کد خبر: ۶۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۵

سفر هیات پارلمانی به لندن تا قبل از عید/ رایزنی برای بازگشایی سفارت انگلیس

 رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس با بیان اینکه این هیات تا قبل از پایان سال جاری به لندن سفر خواهد کرد، گفت که یکی از محورهای این سفر تلاش برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، عباسعلی منصوری آرانی اظهار کرد: با توجه به دعوت‌های انجام شده از سوی گروه دوستی پارلمانی انگلیس به صورت کتبی و همچنین دعوت شفاهی ریچارد بیکن نایب رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران که برای حضور در کنفرانس ضدخشونت به ایران آمده بود احتمالا هیات پارلمانی ایران تا قبل از پایان این دوره مجلس انگلیس به لندن سفر خواهد کرد.

وی یادآور شد: در زمان حضور آقای بیکن در ایران و به دنبال آن دعوت شفاهی‌شان برای سفر هیات پارلمانی ایران به انگلیس ما این نکته را یادآور شدیم که مردم‌مان نسبت به اقدامات زیاده‌خواهان انگلیس ذهنیت تاریخی خوبی ندارند که با این وجود ما نمی‌خواهیم در گذشته متوقف شویم.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در عین حال با بیان اینکه گروه دوستی انگلیس مواضع مثبتی را در مجلس‌شان داشته‌اند، گفت: آنها نیز این نکته را قبول داشتند که ظلم‌های ناروایی را به مردم‌مان قبل و بعد از انقلاب روا داشته و می‌خواهند این زخم‌های ایجاد شده را ترمیم کنند. در عین حال اعتراف کردند که ایران قدرت بزرگ منطقه‌ است که برای ثبات و آرامش منطقه تلاش می‌کند.

منصوری آرانی ادامه داد: همچنین آقای جک استراو در پارلمان انگلیس صحبت‌هایی را با این مضمون مطرح کردند که هر کس ایران را تحریم کند خودش را تحریم کرده است و از طرف دیگر به صحبت‌های آقای دیوید کامرون در سازمان ملل در مورد ایران نیز انتقاداتی وارد دانسته که تمامی این سخنان حکایت از مواضع خوب پارلمان انگلیس در این دوره را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مواضع اتخاذ شده تلاش هیات پارلمانی ایران است که قبل از اتمام این دوره مجلس انگلیس سفری را به لندن داشته باشند چون مسائل اخلاقی ایجاب می‌کند که دعوت نمایندگان این دوره مجلس انگلیس را که مواضع مثبتی نیز داشته و واقعیات در مورد ایران را اعتراف کرده‌اند اجابت کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه چندصد هزار ایرانی در انگلیس زندگی می‌کنند، گفت: قطعا در این سفر به بررسی وضعیت مشکلات آنها خواهیم پرداخت. همچنین در تلاشیم از مرکز اسلامی در لندن و منچستر نیز بازدید کنیم و نسبت به افزایش سطح صادرات کالاهای ایران و بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری در انگلیس در این سفر اقداماتی را انجام دهیم.

منصوری آرانی افزود: برخی از نمایندگان انگلیس اطلاعات کمی از کشور ما دارند که نباید اجازه دهیم آنها تحت تاثیر لابی صهیونیست و معاندین قرار گیرند. قطعا چنین سفری می‌تواند در این رابطه راهگشا باشد.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس به بسته بودن سفارت انگلیس در ایران اشاره و اظهار کرد: بسیاری از ایرانی‌ها برای داشتن روادید جهت سفر به انگلیس مجبورند قریب به 20 روز در ترکیه و یا دبی بمانند که این سفر باعث خروج مقدار زیادی ارز از کشور می‌شود و از طرف دیگر کرامت هموطنان ما نیز رعایت نمی‌شود. قطعا در تلاشیم که این مشکل نیز به نحوی رفع شود که یکی از محورهای گفت‌وگوهایمان در این سفر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بازگشایی سفارت انگلیس در ایران بر عهده وزارت خارجه است، گفت: تلاش ما بر این است که در این راه به وزارت خارجه کمک کنیم. البته انگلیس نیز مشکل و مانعی برای بازگشایی سفارتش در ایران ندارد اما طبیعی است بعد از بسته شدن هر سفارتی، بازگشایی آن به زمان نیاز دارد که در این رابطه نیز نشست‌های دوجانبه خوبی برگزار شده و بسیاری از گرفتاری‌ها مرتفع شده است البته باز هم موانع جزئی وجود دارد که می‌توان آنها را در نشست‌هایی مرتفع کرد.

منصوری آرانی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به صحبت‌هایی که با وزارت خارجه صورت گرفته خوش‌بین هستم که در چارچوب کنوانسیون وین سفارت انگلیس در ایران و همچنین سفارت ایران در انگلیس باز شود ولی باز هم زمان احتمالی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه انگلیس در بحث اقتصادی و فرهنگی وابستگی زیادی به ایران دارد، گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی کشوری ثبات‌دهنده به منطقه است، انگلیس به ایران در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به شدت نیازمند است.
*ایسنا