کد خبر: ۶۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۷۳

ابهام در سرنوشت هواپيماي گمشده «ايرآسيا»

عمليات جست وجو در آب هاي اندونزي ادامه دارد
  جست وجو براي يافتن هواپيماي گمشده «ايرآسيا»ي اندونزيايي با 162 سرنشين بر فراز درياي جاوه در اندونزي همچنان بي نتيجه مانده است و از سرنوشت سرنشينان آن خبري نيست. به گزارش مسئولان امداد و نجات اندونزي، اين عمليات بي وقفه ادامه دارد و تنها در تاريکي شب در شامگاه يکشنبه هفت دي جست وجوي هوايي ساعاتي متوقف شد و فقط کشتي ها و قايق هاي جست وجوگر به گشت در اين دريا ادامه دادند.
   
    فرضيه هاي متفاوت درباره پرواز QZ8501
    هواپيماي مسافري QZ8501 ايرآسيا در ساعت 24/7 صبح (به وقت محلي اندونزي) يکشنبه هفت دي، پس از قطع ناگهاني ارتباط خلبان با برج مراقبت، به شکلي مرموز در آسمان ناپديد شد و هيچ نشاني از آن به دست نيامد. طبق آخرين گزارش برج مراقبت اندونزي اين هواپيما که از شهر «سورابايا»ي اندونزي به سمت سنگاپور در پرواز بود در ميان ابرهاي غليظ دچار مشکل شده و خلبان در مکالمات پاياني خود از افزايش ارتفاع صحبت کرده است. در گزارش هاي اوليه نيز مسئولان کنترل هوايي اندونزي از پرسش هاي کابين خلبان درباره مسيري عجيب صحبت کرده اند. با وجود تمام اين اظهارات کارشناسان هوايي همچنان نمي توانند با قاطعيت علت ناپديد شدن اين هواپيما را بدي آب و هوا بدانند اما اين عامل را هم در ناپديدشدن هواپيما بررسي مي کنند.
   
    جزئيات عمليات جست وجو
     در حالي که تيم هاي جست وجوگر اندونزيايي از هوا و زمين در حال گشت هستند، مقامات اين کشور از همسايگان و کشورهاي اروپايي و امريکايي نيز درخواست کمک کرده اند. در حال حاضر يک هواپيماي C130 از سنگاپور به تيم جست وجوگر هوايي اضافه شده و ارتش سنگاپور نيز دو کشتي براي کمک فرستاده است، وزير حمل و نقل مالزي نيز در بيانيه اي از فرستادن سه کشتي و سه هواپيما براي تحقيق در منطقه خبر داده است. نيروي هوايي استراليا نيز واردعمل شده و چند هواپيماي گشت از اين کشور در منطقه مشغول جست وجو هستند. اندونزي با ارسال پيام هايي به کشورهاي انگليس، امريکا و فرانسه براي استفاده از تکنولوژي صوتي براي جست وجو در اعماق اقيانوس درخواست کمک کرده است.
    «پيتر گوئزل» مقام سابق امنيتي دريايي امريکا گفت: «جمع آوري اطلاعات راداري به 24 ساعت زمان نياز دارد، اين اطلاعات در کنار داده هاي ماهواره اي کمک بزرگي براي کشف راز ناپديد شدن اين پرواز مي کند.»در حال حاضر در مجموع پنج هواپيما، سه هليکوپتر، 12 کشتي نظامي و چند قايق در منطقه در حال جست وجو هستند. طبق آخرين تحقيقات هواپيماي شکاري استراليا اشياي مشکوکي را در حدود 160 کيلومتري جزيره «ناگککا» محل سقوط احتمالي اين هواپيما پيدا کرده است. «دوي بوترانتو» فرمانده پايگاه نيروي هوايي جاکارتا در اين باره گفت: «با وجود شواهد هنوز مشخص نيست اين اشيا به هواپيماي ناپديد شده مربوط باشد اما تحقيقات همچنان ادامه دارد.»
   
