کد خبر: ۶۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۲۴

تصاویر : خاکسپاری رهبر صابئین ایران

 "یشا اِد اَما گنزابرا جبار چحیلی طاووسی" رهبر صابئین مندائی ایران، دوشنبه در اهواز تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، "گنزبرا جبار چحیلی"' معروف به "شیخ جبار طاووسی"، رهبر صابئین مندائی جهان، صبح روز یکشنبه هفتم دیماه در منزلش در اهواز از دنیا رفته بود.

فرقه صابئین مندائی گنزبرا (صبحی ) پیرو حضرت یحیی پیامبر هستند و دارای آیینی خاص در بسیاری از موارد همچون ازدواج در زیر باران و آب سرد و دیگر رسوم می باشند.

مردان این فرقه دارای محاسنی بلند و لباس های ردا گونه و سفید هستند که در اهواز و بسیاری از مناطق جهان سکونت دارند اما آمار واقعی آنان مشخص نیست ولی گفته می شود آمار آنها در استان خوزستان 10 تا 20 هزار نفر است.

بیشتر پیروان دین صابئین مندائی، در ایران (عمدتا در خوزستان) و عراق زندگی می کنند. این روحانی برجسته ی مندائی، به کار طلاسازی و میناکاری مشغول بود. نام صابئین در سه آیه از سه سوره ی قران کریم آمده است.

منداییان پیروان یحیای تعمید دهنده و یکی از اقلیت های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند و با نام صابئین نیز شناخته می شوند، و آنان را با فرقه مغتسله پیوند داده اند. منداییان در کناره های رودخانه های دجله، فرات و کارون زندگی می کنند.

اصلی ترین رکن دینی آن ها غسل تعمید در روزهای یک شنبه در آب روان است و بالاترین رده روحانیان در میان آن ها 'گنجور' و پس از آن 'ترمیده' است. عکس های امین نظری عکاس ایسنا و سید مدیار شجاعی فر عکاس مهر از این مراسم را در زیر می بینید.