کد خبر: ۶۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۸۷

واکنش وزیر بهداشت به اعتراض پرستاران

وزیر بهداشت در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد تصریح کرد: برخی تلاش می کنند که جامعه پزشکی و جامعه پرستاری را مقابل هم قرار دهند.

 به گزارش شبکه خبر ، وزیر بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی گفت :  اکنون مطالبات پرستاران درباره  تعرفه گذاری خدمات،  دریافتی ها و رفع کمبود نیروی انسانی از طریق معاونت پرستاری این وزارتخانه در حال پیگیری است .

دکتر "سیدحسن قاضی زاده هاشمی " روز جمعه در حاشیه همایش سراسری دفاتر هم اندیشی استادان دانشگاههای کشور در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد تصریح کرد: برخی در پی  آن هستند که جامعه پزشکی و جامعه پرستاری را مقابل هم قرار دهند.

وی با اشاره به تجمع  شماری از پرستاران در روزهای اخیر گفت : حدود 150 هزار پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی سراسر کشور فعالیت می کنند،بنابراین تجمع شماری اندک نمی تواند مبنی بر اعتراض جامعه وسیع و خدوم پرستاران باشد.

وزیر بهداشت افزود: در این موضوع همه ملتزم به قانون و درک شرایط کشورند، اما برخی نیز انگیزه های غیرصنفی داشته و این مسائل را خط دهی می کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت : از سوی دیگر مقایسه درآمد گروه های مختلف با یکدیگر همچون جامعه پرستاری و پزشکی اقدام معقولی نیست و اعداد مطرح شده درباره اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران صحت نداشته و کار زشتی است، زیرا اکنون بسیاری از پزشکان نیز از نظر درآمد و  مالی مشکل داشته و هنوز خانه و خودرو ندارند.

هاشمی با بیان این که درآمد پرستار را نباید با پزشک مقایسه کرد افزود: یک کارشناس پرستاری باید حقوش را با هم رده های خود مقایسه کند، زیرا می بینیم که حرفه هایی مانند خبرنگاری و آتش نشانی نیز با اضطراب و مسوولیت های بسیاری همراه است، اما حقوق این اقشار هم زیاد نیست.

وزیر بهداشت در ادامه گفت : اکنون تصور غلطی برای برخی همکاران گروه پزشکی پیش آمده که در قالب "طرح تحول نظام سلامت " اعتباراتی به وزارت بهداشت تخصیص یافته است ،بنابراین هرکس در پی  آن است که بخشی از آن را جدا کند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: جهت گیری اعتبارات تخصیص یافته در قالب "طرح تحول نظام سلامت " در راستای منافع مردم و کاهش پرداختی ها از جیب مردم،  صرف خواهد شد.

هاشمی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به پیش بینی نشدن اعتبارات حوزه  سلامت برای زائران و مسافرانی که به مشهد سفر می کنند، نیز گفت : مشهد مقدس به نوعی آسیب دیده این بی عدالتی است.

وی افزود: اعتبارات سلامت برای کلانشهر مشهد باید به نسبت جمعیت زائر و مسافر سالانه در این شهر مقدس اختصاص یابد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در این راستا اعتراضاتی مطرح است که هنوز به نتیجه نرسیده است، بنابراین امیدواریم در بودجه 1394 نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون بودجه و تلفیق آن را اصلاح کنند.

دکتر قاضی زاده هاشمی گفت : اکنون مشهد نیازمند دو تا سه بیمارستان  800 یا هزار تختخوابی جدید است و از سوی دیگر بسیاری از بیمارستان های این شهرفرسوده است.

هاشمی در ادامه با اشاره به اجرای طرح خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در حواشی شهرهای بزرک  گفت : اکنون 9 میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین در شهرهایی مانند تبریز، تهران، مشهد، زاهدان و اصفهان ساکن اند، با این حال وجود مشهد و تبریز در اجرای خدمات رایگان بهداشتی و درمانی پیشگام هستند.

وزیر بهداشت در ادامه کیفیت گرایی را از برنامه های این وزارتخانه دانست و گفت : در دولت  تدبیر و امید مجوز جدیدی برای ساخت دانشگاه و دانشکده های پزشکی به جز در چند نقطه نیازمند صادر نشده است .

قاضی زاده هاشمی گفت : در این راستا اکنون همه مراکز درمانی دانشگاهی به ویژه مراکز زیر پوشش  دانشگاه آزاد اسلامی در حال بازرسی است و در مراکزی که آموزش دانشجویان با استانداردها مغایرت داشته باشد، پذیرش دانشجو متوقف خواهد شد.

دکتر هاشمی همچنین از بررسی 20 پرونده پزشکی در قالب راه اندازی "سامانه 1960" خبر و افزود: بیشتر شکایات مربوط به بخش هایی خارج از تعرفه  های پزشکی بوده و از سوی دیگر این تعداد کم پرونده نشانه رعایت تعرفه ها از سوی مراکز درمانی خصوصی و دولتی است .