کد خبر: ۶۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۵

ایران آماده همکاری با آفریقا برای کنترل ابولا

 رئیس انیستیتوپاستور ایران با اشاره به اینکه در حال فراهم‌سازی زمینه همکاری با آفریقا در کنترل ابولا هستیم، گفت: ایران از لحاظ علمی سومین انسیتیتوپاستور برتر دنیا را دارد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مصطفی قانعی در حاشیه سفر به مازندران با اعلام اینکه، در مجموع ۳۲ پاستور در کل دنیا فعالیت دارند، اظهار داشت: ایران از لحاظ علمی سومین انسیتیتوپاستور برتر دنیا را دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه کشورمان از لحاظ قدرت پاستور جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است و خیلی از کشورهای جهان مسائل مختلف این بخش را از ایران فرا می‌گیرند، افزود: همکاری زیادی در زمینه شناسایی بیماری‌ها با کشورهای متعدد داریم.

رئیس انیستیتوپاستور ایران همچنین با اشاره به درخواست کشورهای آفریقایی برای کنترل ابولا در کشورشان گفت: هم‌اکنون در حال فراهم‌سازی زمینه همکاری با آفریقا در کنترل ابولا هستیم.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌هایی همانند هاری و هپاتیت با چند کشوری وارد عمل می‌شویم، تصریح کرد: محققان پاستور به صورت اتوماتیک به کشورهای مختلف متصل می‌شوند و به صورت گروهی بر روی مسائل مختلف کار می‌کنند و فعالیت‌های‌ این مرکز به صورت شبکه‌ای است که چهار یا پنج کشور بر روی چند موضوع کار می‌کنند و پس از حصول نتیجه، با دیگر کشورهای دنیا تجارب منتقل می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه بخشی از فعالیت‌های‌ این مرکز تعامل با سازمان بهداشت جهانی است، خاطرنشان کرد: پروژه سل که در مرکز انیستیتوپاستور مازندران آغاز شد به منظور تعامل‌ با پاستورهای کشورهای مختلف بوده است.

* فعالیت ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور

قانعی با اعلام اینکه انیستیتوپاستور قصد گسترش ندارد بلکه به عنوان یک برند در حد محدود باقی می‌ماند و توسعه را در خدمت به بقیه تعریف می‌کند، عنوان کرد: هم‌اکنون مسئولان استانی کرمان درخواست تشکیل پایگاه را ارائه دادند ولی مجموعه به دنبال بالا بردن سطح کیفی و برندسازی‌ است.

رئیس انیستیتوپاستور ایران با اشاره به اینکه این مرکز پس از ۹۵ سال کار پژوهشی به جایی رسیده است که تولیدات و تایید کیفی‌ یک امر مهم تلقی می‌شود، متذکر شد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم که هر سه مرکز تحقیقاتی در تلاش هستند تا یک پژوهشکده تشکیل دهند.

* فعالیت ۱۴ آزمایشگاه مرجع انیستیتو پاستور در سطح کشور

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌هایی برای افزایش تعداد آزمایشگاه‌های پاستور در سطح کشور در دستور کار وجود دارد یا خیر، اضافه کرد: هدف‌ این نهاد افزایش تعداد آزمایشگاه نیست بلکه در قدم نخست استاندار وزارت بهداشت را به عنوان مرجعیت می‌گیریم که در این بین انیستیتو پاستور ۱۴ آزمایشگاه مرجع در سطح کشور دارد.

این مسئول متذکر شد: در دومین قدم می‌خواهیم آزمایشگاه‌ها را به تایید سازمان بهداشت جهانی برسانیم که تاکنون یک آزمایشگاه به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده و در حال کسب تایید دومین آزمایشگاه کشور توسط این سازمان هستیم یعنی اگر در منطقه مشکلی رخ دهد و بخواهند درستی آزمایشگاهی را بررسی کنند ما مسئول انجام سنجش آن هستیم، بنابراین دنبال کمی‌سازی نیستیم و می‌خواهیم کیفیت‌مان را در سطح جهانی بالا ببریم.
*فارس