کد خبر: ۶۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۵

چرا آمریکا انتشار اسناد مربوط به کودتای 28 مرداد را به تعویق انداخت؟

وزارت خارجه آمریکا انتشار یک جلد از تاریخ روابط خارجی این کشور را که به سرنگونی نخست وزیر ایران در دهه ۱۹۵۰ میلادی(۱۳۳۲) با حمایت سیا می پردازد، به تعویق انداخت.
آسوشیتدپرس نوشت: وزارت خارجه آمریکا انتشار یک جلد از تاریخ روابط خارجی این کشور را که به سرنگونی نخست وزیر ایران در دهه ۱۹۵۰ میلادی(۱۳۳۲) با حمایت سیا می پردازد، به تعویق انداخت.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، وزارت خارجه آمریکا نگران است که انتشار این کتاب به روند جاری دیپلماسی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران لطمه بزند.

این تصمیم در سپتامبر گذشته در کمیسیون مشورتی انتشار اسناد دیپلماتیک تاریخی وزارت خارجه گرفته شد. بنابر قوانین جاری در ایالات متحده اسناد روابط خارجی آمریکا باید حداکثر پس از گذشت سه دهه به صورت عمومی منتشر شود.

به نوشته اسوشیتدپرس، استیون راندولف، تاریخ نگار وزارت خارجه آمریکا، به این کمیسیون گفته است «به دلیل مذاکرات جاری با ایران» باید از انتشار آن جلد از اسناد سیاست آمریکا که به ایران مربوط می شود جلوگیری شود. ریچارد ایمرمن، استاد دانشگاه تمپل که ریاست این کمیسیون را برعهده دارد از این تصمیم ابراز تاسف کرده است. خبر این تعویق اولین بار درنشریه اینترنتی سکرسی نیوز(خبرهای پشت پرده) گزارش شد.

اسوشیتد پرس می نویسد، مسئله سرنگونی محمد مصدق، نخست وزیر منتخب و محبوب ایران در سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) بر کسی پوشیده نیست. اما در سال گذشته اسناد تازه ای به دست آمده که جزئیات بیشتری از انگیزه های آمریکا و بریتانیا را برای انجام عملیات مخفی علیه یکی از متحدان شوروی، و نحوه اجرای این برنامه، به دست داده است.

سازمان جاسوسی آمریکا اکنون نقش خود را در این عملیات پذیرفته و در وب سایت عمومی خود از آن به عنوان «کودتایی با همکاری سیا» یاد می‌کند. پرزیدنت باراک اوباما در سخنرانی سال ۲۰۰۹ خود در قاهره گفت «در سال های میانه جنگ سرد، ایالات متحده در سرنگون سازی حکومت دمکراتیک و انتخابی ایران نقش داشت.»

مادلن البرایت وزیر خارجه دوران بیل کلینتون نیز از نقش آمریکا در این عملیات ابراز تأسف کرد.

به نوشته اسوشیتدپرس، این رویداد پس از شش دهه، همچنان روابط ایران و آمریکا را مسموم کرده است.