کد خبر: ۷۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۱۱
مصباح یزدی:

ایران اسلامی یکی از ربا خوار ترین کشورهای دنیا است / برخی با عوض کردن نام گناهان با دین خداوند بازی می کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برای اسلامی و دینی کردن هنر باید مبناهای فکری تصحیح شود گفت: متأسفانه بعد از 35 سال هنوز مبنای فکری دانشگاه های جامعه ما اسلامی نشده است، به تصریح سخن رهبر معظم انقلاب برخی از مسائل در دانشگاه ها نه تنها در راستای دین نیست بلکه ضد دین به حساب می آید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برای اسلامی و دینی کردن هنر باید مبناهای فکری تصحیح شود گفت: متأسفانه بعد از 35 سال هنوز مبنای فکری دانشگاه های جامعه ما اسلامی نشده است، به تصریح سخن رهبر معظم انقلاب برخی از مسائل در دانشگاه ها نه تنها در راستای دین نیست بلکه ضد دین به حساب می آید.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در دیدار اصحاب فرهنگ و رسانه انقلاب و مدیران و پژوهشگران حوزه هنری که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان این که بعد از انقلاب در حوزه هنر و بسیاری از علوم پیشرفت بسیاری داشتیم، گفت: تنها چیزی که بعد از پیروز انقلاب به مرز مطلوب رسیده، مسائل نظامی است، اما همه دین نظامی گری نیست.

وی با اشاره به این که دین در تمامی عرصه ها حضور دارد، افزود: دین به معنای باورها و ارزش هایی است که عرصه های مختلف زندگی را به سوی هدف نهایی جهت می دهد؛ هرچه در عالم وجود دارد قابل استفاده بوده و لغو نیست.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیدن به کمالات را ضروری دانست و اظهار داشت: خداوند تمام شرایط را برای کمال انسان ها فراهم کرده است و کار دین مشخص کردن جهت درست در عرصه های گوناگون است، انسان باید بداند که قلمرو دین در مادیات منحصر نمی شود بلکه فراتر از آن را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: علوم ابزاری برای استفاده از نعمت های خداوند در مسیر رسیدن به تکامل است، دین چگونگی استفاده از از این ابزارها را مشخص می کند و هنر می تواند سبب تکامل انسان شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نافع بودن دین ابراز داشت: دین همانند یک پزشک راه میان بر را به انسان نشان می دهد و می گوید از نعمت ها به گونه ای استفاده کنید که به نفع شما باشد، دین انسان را به مسیر درست راهنمایی می کند.

وی یادآور شد: هنر هرگونه که تعریف شود نعمتی از نعمت های خداوند است که از آن باید برای رسیدن به کمال استفاده کرد، دین به انسان بینش صحیح می دهد وارزش ها را برای انسان تبیین می کند.
 
آیت الله مصباح یزدی به مبانی فرهنگ اشاره کرد و عنوان داشت: باور و ارزش مبنای فرهنگ را تشکیل می دهند، زمانی که همین باورها وارزش های جامعه صورت عملی پیدا کند از آن تعبیر به فرهنگ می شود.

وی با اشاره به گستردگی ورود دین در عرصه های گوناگون خاطرنشان کرد: مسأله ای در زندگی انسان وجود ندارد که دین در آن ورود نکرده باشد، ارتباط دین با هنر همانند ارتباط دین با دیگر عرصه ها است، باور ها و ارزش ها بر نوع رفتار انسان تأثیر می گذارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که هنر جزء دین نیست اما چتر دین بر این عرصه سایه دارد گفت: برای این که تصور درستی از هنر اسلامی ودینی داشته باشیم باید باورها و ارزش های اثرگذار را شناخت.

وی افزود: اگر در هنر به فکر تکامل دینی نباشیم و سود و ضررهای کار در حال و آینده را در نظر نگیریم، به یقین هنر دوام نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معضلات جهان اظهار داشت: متأسفانه امروزه جامعه به سمت هوا و هوس حرکت می کند، باید مراقب بود که جامعه اسلامی به مسائلی مانند همجنس بازی و دیگر مسائل نادرستی که در غرب رواج دارد، مبتلا نشود.

وی ادامه داد: تمام نعمت های موجود برای استفاده انسان ها آفریده شده است اما بهره بردن از نعمت های الهی باید در چارچوب صحیح صورت گیرد، اگر از ضابطه ها تجاوز شود افزون نقض مصلحت های خداوند، انسان ضرر قابل توجهی را متحمل می شود، اگرانسان بینش خود را اصلاح کند تمام مسائل اقتصاد، سیاسی و دیگر مسائل حل خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: انسان باید بداند که فقط برای شهوت آفریده نشده است بلکه خداوند انسان را برای رسیدن به کمال متعالی به وجود آورد، اگر همه مسائل درگیر موضوعات جنسی شود ارزش ها نابود خواهد شد، متأسفانه به دلیل پرداختن به ارزش های مادی ، ارزش های معنوی به حاشیه رفته است.

وی با بیان این که جامعه درگیر با ارزش های مادی با حیوانات فرقی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر افراد جامعه به سمت مسائل مادی و جنسی برود، غیرتی برای آنان باقی نمی ماند، ارزش های معنوی برای رسیدن به کمال متعالی ترسیم شده است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که هنر باید در مسیر باورها و ارزش های انسانی باشد، عنوان کرد: هنری که انسان را به خداوند و هدف متعال نزدیک کند، بی شک از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود به گونه ای که با میلیاردها پول مادی قابل مقایسه نخواهد بود.

وی با بیان این که برای اسلامی و دینی کردن هنر باید مبناهای فکری تصحیح شود گفت: متأسفانه بعد از 35 سال هنوز مبنای فکری دانشگاه های جامعه ما اسلامی نشده است، به تصریح سخن رهبر معظم انقلاب برخی از مسائل در دانشگاه ها نه تنها در راستای دین نیست بلکه ضد دین به حساب می آید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: کشور ایران اسلامی یکی از ربا خوار ترین کشورهای دنیا است، متأسفانه برخی با عوض کردن نام گناهان با دین خداوند بازی می کنند، تنها راه حل مشکلات شناخت دین و باور داشتن آن به عنوان راه سعادت است.

وی با اشاره به هنر مطلوب اظهار داشت: هنر مطلوب، هنری است که بر اساس ارزش ها و باور های اسلامی باشد،  باید باور کنیم زمانی که دین یک مسأله را به ضرر انسان می داند واقعا همانگونه است.

 آیت الله مصباح یزدی هنر را به شمشیری دولبه تشبیه کرد و ادامه داد: هنر همانند تمامی نعمت های خداوند شمشیر دولبه است و می توان از آن درست یا نادرست استفاده کرد؛ آن چه انسان را از رسیدن به کمال منع می کند و سبب انحراف می شود دوری از ارزش های معنوی است.

وی با بیان این که متأسفانه امروزه بی حیایی افتخار شده است، ابراز داشت: امروزه برخی به کارها و اعمال نادرست خود افتخار می کنند، چگونه انسانی که شأنش رسیدن به کمالات است با یک حیوان برابری می کند، اساس نعمت های الهی جهت دادن به زندگی است.