کد خبر: ۷۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۶۱
آسوشيتدپرس:

شتاب کنگره و اوباما براي تقابل بر سر تحريم‌هاي ايران

 در حالي که گروهي از سناتورهاي دو حزب سياسي آمريکا به دنبال اعمال تحريم‌هاي جديدي عليه ايران هستند، باراک اوباما نسبت به وتوي اين تحريم‌ها به علت ضربه زدن به دور جديد مذاکرات هسته‌اي، هشدار داده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، کنگره و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا، براي تقابل و رويارويي بر سر تحريم‌هاي ايران به سرعت به پيش مي‌روند.
علي رغم هشدار اوباما در خصوص اينکه اعمال تحريم‌هاي جديد مي‌تواند به ضرر مذاکرات هسته‌اي با ايران باشد، گروهي از سناتورهاي دموکرات و جمهوريخواه به دنبال تصويب قانون جديد تحريم‌هاي ايران هستند.

نشست روز چهارشنبه کميته روابط خارجي سنا در خصوص تحريم‌هاي ايران، سرآغاز تلاش کنگره به رهبري جمهوريخواهان براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه تهران بوده و نخستين نزاع کنگره با کاخ سفيد در زمينه سياست خارجي به شمار مي‌رود. اوباما روز جمعه در سخناني از کنگره خواست تا اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران را در شرايط کنوني، متوقف کند.
آسوشيتدپرس افزود: در حالي که ايران اعلام کرده است که برنامه هسته‌اي اش صلح آميز بوده و هدف اصلي از اين برنامه هسته‌اي، توليد انرژي و استفاده غيرنظامي است، زمان براي دستيابي به توافق نهايي با تهران در حال از دست رفتن است.

مذاکرات تا جولاي 2015 ميلادي تمديد شده و هدف اوليه دستيابي به چارچوب کلي براي توافق تا پايان مارس است. هم اوباما و هم حسن روحاني رئيس جمهور ايران، با مخالفت شديد از سوي محافظه کاران نسبت به مذاکرات هسته‌اي، در داخل کشورهاي خود روبرو هستند. علاوه بر اين، پيروزي يک نامزد جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري 2016 ميلادي نيز تجديد مذاکره با ايران را غير ممکن خواهد کرد.
اوباما تاکيد کرده است که اگر تحريم‌هاي جديد اعمال شود، ايران از مذاکرات خارج خواهد شد و مي‌گويد، ايالات متحده آمريکا قصد فريبکاري و از بين بردن توافق را داشته است.
اوباما تصريح کرد: تحريم‌هايي که ما اعمال کرده‌ايم، به طور بالقوه با مخالفت‌هايي روبرو شده چرا که اعمال اين تحريم‌ها برخي کشورهاي جهان را با دردسر و مشکل روبرو کرده است. آنها دوست دارند تا قادر باشند از ايران نفت بخرند.

جمهوريخواهان نيز مدعي هستند که ايران از فرصت مذاکرات تنها براي خريد زمان استفاده کند تا بتواند برنامه‌هاي هسته‌اي خود را گسترش دهد. بر اساس طرح پيشنهادي مارک کرک سناتور جموريخواه و باب منندز سناتور دموکرات، هيچ تحريم جديدي تا پايان مهلت زماني مذاکرات کنوني، عليه ايران اعمال نخواهد شد. پيش نويس اين طرح اعلام مي‌کند که اگر هيچ توافقي تا 6 جولاي حاصل نشود، تحريم‌هايي که در جريان مذاکرات کاهش يافته، بار ديگر اعمال خواهد شد. پس از آن تحريم‌ها مي‌تواند هر ماه بيش از گذشته، تشديد شود.
3 اوت، تحريم‌هاي جديدي مي‌تواند عليه صنعت نفت ايران اعمال شود. 7 سپتامبر نيز محدوديت‌هاي جديدي عليه کشورهايي که از ايران نفت خريداري مي کنند، وضع مي‌شود.

5 اکتبر آمريکا مي‌تواند تحريم‌هاي مالي و مسافرتي را عليه مقام‌هاي ايراني بيشتري اعمال کند. 2 نوامبر، تحريم‌هاي جديدي عليه بانک‌هاي خارجي که با بانک مرکزي ايران، مبادلات مالي داشته باشند، اعمال خواهد شد. و 7 دسامبر نيز تحريم‌هاي بيشتري که بخش انرژي، کشتيراني، کشتي سازي، خودروسازي، معدن و ساير صنايع راهبردي ايران را هدف قرار خواهد داد، اعمال مي‌شود.

منندز در اين باره گفت: همه چيزي که من مي‌گويم اين است که اجازه بدهيم چشم انداز تحريم‌ها تا جولاي اعمال نشود. منندز که از اعضاي ارشد کميته روابط خارجي سناي آمريکا و از حاميان هميشگي تحريم‌هاي سخت عليه ايران بوده، افزود وي يک عدم توافق ساختاري با کاخ سفيد در خصوص مساله تحريم‌هاي ايران دارد. به نظر نمي‌رسد که ايران پس از 18 ماه مذاکره تمايلي براي دادن امتيازهاي بزرگ در مذاکرات داشته باشد و قانون تحريم‌هاي جديد ممکن است ايراني‌ها را متقاعد کند.

وي تاکيد کرد: من تا جولاي به اوباما مهلت مي‌دهم. اگر هيچ توافقي در جولاي حاصل نشود، اين روند پس از دو سال که از آغاز آن مي‌گذرد، متوقف خواهد شد. ايراني‌ها، قهرمان تاخير هستند.
طرح قبلي کرک-منندز براي افزايش تحريم‌ها عليه ايران که هرگز به راي سنا گذاشته نشد بر اين مساله تاکيد داشت که اگر ايران همه فعاليت‌هاي غني سازي اورانيوم را متوقف نکند، با تحريم‌هاي بيشتري روبرو خواهد شد.

کرک و منندز به دنبال کسب 67 راي مورد نياز در سنا براي تصويب تحريم‌هاي ضد ايراني هستند تا مانع از وتوي آن از سوي اوباما شوند. راي گيري در خصوص اين تحريم‌ها قرار است ماه آينده انجام شود.
کميته بانکداري سنا قصد داشت روز پنج‌شنبه هفته جاري طرح اعمال تحريم‌هاي ضد ايراني در صورت شکست مذاکرات هسته‌اي را مورد بحث قرار دهد اما اين اقدام را هفته آينده انجام خواهد داد.

مارک کرک، و رابرت منندز، گفته‌اند که طرح آنها تحريم‌هايي را در صورت شکست مذاکرات هسته‌اي ايران عليه تهران اعمال خواهد کرد و کميته بانکداري سنا اين طرح را روز پنج‌شنبه به بحث گذاشته و احتمالاً درباره آن رأي‌گيري خواهد کرد.اما سنا اعلام کرد بررسي اين طرح از روز پنج‌شنبه به روز سه شنبه هفته آينده موکول شده است.
*تسنيم