کد خبر: ۶۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۹

نشنال جیاگرافیک: میدان‌های مین، سرپناه پلنگ ایرانی

اما زیستگاه 'پلنگ ایرانی' (Persian leopard) که زمانی تا منطقه قفقاز را در تسخیر خود داشت، اکنون به منطقه جنگی پیشین میان عراق و ایران و به چند منطقه روستایی در ایران محدود شده است.
 مجله 'نشنال جیاگرافیک' در گزارشی از وضعیت پلنگ ایرانی در ایران و عراق نوشت: هم اکنون مین های به جا مانده از دوران جنگ، باعث پرهیز شکارچیان از هجوم به این جانور کمیاب شده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، نشنال جیاگرافیک نوشت: زمین هایی که یا مین گذاری شده اند و یا کمینگاه شکارچیان سرسخت هستند، حتی برای تندپاترین حیوان جهان هم ناامن است.

اما زیستگاه 'پلنگ ایرانی' (Persian leopard) که زمانی تا منطقه قفقاز را در تسخیر خود داشت، اکنون به منطقه جنگی پیشین میان عراق و ایران و به چند منطقه روستایی در ایران محدود شده است.

جالب آنکه همین سرزمین های جنگ زده، امنیتی نسبی برای پلنگ ایرانی فراهم کرده است. در جریان جنگ عراق و ایران، بین 20 تا 30 میلیون مین در زمین های مرزی مدفون شد. اکنون دو دهه پس از جنگ، هنوز گزارش هایی از انفجار مین ها منتشر می شود. همین مین ها سبب شده است که بسیاری از شکارچیان از نزدیک شدن به زیستگاه پلنگ ها در مناطق مرتفع تر پرهیز کنند.

'عزام علوش' (Azzam Alwash) مدیر موسسه حفاظتی 'طبیعت عراق' می گوید: 'از نظر زیست محیطی، مین ها عالی هستند، زیرا مردم را دور نگاه می دارند.'

بازار پوست پلنگ تقریبا برچیده شده است؛ با این حال، رضایت حاصل از به دام انداختن جانداری باشکوه چون پلنگ، سبب می شود که جریمه های سنگینِ شکارِ پلنگ چندان کارساز نباشد.

با این حال، مین های زیرزمینی در این زمینه موثر بوده اند. پلنگ ها بیشتر وقت خود را روی درختان و یا صخره های سنگی سپری می کنند و زمانی که وزنشان روی چهار پا تقسیم می شود، آنقدر سبک می شوند که باعث انفجار مین های ضدتانک نشوند. این مین ها برای فعال شدن، معمولا به 80 کیلوگرم فشار نیاز دارند. با این حال تا امروز، دستکم دو پلنگ بر اثر انفجار مین های ضدنفر (ضد انسان) ایتالیایی از نوع V69 کشته شده اند. ویدئویی نیز منتشر شده است که نشان می دهد یک پلنگ بر اثر از دست دادن پای خود دچار مرگ ناشی از خونریزی شد.

مجله نشنال جیاگرافیک سپس با اشاره به تهدید پلنگ ها در ایران نوشت: هم در ایران و هم در عراق، جنگلبانان (محیط بانان) مسوول حفاظت از پلنگ ها هستند و باید گفت که با وجود چالش های موجود، از عهده مسوولیت شان در تحت پیگرد قرار دادن شکارچیان و مبارزه با بازارهای غیرقانونی به خوبی برآمده اند.

مجله نشنال جیاگرافیک که وابسته به موسسه ای غیردولتی در آمریکا با همین نام است، شمار کل پلنگ های ایرانی را بین 500 تا 800 قلاده عنوان کرد و افزود: 'محیط بانان در ایران می توانند سلاح به همراه داشته باشند، اما اگر شلیک آنان به طور اتفاقی باعث مرگ شکارچی شود، به شدت به دردسر خواهند افتاد و حتی ممکن است حکم اعدام دریافت کنند'.
منبع: ایرنا