کد خبر: ۶۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۰

شناسایی ۱۳۵ وب‌سایت همسریابی بدون مجوز

 رئیس پلیس فتای استان اصفهان از شناسایی ۱۳۵ وب‌سایت همسریابی بدون مجوز در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، سیدمصطفی مرتضوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ فناوری اطلاعات جامعه را دگرگون کرده‌ است، اظهار کرد: حوزه موبایلی طی دو سال اخیر با ایجاد امکانات اینترنتی و نیز نصب برنامه‌های اندرویدی توانسته در بازار فناوری اطلاعات ۷۰ درصد تجهیزات موبایل‌های اینترنتی و اپلیکیشن به کاربران ارائه دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ میلیون سیم کارت در جامعه ما عرضه شده است، افزود: اینترنت‌ موبایل توسط اپراتورهای مختلف زمینه توسعه ارتباط خاصی را برای ما فراهم کرده است که از طریق شبکه‌های اجتماعی و از طریق ۳۰ شبکه موبایل فراهم شده است.

رئیس پلیس فتای اصفهان با بیان اینکه این شبکه‌ها به صورت غیربومی و ناملموس است، تصریح کرد: با توجه به شرح وظایف ناجا آسیب‌پذیری برخی جرائم در حوزه‌های اخلاقی و اجتماعی این شبکه‌ها فراهم شده است.

وی با تأکید به اینکه این جرائم برای پلیس به صورت ملموس و عینی است، گفت: دورنمای این وضعیت این است که ما به سمت و سوی جامعه شبکه‌ای پیش‌ می‌رویم و بیشتر افراد در جامعه از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

مرتضوی با اشاره به اینکه ضعف آموزش فرهنگی داریم، گفت: در این زمینه با آموزش و پرورش و سایر نهادها تعامل آموزشی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بررسی جامعه جرائم سایبری نشان می‌دهد که با افزایش جرائم خاص مواجه هستیم و در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه در زمینه آسیب‌ها و کشف صورت گیرد.

* ۶۹ درصد کل جرائم سایبری استان مربوط به حوزه اقتصادی است

رئیس پلیس فتای اصفهان بیان کرد: ۱۱۸ درصد عملکرد کشف در زمینه وقوع جرائم اینترنتی صورت گرفته است که نسبت به سایر جرائم استان ۱۸ درصد افزایش در این حوزه داشته‌‌ایم.

وی تأکید کرد: ۶۹ درصد کل جرائم سایبری استان مربوط به حوزه اقتصادی، ۲۱ درصد مربوط به جرائم اخلاقی و ۸۰ درصد با انگیزه جرائم سایبری اقتصادی، ۱۰ درصد غیراخلاقی، پنج درصد کنجکاوی و پنج درصد نیز انتقام‌جویانه و مربوط به تسویه حساب شخصی است.

مرتضوی با اشاره به اینکه ۶۶ درصد جرائم اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است، ادامه داد: ۲۱ درصد در حوزه اخلاقی، ۹ درصد در حوزه وب‌سایت‌ و چهار درصد حوزه وبلاگ گزارش شده است.

وی در مورد جرائم اخلاقی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب در حوزه خصوصی گفت: ۴۹ درصد از این جرائم مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب، ۳۳ درصد انتشار عکس‌های خصوصی، هشت درصد ایجاد مزاحمت، دو درصد تحریک به اعمال منافی اخلاق و عفت و ۸ درصد جرائم خرد بوده است.

* دستگیری ۲۵ کلاهبردار سایبری

رئیس پلیس فتای استان اصفهان در مورد جرائم و کلاهبرداری رایانه‌ای بیان کرد: ۷۱ درصد کل جرائم اقتصادی مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای و ۲۹ درصد برداشت غیرمجاز از حساب کاربران بوده است که بیشتر با محتوای پیامک‌هایی با موضوع برنده شدن در قرعه‌کشی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری جرائم نسبت به سال گذشته در حوزه سایبری کاهش داشته است، افزود: با توجه به عملیات پیشگیرانه پلیس فتا در یکی از استان‌ها ۲۵ متهم در زمینه کلاهبرداری در حوزه سایبری دستگیر شدند.

مرتضوی در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص ارسال پیامک‌هایی با محتوای کلاهبرداری گفت: این پیامک‌های انبوه از طریق پنل‌های پیامکی همراه اول و ایرانسل ارسال می‌شود اما بیشتر این کلاهبرداری‌ها از طریق شماره‌های شخصی و به صورت تماس اتفاقی و تصادفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه با همکاری دستگاه قضایی این قضیه کنترل می‌شود، بیان کرد: شهروندان وقوع چنین مسائلی را می‌توانند از طریق سایت پلیس به نشانی www.police.ir اطلاع‌ دهند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان در مورد کشف سی‌دی‌های غیرمجاز گفت: تمام خانواده‌‌ها باید بازی‌های رایانه‌ای فرزندان خود را کنترل کنند و سپس در اختیار کودکان قرار دهند چرا که برخی از بازی‌های رایانه‌ای مناسب کودکان نبوده و قبح اجتماعی آن مسئله را از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال بازی رایانه‌‌ای وجود دارد که مراحل کشت اولیه، رشد و برداشت محصول «ماری‌جوانا» را آموزش می‌دهد.

مرتضوی تأکید کرد: وظیفه دستگاه‌های فرهنگی است که بر این بازی‌ها نظارت داشته باشند تا در جامعه انتشار پیدا نکند.

* ۱۳۵ وب سایت همسریابی شناسایی و مقابله شده است

رئیس پلیس فتای اصفهان در زمینه سایت‌های همسریابی در سال جاری افزود: امسال ۱۳۵ وب سایت همسریابی شناسایی و با آنها مقابله شده است.

وی عنوان کرد: اساساً هیچ وب‌سایت همسریابی دارای مجوز نداریم و ماهیت این سایت‌ها غیر قانونی است و هیچ مجوزی ندارند.

* اعتماد بیش از حد، خوش‌بینی و مثبت‌‌اندیشی دلایل اصلی جرائم شبکه‌ای موبایلی

مرتضوی در مورد جرائم شبکه‌های اجتماعی موبایل گفت: بیشتر جرائم از طریق لاین، وایبر، تانگو و بی‌تالک صورت می‌گیرد که بیشتر دلیل آن هم اعتماد بیش از حد، خوش‌بینی و مثبت‌‌اندیشی است.

وی افزود: بیشتر این آسیب‌ها متوجه زنان و نحوه وقوع آسیب با شکل، سبک و سیاق انتشار اطلاعات خصوصی و فاش‌سازی اطلاعات خصوصی خانوادگی، تبدیل به ابزار انتقام‌جویانه و باج‌خواهانه بوده است.

رئیس پلیس فتای اصفهان در پایان در مورد بحث فیلترینگ شبکه‌های موبایلی، تصریح کرد: این قضیه از طریق مرکزیت کشور تصمیم‌گیری می‌شود و در حوزه استانی هیچ تصمیمی‌ گرفته نشده است.
*فارس