنداني بايد به اعدام محکوم مي‌شدند که با توجه به قانون تصويب شده حکم اعدام درباره آنها صادر نشد.

طبق اين گزارش از بين مجرماني که بايد اعدام مي‌شدند 6398 مجرم از ايالت پنجاب، 498 نفر از ايالت سند، 192 نفر از ايالت خيبر پختونخوا و 198 نفر از ايالت بلوچستان هستند که همچنان در زندان به سر مي‌برند.

گزارش‌ها حاکي از اين است که تعداد تروريست‌هايي که بايد اعدام مي‌شدند هزاران نفر است اما تا کنون حکم دادگاه در مورد اين افراد اجرا نشده است.

راحيل شريف فرمانده ارتش پاکستان نيز حکم اعدام 6 تروريست خطرناک را که در حمله به مقرهاي ارتش و اسکله نيروي دريايي دست داشتند را امضا کرد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد دادگاه نظامي پاکستان براي 6 نفر از تروريست‌هايي که در حمله به مقرهاي ارتش دست داشته‌اند حکم اعدام صادر کرد اما نام اين افراد فاش نشده است.

مقامات وزارت کشور پاکستان در مصاحبه با خبرنکار فارس عنوان کردند تروريست‌هايي که حکم اعدام آنها صادر شده عبارتند از عقيل معروف به دکتر عثمان، احسان عظيم، کامران، عمر نديم، زاهد، اخلاص، احمد الفروسي، غلام‌سرور، زبير، ارشد محمود، عطا‌الله، محمد‌ اعظم، محمدبهرام‌خان، شفقت حسين، ارشد‌ محمود، عبدالرزاق، جلال و فردالجلال مي‌باشند.

طبق اين گزارش از بين تروريست‌هاي نام برده شده 4 نفر در شهرستان سکهر واقع در ايالت سند، 2 نفردر کراچي مرکز ايالت سند،4 نفر در لاهور مرکز ايالت پنجاب،5 نفر در فيصل‌آباد، يک نفر در بهاولپور از توابع ايالت پنجاب و يک نفر در منطقه مردان از توابع خيبرپختونخوا زنداني هستند.

تمام 17 تروريست که قرار است اعدام شوند از اعضاي طالبان هستند و زماني که دولت در حال مذاکره با طالبان بود شبه‌نظاميان درخواست آزادي اين افراد را مطرح کرده بودند اما چون دولت به اين خواسته طالبان عمل نکرد مذاکرات صلح شکست خورد و به ناچار ارتش عليه شبه‌نظاميان وارد عمل شد.
*فارس