کد خبر: ۶۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۶۸

عقب‎نشینی گسترده داعش از موصل

 در پی عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای پیشمرگه کُرد در سنجار با پشتیبانی ارتش عراق و نیروهای مردمی، صدها نفر از عناصر تکفیری داعش فرار را بر قرار ترجیح دادند و علاوه بر آن چندین نفر از آنها به دلیل ترک میدان نبرد اعدام شدند.
 
 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روز گذشته (شنبه) منطقه سنجار پس از پنج ماه اشغالگری تکفیری‌های داعش، توسط نیروهای پیشمرگه کُرد با پشتیبانی نیروی‌های ارتش عراق، آزاد شد.
 
در پی بازپس‎گیری منطقه سنجار، داعش چندین فرمانده مسئول خود در این منطقه را اعدام کرد.
 
«زهیر الاعرجی» عضو سابق پارلمان عراق در این باره گفت: بر حسب اطلاعاتی که شب گذشته به دست ما رسیده است، 3 فرمانده سعودی عضو داعش در منطقه «تلعفر» واقع در غرب موصل توسط این گروه تروریستی اعدام شدند.
 
وی ادامه داد: همچنین صبح امروز (یکشنبه) چندین فرمانده دیگر عربی و غیر عربی عضو داعش اعدام شده‌اند.
 
الاعرجی همچنین خبر داد: 50 عضو دیگر داعش که از نبرد سنجار و تلعفر فرار کرده‌اند، در حال حاضر در موصل توسط داعش زندانی و منتظر حکم اعدام خود هستند.
 
در همین ارتباط، پایگاه خبری «العهد» به نقل از منابع آگاه در عراق گزارش داد که که بیشتر فرماندهان و عناصر تکفیری داعش، خیابان ها و ساختمان های شهر را که به عنوان مقر خود انتخاب کرده بودند، در پی آزادی منطقه «زمار» و شهرستان «سنجار»، از این مناطق عقب نشینی کردند.
 
به گفته این منابع آگاه، خبرهای واصله از شهر موصل حاکی از آن است که عناصر داعش به سمت سوریه گریختد و نیروهای مشترک امنیتی در حال حاضر کنترل کامل مناطق مرزی با سوریه را از سمت شهرستان های «سنجار» و «ربیعه» در غرب موصل در دست دارند.
 
تکفیری‌های داعش مرداد ماه گذشته در پی پیشروی های خود در استان نینوا وارد شهر سنجار شدند و نیروهای پیشمرگ کُرد پس از مدت کوتاهی مقاومت این شهر را ترک کردند و همین مساله باعث شد صدها هزار ایزدی ساکن این شهر به محاصره داعش در بیایند، اما نیروهای ارتش و پیشمرگه با پاکسازی کوهستان سنجار، هزاران نفر از ایزدی هایی را که به کوه‎های این منطقه پناه برده بودند را از محاصره خارج کردند.
 
نخست‌وزیر عراق که امروز(یکشنبه) به کویت سفر کرده است، اعلام کرد که عراق در آستانه آزادسازی همه اراضی آن قرار دارد.
 
حیدر العبادی با اعلام این خبر تاکید کرد که پیشرفت عراق در مبارزه با تروریسم نیاز به همکاری و حمایت کشورهای منطقه دارد.
 
به گزارش خبرگزاری کویت«کونا»، نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق به پیشرفت چشمگیری در مبارزه به داعش رسیده است به گونه‌ای که «تعداد زیادی از عناصر تکفیری عقب‌نشینی کردند».
 
حیدر العبادی در ادامه از «حمایت نامحدود کویت در مبارزه با داعش» تمجید کرد و گفت: چشم‌انداز همکاری با کویت در همه زمینه‌ها بدون حد و مرزی است.
 
 آزادسازی فرودگاه نظامی «تلعفر» در غرب موصل
در پی آزادسازی شهرستان سنجار در استان نینوا، نیروهای ارتش عراق امروز(یکشنبه) با بازپس گیری فرودگاه نظامی تلعفر واقع در غرب موصل، این مکان را از وجود عناصر تکفیری داعش پاکسازی کردند.
 
نیروهای مبارزه با تروریسم عراق طی یک عملیات ویژه کنترل فرودگاه «تلعفر» در استان نینوا را به دست گرفتند.
 
صبح امروز نیز رسانه‌های خبری عراقی گزارش دادند نیروی یگان موسوم به «الفرقة الذهبیة» (یگان طلایی) ارتش عراق، عصر دیروز طی عملیاتی علیه گروه تروریستی داعش، توانست کنترل کامل فرودگاه نظامی «تلعفر» در غرب شهر موصل را به دست بگیرد.
 
پایگاه خبری عراقی «السومریه نیوز» در این باره گزارش داد که نیروهای مبارزه با تروریسم طی عملیات «هلی بُرن»( جابجایی و ترابری نیروهای رزمی از طریق هوا بوسیله بالگرد) کنترل فرودگاه تلعفر را در استان «نینوا» به دست گرفتند.
 
ارتش عراق حمله مجدد داعش به بیجی را ناکام گذاشت
نیروهای امنیتی عراق امروز همچنین حمله گروه تروریستی داعش به شهرستان بیجی در استان صلاح الدین را ناکام گذاشتند.
 
یک منبع امنیتی عراق که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفته که یگانی از ارتش با پشتیبانی عشایر، 11 تروریست را که در صدد نفوذ به منطقه المالحه واقع در جنوب شهرستان بیجی بودند را از پای درآوردند.
 
«رائد الجبوری» استاندار استان صلاح الدین عراق گفت:  شهرستان بیجی درمعرض حملات شدیدی از سوی گروه داعش قرار گرفته است و از دولت می‌خواهیم هرچه سریعتر مداخله کند.
 
الجبوری به «السومریه نیوز» گفته که شهرستان بیجی (40 کیلومتری شمال شهر تکریت) در معرض حملات شدید باندهای تروریستی داعش قرار دارد.

الجبوری از دولت مرکزی خواست برای حمایت از نیروهای امنیتی مستقر در این شهرستان به سرعت مداخله کند.
 
نیروهای امنیتی عصر دیروز توانستند در درگیری با داعش ضمن هلاکت ده تن از عناصر این گروه، کنترل خیابان اصلی مرکز بیجی را بار دیگر به دست بگیرند در همین حال یگان های زرهی با هدف زمینه سازی برای پاکسازی کامل منطقه از حضور داعش در حال رسیدن به منطقه هستند.
 
پاکسازی شهرستان «وفا» در غرب الرمادی استان الانبار
نیروهای امنیتی و عشایر عراق منطقه وفا در 35 کیلومتری غرب الرمادی را از کنترل داعش خارج کرده و بر آن به صورت کامل سیطره یافتند.
 
رئیس شورای استانداری الانبار در گفتگو با شبکه کُردزبان «روداو» گفته که این شهر در عملیات امروز ارتش عراق و نیروهای قبایل کاملا از عناصر تکفیری داعش پاکسازی شده است.
*فارس