    احتمال وجود هواپيما در اعماق دريا
     مقامات ارشد گروه هاي امداد و نجات اندونزي معتقدند بر پايه آخرين داده هاي راداري به دست آمده احتمال به گل نشستن هواپيماي گمشده در اعماق درياي جاوه وجود دارد. اين احتمال جرقه اي براي آغاز تحقيقات در زير آب شده و قرار است به محض رسيدن دستگاه هاي موردنظر جست وجو در اعماق اقيانوس آغاز شود.
    جست وجوها در حالي انجام مي شود که موج هاي بلند و ابرهاي سنگين مشکلاتي براي تيم هاي جست وجو ايجاد کرده است. در شرايطي که مقدمات جست وجو در اعماق اقيانوس فراهم مي شود بسياري از کارشناسان سراسر جهان احتمال سقوط را رد مي کنند. يک کارشناس امريکايي در اين باره معتقد است: «چندان نمي توانيم براساس شرايط آب و هوايي سقوط هواپيما را محتمل بدانيم چون در اين شرايط اضطراري معمولاً خلبان از برج مراقبت کمک مي خواهد و موقعيت خود را اعلام مي کند اما در هيچ گزارشي اين مکالمه آورده نشده است.» «آلان ديل» کارشناس هوايي اندونزي اما فرضيه سقوط را به گونه ديگري رد مي کند و مي گويد: اينکه چه سرنوشتي براي مسافران اين پرواز پيش آمده مشخص نيست اما آنچه مسلم است با توجه به تجهيزات موجود در هواپيما احتمال سقوط آن بسيار پايين است چرا که اين هواپيما در سقوط به دريا مي تواند مانند يک قايق روي آب بماند. با اين شرايط به نظر من هنوز اظهارنظر دقيق درباره سرنوشت اين هواپيما بسيار زود است.با اين وجود رويت چندلکه روغني و اشياي مختلف از سوي يک مقام ارشد عمليات نجات اندونزي مي تواند دلايلي بر سقوط هواپيما باشد.
   
    جنجال ناپديد شدن ايرآسيا 10 ماه پس از گم شدن MH370
    اکنون هواپيماي ايرآسيا در پرواز از اندونزي به سنگاپور تنها 10 ماه پس از ناپديد شدن هواپيماي MH370 مالزي با شکلي مشابه ناپديده شده است. از آنجا که هر دو اين پروازها متعلق به هواپيمايي ايرآسيا بودند پس از انتشار اين خبر جنجال زيادي به پا شد و رسانه هاي جهان سعي کردند با فرضيه سازي اين دو اتفاق را به يکديگر مرتبط بدانند. اين ادعا در حالي مطرح است که مقامات استراليا کشور پيشتاز تحقيقات درباره هواپيماي گمشده MH370 مالزي اين امر را رد مي کند. «توني ابوت» نخست وزير استراليا در اين باره مي گويد: به نظر من اين جوسازي ها مسير حرکت پرونده ناپديد شدن QZ8501 اندونزي را با يک اشتباه به MH370 مربوط مي کند. وقايع مربوط به هواپيماي MH370 و شکل ناپديدشدن آن کاملاً با اين پرواز متفاوت است. مهم ترين تفاوت آنها نيز در وضعيت آب و هوايي در زمان پرواز است که مي تواند نقش تعيين کننده اي در نتيجه گيري ها داشته باشد.
   
    ابهام در مالکيت هواپيماي QZ8501
    ايرآسيا شرکتي هوايي است که سهامداران عمده آن مالزي و اندونزي هستند. طبق اطلاعات به دست آمده در اين خط هوايي 9/48 درصد سهام ايرآسيا متعلق به اندونزي است و اين کشور به عنوان شرکت تجاري مالزي در سهام اين خطوط هوايي فعاليت مي کند. هواپيماي پرواز QZ8501 که يکشنبه 7 دي ماه ناپديد شد در مالکيت شرکت اندونزيايي بوده و تمامي مسئوليت اين پرواز هم برعهده مقامات اندونزي است. علاوه بر مالزي و اندونزي چند کشور آسيايي ديگر نيز در اين سهام مشارکت دارند که سهم آنها بسيار اندک است. براساس آخرين اطلاعات بورس جهاني پس از اين حادثه سهام ايرآسيا 6/11 درصد افت داشته است.
   
    جزئيات هواپيماي گمشده
     هواپيماي QZ8501 خطوط هوايي ايرآسيا با 162 سرنشين؛ 138 بزرگسال، 16 کودک، يک نوزاد و 7 خدمه پروازي به مقصد سنگاپور در پرواز بوده است. خلبان اين پرواز تجربه 6100 ساعت پرواز با ايرآسياي اندونزي داشته است و در کارنامه کمک خلبان اول نيز 2275 ساعت پرواز ثبت شده بود. مسئولان ايرآسياي اندونزي با تغيير رنگ لوگوي اين شرکت ابراز همدردي خود را با خانواده هاي مسافران اين پرواز اعلام کرده اند. ضمن اينکه «جوکو ويدودو» رئيس جمهوري اندونزي نيز با ابراز تاسف از اين حادثه براي سلامت مسافران اين پرواز دعا کرد.
   
    بدترين کابوس براي ايرآسيا
    «فرناندز» مديرعامل ايرآسيا در يک کنفرانس خبري حاضر شد و ضمن اعلام جزئيات تحقيقات و ابراز همدردي اين شرکت با خانواده مسافران، اين اتفاق را بدترين کابوس در تاريخ فعاليت خطوط ارزانقيمت هوايي ايرآسيا اعلام کرد.
    اين شرکت همچنين شماره تماسي را براي گفت وگوي اضطراري خانواده هاي سرنشينان هواپيما روي سايت خود گذاشته است.
*ایران