کد خبر: ۶۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۹

رییس بانفوذ سازمان اطلاعات مصر برکنار شد

 مقام های امنیتی مصر گفتند که ژنرال 'محمد فرید التهامی' رییس پرنفوذ سازمان اطلاعات و دستیار دیرین 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری این کشور، از مقام خود برکنار شده است.
 
به گزارش اسوشیتدپرس، التهامی یکی از مقامهای تندرو در جریان اقدامات سرکوب گرانه دولت و نیروهای امنیتی، علیه جنبش ممنوع اعلام شده 'اخوان المسلمین'، 'محمد مرسی' رییس جمهوری برکنار شده و مخالفان دولت به شمار می رفت.
 
'خالد فوزی' که از مدتها پیش سابقه افسری در این سازمان و ریاست مجموعه اطلاعاتی وزارت کشور را بر عهده داشته، به جای التهامی منصوب شده است.
 
التهامی بلافاصله پس از برکناری مرسی در ژوییه 2013 با کودتای ارتش به فرماندهی سیسی، به فرمان وی به ریاست سازمان اطلاعات، منصوب شد.
 
التهامی در زمان ریاست جمهوری 'حسنی مبارک' دیکتاتور پیشین به همراه سیسی در سازمان اطلاعات ارتش مصر خدمت می کرد و سپس رییس سازمان نظارت اداری شد که نیرومندترین نهاد نظارتی مالی این کشور به شمار می رفت.
 
التهامی تا سال 2012 که مرسی وی را برکنار کرد، این مقام را برعهده داشت.
 
اما وی تنها دو روز پس از کودتای ارتش که منجر به برکناری مرسی شد، از سوی سیسی به ریاست سازمان اطلاعات عمومی مصر منصوب شد.
 
هنوز معلوم نیست که برکناری التهامی به معنی دگرگونی در سیاست مصر باشد، هر چند که وی از بلندپایه ترین مقامهای تندرو در دولت سیسی به شمار می رفت.
 
با اینکه چند مقام مصری برکناری التهامی را به علت سلامتی وی دانستند، اما یک مقام دیگر گفت که که تمایل به جریان انداختن خون تازه ای در این کشور که اوضاع امنیتی آن به طور فزاینده ای پیچیده می شود، در این تصمیم موثر بوده است.
 
این مقامها به علت منتشر نشدن اطلاعیه رسمی در این باره، به شرط ناشناس ماندن سخن می گفتند.
 
التهامی در 12 دسامبر (21 آذر) از سفر به عربستان سعودی و بحرین بازگشته بود.
 
مقامهای مصر از هنگام برکناری مرسی، اقدام به سرکوب شدید هواداران وی، جنبش اخوان المسلمین و دیگر مخالفان دولت کرده اند که درجریان آن، هزاران تن دستگیر و صدها تن دیگر کشته شده اند.
 
در همین زمان، نیروهای امنیتی و ارتش مصر نیز زیر حملات فزاینده گروههای شبه نظامی به ویژه در شبه جزیره سینا در شمال این کشور قرار گرفته اند.
* ایرنا