کد خبر: ۶۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۳

رئيس مرکز تجزيه و تحليل استراتفور: آمريکا در فکر ايجاد يک «نوار قرنطينه» به دور روسيه است

 رئيس مرکز تجزيه و تحليل استراتفور مي‌گويد: آمريکا درصدد ايجاد «نوار قرنطينه» در اطراف روسيه است و براي اين منظور ممکن است از لهستان، روماني، کشورهاي حوزه درياي بالتيک و شايد ترکيه استفاده کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، «جورج فريدمن» رئيس مرکز تجزيه و تحليل «Stratfor» معتقد است که آمريکا ممکن است يک «نوار قرنطينه» در اطراف روسيه بوجود آورد و اگر اين اتفاق بيافتد، اين اتحاد متشکل از کشورهاي لهستان، روماني، ترکيه و کشورهاي حوزه منطقه بالتيک خواهد بود.

مرکز تجزيه و تحليل «Stratfor» بيشتر به «سازمان سياه در سايه» معروف است که در زمينه ارايه اطلاعات تحليلي پيرامون شرايط موجود در جهان و ارائه پيش بيني‌هاي گوناگون در مورد مهمترين موضوعات استراتژيک فعاليت مي‌کند.

«سرگئي ريابکوف» معاون وزير امور خارجه روسيه که مسئوليت نظارت بر روابط با آمريکا را بر عهده دارد، در اوايل دسامبر گذشته در ديدار با «جورج فريدمن» موضوعات مربوط به اوضاع اوکراين را مورد بررسي قرار داد.

اين تحليلگر سياسي در گفت‌وگو با روزنامه «کامرسانت» گفت: «آمريکا در آينده مي‌بايست يک تصميم استراتژيک بگيرد: يا در مسائل مربوط به اوکراين با شدت بيشتر دخالت کند که عواقب سختي را در پي خواهد داشت يا اينکه اتحاد جديدي را با مشارکت لهستان، روماني، کشورهاي حوزه درياي بالتيک و شايد ترکيه، چه در داخل ناتو و چه در خارج آن تشکيل بدهد و اين روند در حال حاضر هرچه کند، ولي در هر صورت در حال شکل گيري است».

به گفته فريدمن، اين همان چيزي خواهد بود که به آن «نوار قرنطينه» گفته ميشود و روسيه قطعا آن را نخواهد پذيرفت.

به عقيده رئيس مرکز تجزيه و تحليل «Stratfor»، آمريکا بدنبال کنترل اوکراين نيست، آن چيزي که براي آمريکا مهم هست، اين است که روسيه بر اين کشور کنترل نداشته باشد.

اصطلاح «نوار قرنطينه» در دهه 20 قرن گذشته ميلادي وارد فرهنگ سياسي شده است و اين نوار در اطراف روسيه شوروي توسط فرانسه و انگليس ايجاد شده بود.

«نوار قرنطينه» که از اصطلاح فرانسه "cordon sanitaire" برگرفته شده است به يک گروه کشورهاي اطلاق مي شود که پس از فروپاشي امپراتوري روسيه توسط فرانسه و انگليس در طول مرزهاي روسيه شوروي تشکيل شده بودن و براي جلو‌گيري از نفوذ ايدئولوژي‌هايي کمونيستي به کشورهاي غربي تلاش مي‌کردند.
*فارس