کد خبر: ۷۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۰

گندم‌ وارداتي مفقود‌الاثر پيدا شد!

  با توجه به اينکه آمار واردات گمرک طي 9 ماهه امسال حدود 1.5 ميليون تن کمتر از آمار وزارت جهاد کشاورزي بود، مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي دليل اين اختلاف آماري را مربوط به آمار تخليه و آمار ترخيص گندم دانست.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، براساس آمار واردات گمرک جمهوري اسلامي ايران طي 9 ماهه امسال سه ميليون و 754 هزار و 100 تن گندم به ارزش يک ميليارد و 298 ميليون و 900 هزار به کشور وارد شده که از نظر وزني 54.43 درصد و از نظر ارزشي 40.86 درصد رشد را نسبت به 9 ماهه سال گذشته نشان مي‌دهد.

اين در حالي است که عباس کشاورز، معاون وزير جهاد کشاورزي در اين باره اظهار کرد:بيش از پنج ميليون تن گندم به کشور وارد شده و دليل اختلاف آمار اعلامي وزارت جهاد کشاورزي با آمار گمرک، واردات گندم براي تامين ذخائر استراتژيک کشور است.

البته علي قنبري، مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران و معاون وزير جهاد کشاورزي دليل ديگري براي اين اختلاف آماري بين وزارت جهاد کشاورزي و گمرک جمهوري اسلامي مطرح مي‌کند.

وي با بيان اين‌که طي 9 ماهه امسال 5.2 ميليون تن گندم به کشور وارد شده، معتقد است: اختلاف اعلامي مربوط به آمار تخليه و آمار ترخيص گندم هاست.

مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران افزود: مبناي آمار اعلامي گمرک ميزان کالاي ترخيص شده است، در صورتي که آمار هاي اعلام شده از سوي وزارت جهاد و اين شرکت بر مبناي ميزان گندم وارد و تخليه شده در مبادي ورودي کشور است.

به گفته قنبري اختلاف 1.2 ميليون تني آمار واردات در واقع امر وجود ندارد و مربوط به گندم هايي است که به کشور وارد شده و در مبادي تخليه شده اند اما هنوز ترخيص نشده يا اينکه تاکنون در آمار ترخيصي گمرگ ثبت نگرديده اند.

با اين حساب تکليف گندم‌هايي که علي‌رغم وارد‌شدن به کشور در آمار واردات 9 ماهه گمرک جمهوري اسلامي ايران ثبت نشده‌اند مشخص شد.

اما با توجه به اين‌که تنها 100 هزار تن گندم در آبان‌ امسال به کشور وارد شده در آذرماه نيز هيچ وارداتي به ثبت نرسيده است. به نظر مي‌رسد حدود دو ماه براي تخليه يک ميليون تن گندم زمان زيادي باشد و احتمال اين که محموله‌اي به دليل نداشتن استاندارد‌هاي لازم برگشت خورده باشد نيز است.
*ايسنا