کد خبر: ۷۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۷

روزنامه نگار آمريکايي: دولت اوباما براي دست يابي به توافق هسته اي عجله دارد

  يک روزنامه نگار آمريکايي منتقد دولت اوباما در مقاله اي مي نويسد ، دولت اوباما و جان کري وزير امور خارجه آمريکا به شدت براي دست يابي به يک توافق هسته اي با ايران پيش از اقدام احتمالي کنگره عليه توافق هسته اي، عجله دارند و اين مساله را ايراني ها به خوبي مي دانند.

به گزارش عصر ايران " تاد وود " روزنامه نگار آمريکايي که در نشريات نيويورک پست و مسکو تايمز مطلب مي نويسد با اشاره به ديدار روز گذشته جان کري و محمد جواد ظريف وزراي امور خارجه آمريکا و ايران در ژنو، در مطلبي در وب سايت " وسترن ژورناليسم" مي نويسد: نگراني من از اين است که ايران از عجله آمريکا براي رسيدن به يک توافق هسته اي استفاده کند. دولت اوباما به هر قيمتي مي خواهد به يک توافق هسته اي با ايران دست يابد.

اين روزنامه نگار آمريکايي مي نويسد :" فقط کافي است به عکس ها و فيلم ديدار ظريف و کري در ژنو نگاه کنيد. کري چهره گيجي داشت در حالي که ظريف لبخند بر لب داشت."

او مي افزايد:"البته که بايد ظريف لبخند مي زد چون او به خوبي مي داند ايران از اوباما عبور کرده است و دولت آمريکا به هر قيمتي مي خواهد حتي پيش از نطق سالانه اوباما در کنگره به يک توافق هسته اي با ايران دست يابد."

روزنامه نگار آمريکايي: اگر در روزهاي آتي هياتي از ايران به کاخ سفيد بيايد تعجب نکنيد!

وود مي افزايد:" ظريف به خوبي مي داند همه زحمتي که او بايد بکشد گذاشتن يک امضا پاي يک توافق هسته اي جامع با آمريکا است. حتي اگر ايراني ها ملزم نباشند چارچوب توافق جديد را رعايت کنند و با اين توافق آمريکا مجبور است تحريم هاي ايران را کاهش دهد، چون اين چيزي است که به نظر مي رسد دولت اوباما به آن نياز دارد.

وود مي افزايد:" مشکل اصلي اوباما و کري کنگره جديد آمريکا تحت تسلط جمهوريخواهان است... کنگره تحت تسلط جمهوريخواهان مي خواهد با تصويب يک قانون تحريم هاي جديدي عليه ايران در صورت نقض اصول توافق جامع هسته اي با آمريکا تصويب کند در حالي که اوباما تنها به اعلام يک توافق هسته اي با ايران به هر قيمتي نياز دارد. کاخ سفيد و کنگره جديد بر سر امضاي زودتر توافق يا تصويب هر چه سريع تر طرح تحريم ايران مسابقه گذاشته اند و دولت آمريکا معتقد است تصويب هر نوع طرح تحريمي جديد بر خلاف سياست دولت آمريکا در مذاکرات است.... کاخ سفيد مي خواهد زودتر از آن که کنگره دست به کار شود توافق جامع با ايران حاصل شود... سخنگوي وزارت خارجه آمريکا روز سه شنبه در سخناني حتي کنگره را تهديد کرد در صورت تصويب طرح جديد تحريم ايران اين اقدام بر خلاف طرح اقدام مشترک (توافقنامه مقدماتي ژنو = نوامبر 2013) است و ممکن است ايران را از مسير عمل به تعهداتش در چارچوب توافق مقدماتي ژنو بازدارد.

تاد وود در خاتمه مي نويسد:" با اين وصف مي توانيم همين روزها انتظار دعوت از هياتي ايراني از سوي اوباما و کري به کاخ سفيد براي اعلام توافق جامع هسته اي با ايران را داشته باشيم.