کد خبر: ۷۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۵۲

هشدار آیت الله هاشمی درباره نفت 50 دلاری

آیت الله هاشمی رفسنجانی هشدار داد: خداي ناکرده اگر نفت به 50 يا 60 دلار برگردد، هيچ کس نمي‌تواند کشور را اداره کند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در مهرماه سال 1387 ضمن تاکید بر اینکه احمدی نژاد آنچنان کشور را به درآمدهای نفتی معتاد کرده که هيچ درماني ندارد، هشدار داد: خداي ناکرده اگر نفت به 50 يا 60 دلار برگردد، هيچ کس نمي‌تواند کشور را اداره کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، گزیده سخنان ایشان در دوم مهر ماه 1387 بدین شرح است:

 من کار مثبتي در اين دولت نمي‌بينم که در نمازجمعه از آنها دفاع کنم. کارهايي را که اين قدر روي آنها تکيه مي‌کنند، قبول ندارم. شيرازه کشور را به هم ريختند. بعداً خواهيد ديد که چه اتفاقاتي مي‌افتد. شيرازه کشور را به هم ريختند. بعداً خواهيد ديد که چه اتفاقاتي مي‌افتد. اينکه يک دفعه 30 شوراي عالي قانوني مثل شوراي عالي پول و اعتبار و غيره را منحل کنند، کار کوچکي نيست. سازمان برنامه را که محور همه چيز است، منحل کردند. الان مي‌گوييد بودجه ما را نمي‌دهند. اگر سازمان برنامه بود، اختصاص مي‌داد. آنها جاي اين سازمان نشستند و هر کاري را که دلشان مي‌خواهد، مي‌کنند.بانک مرکزي را اين گونه فلج کردند. بانکهاي کشور را به گونه اي کردند که الان همه آنها ورشکسته هستند. واقعاً اگر الان کسي دقيقاً از بانکها حسابرسي کند، متوجه مي‌شود که همه ورشکسته هستند.
همين سياست خارجي را ببينيد. من الان خيلي حرف نمي‌زنم، ولي خيال مي‌کنم داريم مسئله را با شعار حل مي‌کنيم. تا الان چهار قطعنامه عليه ما صادر شد که حذف هر کدام آنها هزينه‌هاي زيادي براي کشور دارد. چون آمريکا حق وتو دارد. اين گونه نيست که مي‌گويند.الان با حمايت رهبري و با پول‌هاي فراوان و باد آورده نفت کارهاي معمولي مي‌کنند. امّا پايه کشور واقعاً دارد مضمحل مي‌شود. فکر مي‌کنم اگر بعد از ايشان يک دولت حسابي بيايد و بخواهد کشور را اداره کند، مشکلات عجيب و غريبي را به ارث خواهد برد. رهبري مصلحت مي‌دانند که حمايت کنند و من هم علت را مي‌دانم. چون با ايشان صحبت مي‌کنم. اگر ايشان تأييد نکند، باد اين دولت را مي‌برد. چون بايد براي مدتي بماند. اما من که اجرايي هستم و مسايل را مي‌دانم، نمي‌خواهم مردم را فريب بدهم. فريب دادن مردم گناه بزرگي است.
به هر حال بحث‌هاي خاصي است که مطرح نمي‌کنم. چون نمي‌خواهم ضد حرف رهبري حرف بزنم. درست هم نمي‌دانم مطرح کنم. خودم هم فکر مي‌کنم اين دولت بايد دوره خود را تمام کند. ولي براي خودم گناه مي‌دانم که برخلاف عقايدم حرف بزنم. حرفهايي را که در اين مدت با همه ضعف خود عليه روحانيت زدند، ببينيد.حتماً در جريان مخالفت مراجع براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستيد. همين دولتي‌ها مي‌گفتند: بگذاريد امام زمان بيايد تا گردن اين علما را بزند. چگونه مي‌توان به علما و مراجع اين حرفها را زد؟ يعني علما و مراجع همان کساني هستند که وقتي امام زمان بيايد، آسياب با خون اينها مي‌گردد. اين حرفها در روايات هست.
همين گروهي که اخيراً تحت عنوان گروه پاليزدار و رفقايش در مجلس کشف شدند، خيلي حرف دارند. برويد با دستگاه قضايي صحبت کنيد. حقيقتاً دنبال اين هستند که پايه روحانيت را بزنند. اينها از اطرافيان آقاي داود احمدي نژاد هستند. آبروي همه روحانيت را بردند. مثلاً فرض کنيد فلان شخصيت ما مؤسسه‌اي براي معلولين دارد که گفتند دارد اختلاس مي‌کند. براي آقاي يزدي هم مسايل مختلفي گفتند. بدنام کردن همه روحانيت يعني چه؟ادعاهايي درباره ارتباط با امام زمان مي‌کنند که آدم متعجب مي‌شود. فعلاً بايد به خاطر سکوت ما راضي باشند که چيزي نگوييم.
نقد از عملکرد اينها آن قدر زياد است که نمي‌دانم از کجا بگويم. شما در يک سطح خاص با مسايل برخورد مي‌کنيد، ولي ما مي‌دانيم چه اتفاقاتي مي‌افتد. سياست‌هايي را که مجمع نوشته و رهبري تأييد کردند، به کلي مضمحل کردند. البته اسمش را مي‌برند و شعار 20 ساله هم مي‌دهند، ولي واقعاً الان اصل 44 در کجا اجرا مي‌شود؟ آيت الله خامنه اي خيلي جدّي گفتند که مي‌خواهيم از نفت فاصله بگيريم و آرزو مي‌کنيم روزي را ببينيم که در آخرين چاههاي نفت را ببنديم. در اين سه سال به جاي اينکه از پول نفت جدا شويم، غرق شديم. الان جدا کردن کشور از پول نفت آسان نيست.خداي ناکرده اگر نفت به 50 يا 60 دلار برگردد، هيچ کس نمي‌تواند کشور را اداره کند. چون آن چنان کشور را به پول نفت معتاد کردند که هيچ درماني ندارد. اين کار درست برخلاف سياست رهبري است.