کد خبر: ۶۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۶

گزارش سيا: کشتن رهبران طالبان کارآمد نيست

  سايت افشاگر ويکي ليکس گزارشي از سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا، سي‌آي‌اي، منتشر کرده که در آن کشتن رهبران طالبان اقدامي با تاثير اندک ارزيابي شده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از بي بي سي، اين گزارش که در سال ۲۰۰۹ نوشته شده درباره تحليل شيوه‌هاي ترور و حذف اعضاي ارشد طالبان و همچنين نکات مثبت و منفي اين خط مشي است.

بنا به اين گزارش، توانايي طالبان در جايگزيني رهبران کشته شده‌اش، مانع از تاثير عمليات نيروهاي ائتلاف عليه اين گروه است.

ويکي ليکس اين گزارش تحليلي سيا را "طرفدار عمليات ترور" مي‌داند.
علاوه بر عملياتي که در عراق و افغانستان انجام شده، گزارش سيا اقدامات مشابهي که در گذشته در نقاط مختلف جهان براي حذف مخالفان دولت ها صورت گرفته را بررسي کرده است از جمله اقدامات بريتانيا در ايرلند شمالي، فعاليت‌هاي دولت سريلانکا عليه گروه ببرهاي تاميل، و تلاش‌هاي دولت فرانسه در دوران جنگ داخلي الجزاير.

بنا به گزارش، از جمله فايده‌هاي عمليات حذف فيزيکي عناصر عاليرتبه، "فرسايش توان شبه نظاميان، تضعيف اراده گروه‌هاي شبه نظامي، و کاهش حمايت از آنهاست."

همچنين در همين گزارش درباره آسيب‌هاي احتمالي اين گونه عمليات آمده است، "تقويت رابطه گروه‌هاي مسلح با مردم" و "تندرو شدن رهبران باقي‌مانده گروه شبه نظامي."

در زمينه حذف رهبران طالبان در افغانستان، گزارش سيا مي گويد گروه طالبان "توانايي خوبي در جايگزين‌سازي نيروهايش به ويژه در سطوح مياني" دارد.

از زمان نوشته شدن اين گزارش سيا در سال ۲۰۰۹، باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا بر حملات هوايي با هواپيماهاي بدون سرنشين به شمال غربي پاکستان براي هدف قراردادن رهبران القاعده و طالبان افزوده است.
*مهر