کد خبر: ۶۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۴۱

گزارش تکان‌دهنده عفو بين‌الملل از جنايات داعش عليه زنان ايزدي

 عفو بين الملل با انتشار گزارشي اعلام کرد که زنان و دختران جوان ايزدي در معرض تجاوزات مکرر جنسي از سوي اعضاي داعش بوده‌اند و شهادت‌هاي متعددي وجود دارد که نشان مي‌دهد دختران ايزدي براي فرار از تجاوزات جنسي دست به خودکشي زده‌اند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از شبکه خبري اسکاي نيوز، دوناتلا رورا، مشاور ارشد عفو بين المللي در امور بحران‌ در اين گزارش اعلام کرد: تعداد زيادي از دختراني که قرباني‌ بردگي جنسي به دست اعضاي داعش شده‌اند بين 14 تا 15 سال سن يا حتي کمتر دارند.

بنا بر گزارش عفو بين الملل، خواهر دختري با نام جيلان، شهادت داد که جيلان 19 ساله به خاطر قرار نگرفتن در معرض تجاوز جنسي دست به خودکشي زد. يکي ديگر از دختران ايزدي که به دست داعش ربوده شده بود و بعدا توانست فرار کند نيز واقعه خودکشي جيلان را تاييد کرد.

اين دختر ايزدي‌ گفت: در آن روز لباس‌هايي به ما دادند که شبيه لباس رقص بود و از ما خواستند استحمام کرده و اين لباس‌ها را بپوشيم. جيلان در حمام خودکشي کرد.

اين دختر ايزدي افزود: جيلان که دختر بسيار زيبايي بود رگ دستش را زد و خود را به دار آويخت. به نظر من مي‌دانست که وي به همراه مردي به مکان ديگري منتقل خواهد شد. براي همين دست به خودکشي زد.

دختر جوان ديگري نيز که گروگان‌ اعضاي داعش بوده است به عفو بين الملل گفت که براي فرار از ازدواج اجباري تلاش کرده با خواهرش خودکشي کند.

قربيابان ديگري نيز به تجاوز جنسي اعضاي داعش در حق دختران و زنان ايزدي شهادت داده‌اند.

دختر 19 ساله‌اي با نام "رنده" که به همراه خانواده‌اش توسط داعش ربوده شده بود اعلام کرد که مردي که سنش دو برابر وي بوده است دوباره به وي تجاوز کرده است.

دختر ديگري به نام وفا مي‌گويد: به دور گردن ما دستمال‌هايي بستند و اين دستمال‌ها را با طنابي با فواصل معين و دور از هم به يکديگر وصل کردند. به اين ترتيب ما به صورت زنجيروار در يک صف قرار مي‌گرفتيم آنها با قدرت تمام به وسيله اين طناب‌ها ما را از هم دور نگه مي‌داشتند. فشار بر ما آنقدر زياد بود که هوشياريم را از دست داده بودم و تا چند روز نمي‌توانستم حرف بزنم.

عفو بين الملل اعلام کرد: بيشتر کساني که زنان و دختران جوان عراقي را به عنوان کنيز و برده گرفته‌اند و به آن‌ها تجاوز کرده‌اند از اعضاي داعش بوده و برخي از حاميان داعش نيز دست به چنين اقدامي زده‌اند.

رورا اعلام کرد: بيماري‌هاي جسمي و رواني که ناشي از خشونت‌هاي جنسي هولناک در حق اين زنان است بسيار فاجعه بار است.

وي افزود: برخي از اين زنان شکنجه شده و مثل برده به کار گرفته شده‌اند و حتي دختران و زناني که توانسته‌اند فرار کنند همچنان از مشکلات عميق رواني رنج مي‌برند.
*ايسنا