سیمای علمی امام هشتم (ع)
در «نیشابور» دانشمندان صاحباثر ماندگاری در فرهنگ اسلامی حضور داشتند که تعدادی از کتب مورد احترام و اهتمام مسلمانان توسط اینها نوشته شده بود. آنان بیشترین مستمعان جلسات امام را تشکیل میدادند. غربیها وقتی مطالعاتی از قبیل «ویلدورانت» در حوزه تمدنی ارایه کردند، از معیارهای خاص و مولفههای روشن در این حوزه سخن گفتند. خراسان قرن دوم هجری با حضور امام، به پایگاه تمدنی با مولفههایی چون پاسخگویی به نیازها و سلیقههای گوناگون، دانش سرشار، اخلاق متعالی و پایگاه فکری متناسب تبدیل شد تا نویسندگان، ادبا، شاعران، بزرگان فلسفه، حکمت، عرفان و محدثان نامی دورهم جمع شوند.
مجموعه مکاتبات رضوی که به همت مرحومان آیتالله احمدیمیانجی و علامه شیخ
عزیزالله عطاردی جمعآوری شده، ٨٩مکاتبه از امام به افراد مختلف را در
اختیار قرار داده که فضای علمی جدیدی را ایجاد میکند. پس از شهادت ایشان،
اطراف حرم رضوی، شیخبهاییها و شیخ حرعاملیها به خود دید، سلاطین فضای
جدیدی از عمران و آبادانی پدید آوردند، خواجه نظامالملک «نظامیه» و
کتابخانه ایجاد کرد و مینیاتوریستها، شاعران، نقاشان، ادبا و... کرسی درس
حوزه، آکادمی و منبرهای خود را برای پاسخگویی به نیازهای هر عصر در این
مرکز تمدنی ایران برپا کردند.
در همین سالهای اخیر، استاد محمدتقی شریعتی، مرحوم دکتر علی شریعتی و
بسیاری از انسانهای بزرگ مانند آیتاللهالعظمی سیدمحمدهادی میلانی، تدریس
علوم را موردتوجه قرار دادند. وقتی نیمههای شب و میانه روز، جمعیت مشتاق
با عقاید، افکار و باورهای مختلف گرد حرم رضوی جمع میشوند، باید پذیرفت
اگر ارتباط امام با حقایق عالم نباشد دلها به ایشان پیوند نمیخورد. روز
بزرگ آخر ماه صفر و شهادت این امام، روز ویژهای در تاریخ ایران اسلامی
است. ارزشی که هرچه خلفای عباسی و حاکمان پس از آن تلاش کردند روی آن غبار
بنشانند، به درخشندگی بیشتر این گوهر عالم انجامید.
*شرق