کد خبر: ۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۸۱

غرویان: حاکمیت تفکر جناح سیاسی خاص مانع تفکر آزاد علمی در دانشگاهها می‌شود

یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه اگر جناح خاصی بخواهد سیاست خود را به دانشگاه تحمیل کند و به گرایشاات سیاسی دیگرهیچ مجالی ندهد هم ضربه به فضای سیاسی کشور خواهد زد و هم مانع تفکر آزاد علمی می شود زیرا که سیاست نباید مانع علم باشد.

آیت الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد نقش دانشگاه ها در ایجاد روحیه پرسشگری دانشجویان به خبرنگار مهر گفت: اساتید دانشگاه ها محوری ترین عنصری هستند که می توانند دانشگاه را به پرسشگری و تحرک وادار کنند و اگر دانشگاه پویا و با تحرک باشد و مسائل نو را ببیند و مطرح کند و راه حل ارائه دهد جامعه هم راه های نویی را برای پیشرفت و تعالی پیدا خواهد کرد.

وی افزود: زیرا پیشرفت و رشد و توسعه یک کشور در گروی مراکز علمی پژوهشی آن است که دانشگاه های ما در این زمینه نقش اساسی دارند.

این استاد فلسفه حوزه و دانشگاه در مورد اینکه در حال حاضر روحیه پرسشگری در دانشگاه های ما چه میزان است هم اظهار داشت: البته در گذشته و از ابتدای پیروزی انقلاب تا الان  این روحیه در دانشگاه ها متنوع و مختلف بوده است. در دولت های مختلف  وضعیت دانشگاه ها متفاوت بوده است. در  سالهای اخیر فضای خیلی مناسبی برای رشد و تفکر جدید و ابتکارات و خلاقیت وجود نداشته یا کمتر وجود داشت.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة تصریح کرد: یکی از مطالبات دانشجویان ما این است که یک فضای بازتری در راستای کرسی های نظریه پردازی و جنبش نرم افزاری و  تولید علم که مقام معظم رهبری فرمودند باید در دانشگاه های ما انجام گیرد.

این محقق و پژوهشگر مسائل دینی و فرهنگی درباره اینکه حاکمیت گرایش های سیاسی خاص چه تأثیری بر روحیه پرسشگری دانشجویان دارد هم تصریح کرد: یکی از آفت های علم در مراکز دانشگاهی و علمی ما سیاست زدگی بیش از حد است.

وی افزود: البته سیاست  چیز خوبی است ولی نباید گرایشات سیاسی از جهتی تند و افراطی باشد که مانع از تفکر آزاد علمی در حوزه دانش و علم شود. به هر حال دانشگاه سیاسی است و جلوی آن را نمی شود گرفت ولی اگر جناح خاصی بخواهد سیاست خود را به دانشگاه تحمیل کند و به گرایشات سیاسی دیگر هیچ مجالی ندهد هم ضربه به فضای سیاسی کشور خواهد زد و هم مانع تفکر آزاد علمی می شود. زیرا که سیاست نباید مانع علم باشد.