کد خبر: ۶۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۱

حکم دستگیری مهمترین مخالف اردوغان صادر شد

دادگاهی در استانبول روز جمعه (۱۹ دسامبر)، حکم دستگیری فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه را به اتهام "توطئه برای براندازی حکومت اردوغان" و "رهبری یک سازمان تروریستی" صادر کرد.
 
به گزارش دویچه وله، بر پایه‌ گزارش شبکه‌ تلویزیون دولتی «تی‌آ‌رتی» ترکیه، فتح‌الله گولن، به کمک اعضا و هوادارانش در ادارات و سمت‌های دولتی، در صدد برآمده است دولت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور را براندازد. این روحانی ۷۳ ساله که در حال حاضر در آمریکا در تبعید به‌سر می‌برد، این اتهام را رد می‌کند. گفته می‌شود که گولن از سال ۱۹۹۹ ظاهراً به دلیل بیماری، ولی در واقع برای فرار از اتهامات متعددی که در زادگاهش به او وارد شده، به آمریکا گریخته است.

دستگیری هواداران گولن
پلیس ترکیه، پیش از این در روز یک‌شنبه (۱۴ دسامبر)، در یک حمله‌ سراسری به دفاتر و خانه‌های طرفداران گولن، ۳۰ تن از آنان را دستگیر کرد. برخی از دستگیرشدگان، پس از چند ساعت دوباره آزاد شدند. حکم آزادی اکرم دومانلی، سردبیر روزنامه‌ "‌زمان"، روزنامه‌ای نزدیک به فتح‌الله گولن، نیز روز جمعه (۱۹ دسامبر) صادر شد. هدایت کاراجا، رییس گروه رسانه‌ای "سامان‌یولو" و چند تن از افسران ارشد پلیس که به اتهام "عضویت در سازمانی تروریستی" دستگیر شده‌ بودند، ولی هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

پرونده‌ دشمنی برانگیز
دستگیری‌های گسترده‌ روز یک‌شنبه، با نخستین سالگرد بازداشت‌های مربوط به پرونده‌ "فساد نزدیکان رجب طیب اردوغان"، در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ مصادف بود. اردوغان در آن زمان در مقام نخست‌وزیری ترکیه انجام وظیفه می‌کرد. در پی این دستگیری‌ها، ۴ وزیر دولت وی از سمت خود استعفا دادند. با بازداشت و جابه‌جایی صدها پلیس و دادستان، این پرونده سرانجام بدون نتیجه مختومه اعلام شد.

فتح‌الله گولن، به نوبه‌ خود اردوغان را متهم می‌کند که در حال تبدیل کردن ترکیه به "کشوری با حاکیمت فردی" است. گولن دراین رابطه به روزنامه‌ آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" گفته است، پس از رهایی ترکیه از یوغ نظامیان، حزب "عدالت و توسعه" به رهبری اردوغان، "استبداد حزبی" در ترکیه برپا کرده است.

گولن از سال ۱۹۷۰ جنبشی با عنوان "خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم" با نام اختصاری "خدمت" راه‌اندازی کرده و حامیان زیادی در داخل و خارج ترکیه دارد. این جنبش که بیشتر در امر آموزش فعال است، در بیش از ۱۶۳ کشور جهان، شمار زیادی مدرسه، دانشگاه و نهادهای آموزش حرفه را اداره می‌کند.

فتح‌الله گولن، سال‌ها همراه و پشتیبان رجب طیب اردوغان بود.