کد خبر: ۶۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۸

استفاده از چتر در ماکائو ممنوع شد!

 اگرچه هوای ماکائو بارانی است، اما استفاده از چتر در زمان سفر رئیس‌جمهوری چین و سایر مقام‌های چین به این منطقه خودمختار جمهوری چین ممنوع اعلام شد.
 
 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از گاردین، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین روز جمعه به ماکائو سفر کرد و به‌رغم هوای بارانی این منطقه، استفاده از چتر که نمادی از اعتراضات مردم دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ است، ممنوع شد.
 
شی جینپینگ نیز در ماکائو به هنگ‌گنگ هشدار داد که همواره به یاد داشته باشد بخشی از چین واحد است.
 
وی همچنین در مراسم تحلیف فرناندو چویی که برای دومین بار به عنوان رئیس اجرایی ماکائو توسط کمیته حامی چین انتخاب شده، به هر دو منطقه نسبت به نگرش‌های انحرافی هشدار داد. وی گفت: ما باید به اصل چین واحد پایبند بوده و به اختلافات در دو سیستم احترام بگذاریم. هیچ زمانی ما نباید با فراموش کردن یک طرف به طرف دیگر متمرکز شویم. این تنها راهی است که ما را به پیشرفت جامع و قاطع رهنمون می‌شود. در غیر این صورت این رویکرد از ابتدا انحرافی خواهد بود؛ مثل اینکه پای چپتان را در کفش راستتان بگذارید. در این صورت نمی‌توانید راه بروید.
 
ماکائو در سال ۱۵۵۷ میلادی مستعمره پرتغال شد. پس از آن در ۱۳ آوریل ۱۹۸۷ پرتغال و چین مذاکرات را در مورد وضعیت ماکائو آغاز کردند و سرانجام در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۹ پرتغال با بازپیوستن ماکائو به چین مشروط به تبدیل شدن ماکائو به یک منطقهٔ اداری، تجاری و بازرگانی و الزام چین مبنی بر اعطای خودمختاری اقتصادی و اجتماعی به ماکائو به مدت ۵۰ سال، موافقت کرد. فرهنگ ماکائو نیز آمیزه‌ای از فرهنگ چینی و پرتغالی است.
 
روز جمعه پانزدهمین سالروز بازپیوستن ماکائو به چین برگزار شد و رئیس‌جمهوری پکن در سفری دو روزه وارد این منطقه شد. این سفر تنها چند روز پس از آن انجام می‌شود که پلیس هنگ‌کنگ پس از سه ماه اعتراضات مردم دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ، محل اعتراضات را پاکسازی کرد.
 
با این حال مردم ماکائو با الهام از اعتراضات هنگ‌کنگ قصد دارند تا امروز (شنبه) از مرکز تاریخی ماکائو راهپیمایی خود را آغاز کنند و مقام‌های ماکائو تدابیر خود را برای مقابله با نمادهای اعتراضات هنگ‌کنگ افزایش داده‌اند و به افرادی که در سالن فرودگاه حاضر بودند اجازه استفاده از چتر را ندادند. در عوض به آنها گفته شد که می‌توانند بارانی بپوشند.
 
یکی از خبرنگاران حاضر در فرودگاه گفت:‌ مقام‌ها به ما گفته‌اند که چون هوا بادی است، گشودن چتر زیاد ایمن نیست.
 
خبرنگاری دیگر مستقر در هنگ‌کنگ می‌گوید: به ما اجازه ندادند از چترمان استفاده کنیم و به رغم هوای بارانی ماکائو به هیچ فرد استقبال کننده ای اجازه استفاده از چتر داده نشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا