کد خبر: ۷۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۹

نوبخت: آموزش و پرورش هيچ منع قانوني براي استخدام نيرو ندارد

  معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري گفت: آموزش و پرورش به لحاظ قانوني هيچ منعي براي استخدام نيرو ندارد و با توجه به نياز خود و منابع مالي در اختيار، هر زمان که اراده کند مي‌تواند نسبت به استخدام نيرو اقدام کند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري امروز در حاشيه همايش شوراهاي آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص کمبود نيرو در آموزش و پرورش و عدم صدور مجوز استخدام از سوي دولت اظهار داشت: گزارشات وزير آموزش و پرورش اين موضوع را تأييد نمي‌کند. طبق اعلام وزير آموزش و پرورش اين وزارتخانه به لحاظ کمي با 50 هزار نفر از نيروهاي مازاد مواجه است.

وي افزود: البته وزير آموزش و پرورش به موضوع مهم پراکندگي و توزيع معلمان در مناطق مختلف کشور نيز اشاره کرده که اين مسئله منجر به کمبود نيرو در برخي از مناطق و مازاد نيرو در برخي ديگر از مناطق کشور شده است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي گفت: اميدواريم بند ج ماده 24 قانون مديريت خدمات کشوري اجرايي و به ازاي هر سه نفر که از آموزش و پرورش بازنشسته مي‌شوند يک نفر در اين وزارتخانه جذب شود. هم اکنون آموزش و پرورش براي نيروهايي که قرار است وارد اين وزارتخانه شوند به افرادي که تسهيلات دانشگاهي دارند يا در مراکز آموزش عالي تحصيل کرد‌اند نياز دارد که از طريق دانشگاه فرهنگيان و برگزاري دوره‌هاي بلندمدت و کوتاه مدت اين نيروها را تحت آموزش قرار داده و جذب مي‌کنند.

**دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان از قانون تعهد خدمت همچنان بهره مند هستند

نوبخت ادامه داد: طي صحبت با وزير آموزش و پرورش مقرر شد دانشجو معلماني که در دانشگاه فرهنگيان پذيرفته شده اند همچنان از قانون تعهد خدمت برخوردار شوند و پس از فارغ التحصيلي بتوانيم نسبت به جذب و اشتغال آنها در آموزش و پرورش اقدام کنم.

**قانوني وجود ندارد که استخدام مربيان پيش دبستاني را الزام کند

وي در رابطه با استخدام مربيان پيش دبستاني بيان کرد: در اين رابطه قانوني وجود ندارد که حتما بايد اين کار اجرايي شود. وزارت آموزش و پرورش براي اجراي مأموريت مهم خود ميزان نيازش به نيروي انساني محدود است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي با اشاره به اينکه منابع عمومي دولت در بودجه سال 94، 6 درصد رشد داشته است تصريح کرد: رشد اعتبارات جاري دولت نيز 11 درصد است اين درحالي است که اعتبارات جاري آموزش و پرورش 23 درصد رشد داشته است. همچنين در شرايطي که اعتبارات عمراني دولت 16 درصد رشد داشت اعتبارات عمراني آموزش و پرورش در بودجه سال 94 با رشد 38 درصدي همراه است.

نوبخت اظهار داشت: با توجه به محدوديت منابع، دولت تلاش مي‌کند تا نياز فرهنگيان را واقع‌بينانه درنظر گرفته و تاجايي که مي‌تواند منابع را در جمع فرهنگيان به گونه‌اي توزيع کند که رضايت شغلي آنها را به همراه داشته باشد.

**هيچ منع قانوني براي استخدام نيرو در آموزش و پرورش نداريم

وي افزود: اگر آموزش و پرورش بيش از نياز خود اقدام به جذب نيرو کند، افرادي که در اين وزارتخانه مشغول به خدمت هستند به طور قطع از ميزان رفاه آنها و منابعي که مي‌تواند ميان آنها تقسيم شود کاسته خواهد شد. به همين دليل هرچقدر وزارت آموزش و پرورش نياز به نيرو داشته باشد مي‌تواند نيروهاي مورد نياز خود را جذب کند و هيچ منع قانوني براي استخدام در آموزش و پرورش و هيچ دستگاهي نداريم.

**موافقت دولت با اولويت استخدام فرزندان فرهنگيان در‌ آموزش و پرورش

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي گفت: ماده 24 قانون مديريت خدمات کشوري در بند ب و ج اجازه استخدام را داده است اما اين موضوع مراحلي دارد. حتي وزير آموزش و پرورش مطرح کرده است در شرايط برابر اولويت استخدام با فرزندان فرهنگيان باشد که اين موضوع در دولت پذيرفته شده و براين اساس آموزش و پرورش هر استخدامي که داشته باشد در شرايط برابر اولويتي براي فرزندان فرهنگيان درنظر مي‌گيريم.

**آموزش و پرورش با توجه به نياز خود و منابع مالي در اختيار مي‌تواند اقدام به جذب نيرو کند

نوبخت عنوان کرد: آموزش و پرورش براي جذب نيروهايي که نياز دارد به لحاظ قانوني هيچ محدوديتي ندارد. آموزش و پرورش با توجه به نياز خود و منابع مالي در اختيار هر زماني که اراده کند مي‌تواند نسبت به استخدام و جذب نيرو به صورت دائمي، موقت و حق التدريس در چارچوب قانون مديريت خدمات کشوري اقدام کند.

وي در خصوص تغيير قانون انبوه سازي و الزام انبوه سازان به تأمين فضاي آموزشي گفت: در اين زمينه در کميسيون تلفيق مجلس صحبت‌هايي انجام شده است اما نمي‌توانيم بار سنگيني را به انبوه سازان وارد کنيم جز در شرايطي که منابع آن را در بودجه لحاظ کرده و آن را در اختيار انبوه سازان براي ساخت فضاي آموزشي قرار دهيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي ادامه داد: تمام تأسيسات زيربنايي و روبنايي که يک شهرک مسکوني نياز دارد در نقشه‌هايي که براي احداث فضاي انبوه‌سازي طراحي مي‌شود مورد توجه قرار مي‌گيرد.

نوبخت گفت: هر کاستي که در ارتباط با آموزش و پرورش وجود داشته باشد و وزير آن را به هيئت دولت منعکس کند سازمان مديريت و برنامه ريزي نسبت به رفع آن اقدام خواهد کرد.

وي در پاسخ به اين پرسش که براساس گفته‌هاي شما موضوع استخدام در آموزش و پرورش منتفي است، عنوان کرد: چرا اصرار مي‌کنيد که يک موضوع خاص را القا کنيد؟ هم اکنون آموزش و پرورش اين امکان قانوني را دارد که به تعداد نياز خود اقدام به جذب نيرو کند اما بايد توجه داشت که جمعيت دانش آموزي ما از 19 ميليون نفر به 13 ميليون کاهش يافته اما تعداد فرهنگيان در همان سطح است. بايد قبول کنيم آموزش و پرورش بايد به ميزان نيازي که دارد اقدام به جذب نيرو کند.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي بيان کرد: اشتغال جوانان را از طريق روش‌هاي مختلف تأمين خواهيم کرد و در بودجه سال 94 بيش از هزار ميليارد تومان اعتبار خاص براي برنامه اشتغال جوانان و فارغ التحصيلان لحاظ شده است. اجازه بدهيد بدنه بزرگ اداري دولت که هم اکنون باعث شده تا بخش وسيعي از بودجه صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود چابک‌تر شود.
*تسنيم