کد خبر: ۶۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۶۷

عرضه نرم‌افزار فیلترینگ خانگی توسط پلیس فتا

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: چند نرم افزار فیلترینگ خانگی در سایت پلیس فتا وجود دارد که شهروندان می توانند با دانلود و نصب آنها بر روی سیستم کامپیوتر خانگی، بر عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی نظارت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) سرگرد 'حمید کیانی' با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته سالیان سال است که والدین به کمک نرم افزارهای ویژه فعالیت فرزندان خود را در اینترنت کنترل می کنند گفت: والدین حتی با استفاده از رمز عبور، اجازه ورود کودکان را به بسیاری از سایت ها نمی دهند.

کیانی ادامه داد: در کشور ما به دلیل اینکه برخی از والدین ایرانی از نظر اطلاعات کامپیوتری در سطح پایین تری نسبت به فرزندان شان قرار دارند، باعث شده که نتوانند نظارتی دقیق داشته باشند.

وی با بیان اینکه والدین باید مراقب کودکان در کار با کامپیوتر و تکنولوژی های روز باشند گفت: سطوح این مراقبت از کار با کامیپوتر تا فعالیت در فضای مجازی را شامل می شود.

سرگرد کیانی اظهار کرد: والدین به جای آن که استفاده از اینترنت را برای فرزندان ممنوع کنند باید روش استفاده صحیح از اینترنت را به آنها بیاموزند.

این مقام مسوول ادامه داد: باید فرزندان را تشویق کرد تا همواره هر آنچه که در اینترنت برایشان اتفاق می افتد را به آ نها بگویند و به این وسیله رابطه صمیمانه ای بین آنها برقرار شود.

سرگرد کیانی افزود: عده ای از خانواده ها نداشتن وقت کافی را بهانه قرار می دهند و بدون آگاه کردن کودک درباره محیط مجازی به او اجازه می دهند تا ساعات زیادی را در اینترنت بگذراند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا انتشار اطلاعات شخصی را یکی از تهدیدات کار در فضای مجازی برشمرد و گفت: متاسفانه فرزندان به راحتی اطلاعات شخصی خود و خانواده را در فضای مجازی منتشر می کنند و این عاملی برای سوء استفاده از آنها می شود.

وی تاکید کرد: والدین باید در این زمینه هوشمندانه عمل کنند و به کودکان آموزش دهند که ممکن است کاربران فضای مجازی با اسم ، سن و موقعیت واقعی خود وارد این محیط نشده باشند بنابر این اعتماد به آنها خطرناک است.

سرگرد کیانی ادامه داد: باید به فرزندان یاد داد که هیچ یک از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت اعلام نکند و به افرادی که در دنیای واقعی آنها را نمی شناسد پست الکترونیکی ارسال نکند.

این مقام آگاه با بیان اینکه نظارت برای کودکان خردسال کافی نیست گفت: تنها گذاشتن فرزندان در فضای سایبر بسیار خطرناک است و برای خردسالان بجای نظارت باید همراهی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای قدم اول، فرزندان ما باید آموزش ببینند که چگونه از اینترنت استفاده کنند ادامه داد: والدین در ابتدا باید سایت هایی را در صفحه خانگی تعریف کنند که از محتوا و مطالب آن کاملا آگاه باشند و سپس به فرزندان خود اجازه ورود به اینترنت را بدهند.

این مقام مسوول تاکید کرد: والدین حتما باید مطمئن شوند که کودکان و نوجوانان به سراغ چه سایت هایی می روند و این مستلزم این است که پدرها و مادرها سطح اطلاعات خود را بالا ببرند.

کیانی با اشاره به اینکه اینترنت مثل تلویزیون می تواند زمان لازم برای مطالعه، بازی، فعالیت های اجتماعی و بودن در دنیای واقعی کودکان را کاهش دهد، گفت: والدین باید ساعات ورود کودکان به اینترنت را کنترل کنند و اجازه ندهند کودک شان ساعت های طولانی در محیط مجازی باشد.

این کارشناس با بیان اینکه کار طولانی مدت با کامپیوتر قطعا صدمات بدنی زیادی برای کودکان دارد افزود: در کنار این صدمات بدنی منزوی کردن کاربر و اعتیاد اینترنتی را نباید نادیده گرفت که این امر تبعات جبران ناپذیری بر روی رفتار و عملکرد فرزندان دارد.

وی با اشاره نرم افزارهای امنیتی خانواده گفت: امروزه نرم افزارهایی تولید شده است که والدین با این نرم افزار می توانند تمامی رفتارهای آنلاین کودکان خود را مشاهده و آنها را کنترل کنند، این نرم افزار به والدین اعلام می کند که فرزند آنها با چه کسی بیش از همه به گفت وگوی اینترنتی پرداخته یا به کدام سایت ها سر زده است.

کارشناس پلیس فتا گفت: در حال حاضر تعداد چهار نرم افزار فیلترینگ خانگی برای استفاده شهروندان در سایت پلیس فتا وجود دارد که شهروندان می توانند با دانلود و نصب آنها بر روی سیستم کامپیوتر خانگی بر فرزندان خود در فضای مجازی نظارت کنند .

وی با تاکید بر اهمیت یادگیری علوم کامپیوتری از سوی والدین گفت: احتیاجی نیست که والدین تبدیل به یک نفوذگر رایانه ای شوند اما در مورد این موضوع اطلاعات داشته باشند کافی است چرا که هر چه شکاف اطلاعاتی والدین با فرزندان در خصوص علوم کامپیوتری محدودتر باشد تهدیدات کمتری را برای فرزندان شاهد هستیم و هر چه این شکاف بیشتر باشد باید منتظر آسیبهای جبران ناپذیری برای کودکانمان باشیم.

سرگرد کیانی ادامه داد: فضای مجازی و رایانه می توانند یک روش عالی برای والدین و نوجوانان باشند تا در کنار یکدیگر تفریح کنند و همدیگر را بهتر بشناسند؛ فضای مجازی امروز بخشی از زندگی همه شده است.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجادر پایان با اشاره به آدرس سایت و ایمیل پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و گفت : کاربران در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.